Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-11-04, 20:36
  #1
Medlem
Reddots avatar
Först och främst är kontinentaldrift en TEORI! Vi har INTE varit med från BÖRJAN då det startade!!

Bara för att Sydamerika ser ut som en avsliten del av Afrika betyder väl inte det att de satt ihop förr? Det är ungefär som att säga att jordens skapare än en get därför att ön söder om Buffin Bay påminner om det!

Det finns inga observationer som kan styrka att kontinenterna har rört sig med miljontals meter sedan skapelsen!

Jorden är tydligen den enda planet som ska besitta kontinentaldrift, räcker inte det för att folk ska förstå att det är en bluff vi talar om?

För att plattorna ska röra på sig måste de först och främst ha lossnat från varandra, säg mig. Hur skulle det ha gått till?

Flertalet erkända forskare har aldrig erkänt kontinentaldriften som "rätt" aka att den ska stämma.


Det vi har mina herrar är: forskare som förnekar kontinentaldrift, högst tvivelaktiga bevis och en hög av "slumpar" och "sammanträffanden". Säg mig, varför tror ni på detta?
Citera
2012-11-04, 20:39
  #2
Medlem
SnakePlissskens avatar
Vem skulle ha nånting överhuvudtaget att vinna på att bluffa om kontinentaldrift??
Citera
2012-11-04, 20:48
  #3
Medlem
Med reservation för att du antagligen trollar:
Citat:
Ursprungligen postat av Reddot
Det finns inga observationer som kan styrka att kontinenterna har rört sig med miljontals meter sedan skapelsen!
Man kan idag mäta väldigt exakt att kontinenterna rör på sig. Europa och Amerika avlägsnar sig från varandra fortare än vad Sveriges landhöjning pågår. Vanliga mätinstrument, som GPS och liknande, har faktiskt så hög precision att man kan mäta detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Reddot
Jorden är tydligen den enda planet som ska besitta kontinentaldrift, räcker inte det för att folk ska förstå att det är en bluff vi talar om?
Vem har påstått detta? Förmodligen har alla planeter med pågående vulkanism kontinentaldrift.

Citat:
Ursprungligen postat av Reddot
För att plattorna ska röra på sig måste de först och främst ha lossnat från varandra, säg mig. Hur skulle det ha gått till?
Kolla på Island, så får du se. Där väller det upp vulkaner som pressar kontinenterna från varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Reddot
Flertalet erkända forskare har aldrig erkänt kontinentaldriften som "rätt" aka att den ska stämma.
Många forskare tvivlade från början när Wegener lade fram sin teori. Men det har gått flera decennier sedan de lät sig övertygas.

Jag skulle också vilja veta varför någon skulle ha hittat på detta.
Citera
2012-11-04, 20:52
  #4
Medlem
Utöver allt det som Ulf T redan anmärkt på, så kan du även hitta fossiler från samma djurraser på olika kontinenter, som idag har vilt skilda klimat (man kan även se hur klimatet var för en djävla massa år sedan genom att studerar bergrunden), och såvida de inte kan hoppa sjukt långt, eller är enormt goda simmare så lär allting ha suttit samman för x-antal miljoner år sedan.
Citera
2012-11-04, 20:53
  #5
Medlem
Reddots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Vem har påstått detta? Förmodligen har alla planeter med pågående vulkanism kontinentaldrift.
The Earth is the only planet with plate tectonic activity....
http://ircamera.as.arizona.edu/astr_.../lec_06sml.htm
Citera
2012-11-04, 20:56
  #6
Medlem
Reddots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foley83
Utöver allt det som Ulf T redan anmärkt på, så kan du även hitta fossiler från samma djurraser på olika kontinenter, som idag har vilt skilda klimat (man kan även se hur klimatet var för en djävla massa år sedan genom att studerar bergrunden), och såvida de inte kan hoppa sjukt långt, eller är enormt goda simmare så lär allting ha suttit samman för x-antal miljoner år sedan.
Och vi har fåglar som flyger till Afrika varje år, valar som simmar från nord till Sydpolen och så klart människan som finns överallt.

Ser du inte bristerna i ditt argument?
Citera
2012-11-04, 21:02
  #7
Medlem
Amen för helvete, du är ju dummare än fan själv. Jag hoppas verkligen att du bara trollar....Fåglar har något som kalls för vingar, med hjälp av dessa så kan de flyga, en val är anpassad för att simma i vattnet, den dagen jag ser en val som kommer springandes på gatan eller svävandes genom luften kommer jag bli sjukt förvånad minst sagt.

Men något som bara har 2/4 ben kan helt OMÖJLIGT korsa Atlanten/Stilla Havet/alla andra jävla hav utan hjälpmedel. Men jag antar att dinosaurerna hade flygbolag och färjor när de levde med, sen hade de med sig infravärmare när de kom de lite kallare ställena där de inte kunde överleva annars.
Citera
2012-11-04, 21:08
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reddot
Och vi har fåglar som flyger till Afrika varje år, valar som simmar från nord till Sydpolen och så klart människan som finns överallt.

Ser du inte bristerna i ditt argument?
Ser du inte bristerna i ditt argument?
Citera
2012-11-04, 21:13
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reddot
The Earth is the only planet with plate tectonic activity....
http://ircamera.as.arizona.edu/astr_.../lec_06sml.htm
Det här är ju episkt roligt Du slänger in en länk som säger att jorden har plattektonik vilket var det du sa från början att den inte har. Sluta slå dig själv.
Citera
2012-11-04, 21:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reddot
Först och främst är kontinentaldrift en TEORI! Vi har INTE varit med från BÖRJAN då det startade!!
Vi var heller inte med från början när Jorden skapades, men lik förbannat finns den där under våra fötter...

Citat:
Ursprungligen postat av Reddot
Bara för att Sydamerika ser ut som en avsliten del av Afrika betyder väl inte det att de satt ihop förr? Det är ungefär som att säga att jordens skapare än en get därför att ön söder om Buffin Bay påminner om det!
På vilket sätt skulle det vara en relevant jämförelse??

Citat:
Ursprungligen postat av Reddot
Det finns inga observationer som kan styrka att kontinenterna har rört sig med miljontals meter sedan skapelsen!
Jaså? Just Sydamerika/Afrika är en sådan observation (inte bara formen på kontinenterna utan även geologin), Indien/Himalaya en annan, du har Alperna/Italiska halvön, GPS-mätningar av den nuvarande rörelsen är ytterligare en annan observation, fynden av fossil efter växter och djur som är uppenbart närbesläktade trots att de hittats på vitt skilda delar av vår jord är en fjärde observation...

Citat:
Ursprungligen postat av Reddot
Jorden är tydligen den enda planet som ska besitta kontinentaldrift, räcker inte det för att folk ska förstå att det är en bluff vi talar om?
Av åtta planeter så är det bara fyra som har en fast yta (de yttre planeterna är gasplaneter ifall du inte visste detta). Merkurius har troligtvis varit geologiskt inaktiv i miljarder år, det lämnar Venus och Mars som jag inte har något svar på varför de saknar plattektonik. Men det är för lite för att dra den slutsatsen du drar, hade det varit tusentals planeter i din statistik hade det kanske varit relevant men... Det är dessutom lättare att mäta en eventuell kontinentaldrift på Jorden än på en annan planet, så varför du drar ett sådant kort är ett mysterium för mig...

Citat:
Ursprungligen postat av Reddot
För att plattorna ska röra på sig måste de först och främst ha lossnat från varandra, säg mig. Hur skulle det ha gått till?
Geologisk/Vulkanisk aktivitet, manteln som finns under skorpan har många egenskaper du förmodligen behöver läsa på lite om.

Citat:
Ursprungligen postat av Reddot
Flertalet erkända forskare har aldrig erkänt kontinentaldriften som "rätt" aka att den ska stämma.
Nämn en tack.


Citat:
Ursprungligen postat av Reddot
Det vi har mina herrar är: forskare som förnekar kontinentaldrift, högst tvivelaktiga bevis och en hög av "slumpar" och "sammanträffanden". Säg mig, varför tror ni på detta?
Säg mig istället, hur tror du att de stora jordbävningarna uppstår?
Citera
2012-11-04, 21:46
  #11
Medlem
Läs gärna lite på http://sv.wikipedia.org/wiki/Plattektonik
Citera
2012-11-04, 22:18
  #12
Medlem
Reddots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foley83
Men något som bara har 2/4 ben kan helt OMÖJLIGT korsa Atlanten/Stilla Havet/alla andra jävla hav utan hjälpmedel. Men jag antar att dinosaurerna hade flygbolag och färjor när de levde med, sen hade de med sig infravärmare när de kom de lite kallare ställena där de inte kunde överleva annars.
Enligt dig finns alltså T-rex skelett här i norden? Du har aldrig tänkt i de banorna att vissa djur stannar där de trivs bäst och andra mer lämpade till arktiska klimat befinner sig i arktiska klimat? Hört talas om evolution?
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ser du inte bristerna i ditt argument?
Nej...?
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det här är ju episkt roligt Du slänger in en länk som säger att jorden har plattektonik vilket var det du sa från början att den inte har. Sluta slå dig själv.
Vad tror du egentligen? Om du ska exempelvis försöka slå hål på en bibelfanatikers världsbild citerar du då illustrerade vetenskap eller bibeln?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback