2012-11-04, 16:57
Medlem
Den svenske professorn Claes G. Ryn vid Catholic University of America i Washington chockchockar i en intervju i Studio Ett i Sveriges Radio.

Utdrag, radio mm ----> http://www.friatider.se/den-permanenta-regeringen

Här är ett utdrag av vad Ryn säger:

USA styrs av en permanent regering ... mycket mäktigt nätverk som under lång tid hade förberett att USA skulle gå in i Irak, gå in i Mellanöstern ... krafter ... krafter ... det finns två vingar på den här permanenta regeringen, man kivas mellan republikaner och demokrater. Men i synnerhet när det gäller utrikespolitik och speciellt när det gäller politik i Mellanöstern så ligger linjen kvar ... Många presidenter är särskilt beroende av mycket starka krafter som förde fram dem till makten till att börja med. Obamas stabschef Rahm Emanuel. Han var rentav frivillig i den israeliska militären i Gulfkriget. Och hans pappa är israel. Och David Axelrod som var hans politiska rådgivare är lika hårt engagerad för vissa intressen i Mellanöstern. Det här är ju inte några tillfälligheter

Med i intervjun är också den stackars Aftonbladetjournalisten Karin Pettersson och man märker hur hon blir nervös och det blir dålig stämning.

Stämmer det att det finns en "permanent regering" i USA som är "särskilt intresserad" av vissa intressen i MENA?

Som exempel på den "permanenta regeringen" namedropar professorn Obamas stabschef Rahm Emanuel och rådgivaren David Axelrod, vad har de två gemensamt?

Stämmer det att politiken som förts under Obama är ungefär den samma som under Bush?

Stämmer det som professorn säger att media imponeras mer av retorik än vad som faktiskt händer?

Kan paralleller dras till den norske professorn Galtungs forskning?
Senast redigerad av Kontosmurfan 2012-11-04 kl. 17:47.
Citera
2012-11-04, 17:30
Medlem
Gabogibos avatar
Detta har jag alltid sagt, men folk kallar mig för en foliehatt.
Citera
2012-11-04, 17:32
Medlem
Själv får jag väl hålla med den gode professorn. Det märsks tydligt hur det, allra mest i USA, finns en slags "permanent regering" som alltid tycker likadant i vissa frågor, nämligen då gällande främst mångkulturen och förhållandet till "Israel" som USA:s "främsta allierade", oavsett vad den terrorstaten ställer till med.

På liknande sätt förhåller det sig såklart i övriga västvärlden. Västregeringar är överens om bland annat kosmopolitfrågan och krafter inom partierna som vill annat rensas fort och brutalt ut (läs Juholt).
Citera
2012-11-04, 17:35
Medlem
Drozds avatar
Det stämmer till viss del. Men visst finns det skillnader mellan "administrationerna" i Israelfrågan. Obama har tex inte givit efter för påtryckningarna att bomba Iran, något som Romney knappast lär tveka att göra.

Hoppas Ryn har en bra pensionsförsäkring!
Citera
2012-11-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Detta har jag alltid sagt, men folk kallar mig för en foliehatt.
Nu är du ju i gott sällskap av en tvättäkta professor. Kanske är det bara alla begabbare som är obildade fåntrattar som bara läser det Bonnier kosherstämplat?

Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Ja, om folk tycker likadant i någon fråga är det alltid juderymdödlorna som ligger bakom.
Det handlar inte om två pers utan professorna pratar om "mäktiga grupper" med "särskilda intressen i Mellanöstern" som ständigt ser till att USA för samma politik i där.
Senast redigerad av Kontosmurfan 2012-11-04 kl. 17:43.
Citera
2012-11-04, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det stämmer till viss del. Men visst finns det skillnader mellan "administrationerna" i Israelfrågan. Obama har tex inte givit efter för påtryckningarna att bomba Iran, något som Romney knappast lär tveka att göra.

Hoppas Ryn har en bra pensionsförsäkring!

I USA är det så bra tillskillnad från de politiserade pajasuniversiteten i Sverige att när en professor har en "tenure" är han i princip helt skyddad.

Här är en direktlänk till inslaget i P! btw.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4686262

"Kriget mot terrorismen, vad har hänt efter Bush?"
Senast redigerad av Kontosmurfan 2012-11-04 kl. 17:46.
Citera
2012-11-04, 17:50
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontosmurfan
I USA är det så bra tillskillnad från de politiserade pajasuniversiteten i Sverige att när en professor har en "tenure" är han i princip helt skyddad.

Ja det är väl så med tanke på att professorer som Kevin MacDonald, Stephen Walt och John Mearsheimer sitter kvar. I Sverige hade de antagligen fått kängan illa kvickt.
Citera
2012-11-04, 18:15
Medlem
Tveksamt.

Mer troligt, eller i princip fakta är att Judar har stort inflytande i USA. Det finns många judar inom Investment-banking, Hollywood etc. de kretsar man tjänar pengar. De skickar och stödjer Israel fullt ut. Sen finns det säkert judar inom politiken också eftersom det ofta förknippas med att ha pengar i USA.

Däremot kan jag inte helt uttala mig om varför Israel vill att USA skall gå in i Irak? Är det för att försöka styra och omstrukturera landet till en ny allierad till Israel? Kanske ingen som vet men, klart intressant. Vad som är klart är att Israel och judarna är ett jävla folkslag - dom är sluga och smarta så in i bängen. Det finns väl en hel del forskning som säger att en del i "Judefamiljen" har betydligt högre IQ än resterande folkslag. Hade inte förvånnat mig med tanke på att Israel varje dag krigar emot Palestinier och ändå har välutvecklat land, ekonomi och kanske världens bästa underrättelsetjänst Mossad.
Citera
2012-11-04, 18:24
Medlem
JesusLovesUs avatar
Hur behåller man ett lands rykte när de i princip varit i krig med hela världen?

Man sätter dit en svart president! Lite sjukt att dagens romarike väljer en ledare som en jävla skönhetstävling.
Citera
2012-11-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexele
Mer troligt, eller i princip fakta är att Judar har stort inflytande i USA. Det finns många judar inom Investment-banking, Hollywood etc. de kretsar man tjänar pengar. De skickar och stödjer Israel fullt ut. Sen finns det säkert judar inom politiken också eftersom det ofta förknippas med att ha pengar i USA. .
Så är det. Dessa kan sedan genom makt i media och genom att välja vilka kandidater de ska stötta med pengar i princip plocka ut de mest fanatiska sionisterna för representanthuset och kongressen. "Den permanenta regeringen".

Citat:
Ursprungligen postat av Dexele
Däremot kan jag inte helt uttala mig om varför Israel vill att USA skall gå in i Irak? Är det för att försöka styra och omstrukturera landet till en ny allierad till Israel? Kanske ingen som vet men, klart intressant. Vad som är klart är att Israel och judarna är ett jävla folkslag - dom är sluga och smarta så in i bängen. Det finns väl en hel del forskning som säger att en del i "Judefamiljen" har betydligt högre IQ än resterande folkslag. Hade inte förvånnat mig med tanke på att Israel varje dag krigar emot Palestinier och ändå har välutvecklat land, ekonomi och kanske världens bästa underrättelsetjänst Mossad.
Varför skulle Israel vilja att USA går in i Irak? Det hela handlar förmodligen om att få en front mot Iran. Irak och Afghanistan ligger lägligt på varsin sida om Iran, vilket öppnar för strategiska manövrar. Och vilket land är det som konstant hetsar mot Iran om inte just Israel?
Citera
2012-11-04, 19:11
Medlem
Detta är inte en särskilt ovanlig uppfattning i staterna, även om hysterimedia gärna vill ge den bilden. Ett antal framstående politiker och samhällsdebattörer har gjort liknande uttalanden, faktiskt även två som kandiderat till president (Pat Buchanan och Ron Paul). Tyvärr bestals båda på nomineringen, trots att de hade folkets stöd. Gissa vilka som låg bakom.

Nåja, kul att det råka slinta igenom i svensk media i alla fall. Givetvis är det sant, och samma förhållanden gäller här hemma om detta skulle undgått någon.
Citera
2012-11-04, 19:14
Medlem
MonkeysOnParoles avatar
Suck. Vilken intellektuell, resonabel person förnekar att detta stämmer? Makten vilar hos pengarna, och vilka har pengar? Inte är det Obama, han producerar ingenting som går att sälja. Det är företag, vars produktion är en förutsättning för vanliga människors liv.

Att dessa företag propagerar för aktioner som gynnar dem förvånar mig inte, det är inget jag kan tänka mig - det är något jag antar. Problemet är att de flesta antar inte detta, utan ignorerar det eftersom det inte påverkar dem direkt på ögonblicket.

Som sagt, makten vilar hos pengarna, och pengarna vilar hos folket. Men folket är inte enat, utan deras pengar konvergerar först hos källorna de väljer att betala. Resultatet blir att även makten ansamlas där. Att vid det laget stå och böla över det är som att gå ner till konsum och gråtande beklaga sig över hur man hatar att se sina pengar bytas mot bröd, medan man gladeligen räcker över sin tjugolapp utan tvång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in