Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-05, 09:50
  #1
Medlem
På sommaren, våren och lite in på hösten så brukar jag träna regelbundet med 3 pass varje vecka, både jogging och styrketräning. Så fort kylan smyger sig på så tappar jag all lust att träna, vet inte varför. Jag är smal och hyfsat vältränad och jag tränar endast för att hålla formen.

Jag får dock lite ångest när jag inte tränar eftersom det känns som att jag ska gå upp i vikt. Det händer ju att man dricker en del alkohol och äter skräpmat osv. Inte ofta men det händer, och om jag inte tränar så förbränns det väl inte?


Jag är dålig på detta, men jag undrar helt enkelt om det är mycket negativt att sluta träna under vintern. Sätts all skräpmat och alkohol på magen direkt om man inte tränar?


Ni kanske förstår mina funderingar?
Citera
2012-11-05, 10:34
  #2
Medlem
futurepros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fultnick
På sommaren, våren och lite in på hösten så brukar jag träna regelbundet med 3 pass varje vecka, både jogging och styrketräning. Så fort kylan smyger sig på så tappar jag all lust att träna, vet inte varför. Jag är smal och hyfsat vältränad och jag tränar endast för att hålla formen.

Jag får dock lite ångest när jag inte tränar eftersom det känns som att jag ska gå upp i vikt. Det händer ju att man dricker en del alkohol och äter skräpmat osv. Inte ofta men det händer, och om jag inte tränar så förbränns det väl inte?


Jag är dålig på detta, men jag undrar helt enkelt om det är mycket negativt att sluta träna under vintern. Sätts all skräpmat och alkohol på magen direkt om man inte tränar?


Ni kanske förstår mina funderingar?

Det är genetiskt hur du fördelar fettet.
Citera
2012-11-05, 10:58
  #3
Medlem
hippiehatarns avatar
Äter du mer energi än vad du förbränner kommer det lagras i din kropp.

Tränar du inte på hela vintern (2-3 månader) kommer du tappa märkbart i styrka, volym och kondition.
Citera
2012-11-05, 11:05
  #4
Medlem
Jag sitter vid dator 16h om dagen, oftast helt stilla
Citera
2012-11-05, 11:25
  #5
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Tränar du inte under vintern lär du tappa den muskelmassa samt kondition du har.
Citera
2012-11-05, 13:58
  #6
Medlem
vITLokEns avatar
Du torskar ju en del muskelmassa och styrka + kondition om du totalt skiter i att träna i några månader, däremot kan du ju fortfarande behålla formen genom att ligga på kaloribalans/underskott.

Dvs käkar du inte som ett svin kommer du inte heller gå upp märkbart i vikt under "chill-perioden"
Citera
2012-11-05, 14:03
  #7
Medlem
ramsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vITLokEn
Du torskar ju en del muskelmassa och styrka + kondition om du totalt skiter i att träna i några månader, däremot kan du ju fortfarande behålla formen genom att ligga på kaloribalans/underskott.

Dvs käkar du inte som ett svin kommer du inte heller gå upp märkbart i vikt under "chill-perioden"

Inte helt sant, varit ifrån träningen flera månader flera gånger och varit lika stark som innan.
Citera
2012-11-05, 14:12
  #8
Medlem
CuliusJeasars avatar
Kcal in vs kcal ut...


Citat:
Ursprungligen postat av Johstef
Jag sitter vid dator 16h om dagen, oftast helt stilla

Du är en idiot, visst, men varför berätta att du är det för oss?
Citera
2012-11-05, 16:15
  #9
Medlem
vITLokEns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramsay
Inte helt sant, varit ifrån träningen flera månader flera gånger och varit lika stark som innan.

Allting är individuellt men du börjar "tappa" muskelmassa redan ~10 dagar efter senaste passet om du inte gör någonting alls. Så under några månader utan träning så har du tappat muskelmassa, tvivlar på att du lyckats bli starkare istället.

men hur snabbt du förlorar din muskelmassa beror helt på det resterande som kosten, sömnen och andra aktiviteter.
Citera
2012-11-05, 16:19
  #10
Medlem
JoliQuZs avatar
Du är alltså rädd för att gå upp i vikt och lägga på dig fett?

Allt handlar om kcal in samt kcal u, äter du mer kalorier än vad du gör av med så kommer du att gå upp i vikt. Även om du tränar eller inte, men om du tränar så rör du dig mer vilket betyder att du också kan äta mer.

Mvh
Citera
2012-11-05, 17:32
  #11
Avstängd
Peckims avatar
Varför ens köra styrketräning om du springer och inte vill gå upp i vikt?
Du lär ju knappast bygga nåt om du inte får i dig ett överskott i kalorier.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback