Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-14, 13:20
  #157
Awaiting Email Confirmation
Pondeyooos avatar
USA styrs främst av den ekonomiska makteliten (de som äger media, stor del av infrastrukturen, folk inom vapenindustrin och andra ekonomiska jättar).

En plutokrati, enkelt sagt. Du kan ju inte bli president/senator i USA i dagens läge om du inte har enorma mängder pengar bakom dig och det är främst republikaner/demokrater som har valts till presidenter de senaste 100-åren, visar ju verkligen hur "demokratiskt" USA är.
Citera
2013-09-14, 13:49
  #158
Medlem
andrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Ja mina bekanta i USA säger att det finns inga riktiga alternativ...man trodde Obama var något nytt men det har visat sig att han styrs av samma krafter i bakgrunden som alla tidigare presidenter.

Denna brist på valfrihet gör att valdeltagandet är mycket lågt och i många delstater mullrar det i leden mot Washington som man ser som en belastning.

Västeuropeisk parlamentarism med en flora av partier må ha sina brister men i USA har många insett att det är enda vägen att bryta maktmonopolet. Frågan är bara hur Washington ska agera på reformisternas yrkanden? Fram till idag har man kallat dem kommunister, opatriotiska, gjort det omöjligt med statliga jobb m.m.

Man har med hjärntvätt i skolorna framställt kontitutionen som något heligt som man ska dyrka t o m gjort ett museum i Washington för dassrullen som den skrevs på.

Detta är nog det mest intelligensbefriade inlägget jag har läst på Flashback på länge.

Det är "patrioterna" staten häxjagar genom senast IRS precis som Skatteverket gjorde mot Sverigedemokraterna. Konstitutionen är etablissemanget i direkt strid med, och alla "oathkeepers" (uttalade försvarare av konstitutionen) är registrerade som potentiella terrorister av staten. Varför de är i strid med den är eftersom den är i direkt konflikt med alla krigen, övergreppen, FED, IRS, NSA etc. och säger att folket ska vara beväpnade så att de kan organisera privatarméer och störta staten vid behov.

Varför valdeltagandet är lågt är delvis för att de vet att valfusk sker. Samt att många partier garanterar ingenting eftersom att block bildas. Se Sverige där vi har 7 partier i allians mot ett.

USA har även personval till kongressen (deras Riksdag), vilket gör att även folk icke godkända av etablissemanget kan komma till makten. I Sverige har man sett till att personval inte sker, vilket gör att det sitter en liten elit och centralplanerar landet och vi kan inte få in personer icke godkända av makten om de inte bildar ett helt nytt parti likt SD och lyckas organisera sig så pass starkt att de klarar 4 %. Det är svårare här att få inflytande.
__________________
Senast redigerad av andrer 2013-09-14 kl. 13:51.
Citera
2013-09-18, 01:18
  #159
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexele
Tveksamt.

Mer troligt, eller i princip fakta är att Judar har stort inflytande i USA. Det finns många judar inom Investment-banking, Hollywood etc. de kretsar man tjänar pengar. De skickar och stödjer Israel fullt ut. Sen finns det säkert judar inom politiken också eftersom det ofta förknippas med att ha pengar i USA.

Däremot kan jag inte helt uttala mig om varför Israel vill att USA skall gå in i Irak? Är det för att försöka styra och omstrukturera landet till en ny allierad till Israel? Kanske ingen som vet men, klart intressant. Vad som är klart är att Israel och judarna är ett jävla folkslag - dom är sluga och smarta så in i bängen. Det finns väl en hel del forskning som säger att en del i "Judefamiljen" har betydligt högre IQ än resterande folkslag. Hade inte förvånnat mig med tanke på att Israel varje dag krigar emot Palestinier och ändå har välutvecklat land, ekonomi och kanske världens bästa underrättelsetjänst Mossad.

En tidigare judisk försvarsminister identifierade Irak och Afghanistan som Israels två största hot innan invasionerna. PNAC, en väldigt mäktig fristående organisation med tydliga sionistiska spår i USA gjorde en lista över fiendeländer som Bushadministrationen senare antog, dessa länder var länder man ville se en förändring av styret.

“We’re going to take out seven countries in 5 years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran” —

General Wesley Clark. Retired 4-star U.S. Army general, Supreme Allied
Commander of NATO during the 1999 War on Yugoslavia .

Alla har på ett eller annat sätt en negativ inställning mot Israel, antingen fraktas det vapen genom länderna, terrorister gömmer sig eller tränas där, eller så har man en mäktig och rik militärmakt som kan utgöra ett hot. Lägg till Egypten där Israel stödde den militära kuppen med drönare, man vill helt enkelt motverka framväxten av en stat som är stark nog att utgöra ett hot mot Israels utbredning. Betyder detta att man har total dominans över USAs regering? nja, det finns även starka företagsintressen som i t.ex. vapen och energiindustrin som stödjer en ökad militär roll för väst i MÖ, det finns även en hel del hökar inom amerikansk administration som exempelvis Dick Cheney som ser möjligheter för Amerika genom att invadera.

Man får dock ge lite credd till Obama som trots allt lyckats köpa sig lite tid genom uppgörelsen med Putin, han har även utsett Chuck Hagel som varit uttalad kritiker av USAs stöd till Israel, jag tror att viljan att ändra riktning trots allt finns där även om jag tror att han har ett jävla jobb framför sig, dock har han ju folkopinionen med sig och få av USAs allierade söker efter ett krig, blir en viktig seger för demokratin om han lyckas mota bort krigshetsarna från makten.
Citera
2013-09-18, 10:39
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa

Man får dock ge lite credd till Obama

Är nog en ganska dålig ide. Ett massivt och enat USA-hat från hela omvärlden är förmodligen det bästa.

Fungerade mot Sovjet!
Citera
2013-09-18, 20:19
  #161
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Är nog en ganska dålig ide. Ett massivt och enat USA-hat från hela omvärlden är förmodligen det bästa.

Fungerade mot Sovjet!

Jag tror att det blir ekonomin som knäcker och till slut får USA att falla samman precis som det blev för Sovjet.
Citera
2013-09-18, 22:09
  #162
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tror att det blir ekonomin som knäcker och till slut får USA att falla samman precis som det blev för Sovjet.


USA är inget land som sådant. USA är en apparat som håller upp den kapitalistiska världsekonomin med dess fiktiva värdepapper och den även idag grovt övervärderade dollarn.

Faller "USA" så faller den kapitalistiska världsekonomin.


Fast på ett sätt spelade nog Sovjet samma roll på den sidan av järnridån. Dock mer vad gäller realvärden och andra ekonomiska mått än marknadsmått. Sovjet subventionerade de andra ekonomierna i Öst medan USA subventioneras av andra ekonomier i väst.
__________________
Senast redigerad av LFE 2013-09-18 kl. 22:39.
Citera
2017-03-31, 01:43
  #163
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
AIPAC misslyckades med sin kampanj. Det blev inget krig mot Syrien. Det om något bevisar väl att TS har fel: det finns ingen hemlig "permanent" judestyrd regering i USA.


Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Som i de flesta demokratier så finns det olika starka intressen som drar åt olika håll (eller ibland åt samma håll). Israellobbyn är en viktig faktor i amerikansk politik, men de är inte starka nog att ensamma styra politiken.

Sedan är det förvisso så att AIPACs huvudmål är Iran, men Syrien var en nog så viktig etapp på vägen mot det målet.


Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst har USA ett demokratiproblem. Egentligen hänger det samman med valsystemet. Det kostar så mycket att bli vald idag att du blir beroende av dina sponsorer om du inte själv är mångmiljonär.

Jag tror dock att fler och fler amerikaner börjar bli medvetna om problemet. Vad det sedan kommer att leda till är en annan fråga.

Min poäng var dock att oavsett dessa problem så styr inte AIPAC eller någon annan intresseorganisation ensam USA.


Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
[...]Om det vore på det viset så skulle Syrien ha bombats för länge sedan, det var det som var min poäng.

Det verkar som att AIPAC lyckades trots allt, även om det tog lite längre tid än beräknat. Nu verkar ju du vara ganska fanatisk i ditt ställningstagande men det vore ändå intressant med en analys av läget så här med facit i hand. Du har ju näst intill argumenterat mot dig själv vad gäller permanent regering.
Citera
2017-03-31, 05:15
  #164
Medlem
Hursomhelstings avatar
När ändå konspirations teorierna flödar så tycker jag att det finns en intressant teori om att USA styr av en skuggregering.

Frimurarna
George Washington
James Monroe
Andrew Jackson
James K. Polk
James Buchanan
Andrew Johnson
James Garfield
William McKinley
Theodore Roosevelt
William Taft
Warren Harding
Franklin D. Roosevelt
Harry S. Truman
Lyndon B. Johnson (EAM)
Gerald Ford

Whashington D.C Pentagon
Citera
2017-03-31, 06:49
  #165
Avstängd
konstapels avatar
Ytterligare bevis om att hypotesen om en "permanent regering" inte håller:

https://www.svd.se/usa-al-assads-avg...-nye-president
Citera
2017-03-31, 06:54
  #166
Medlem
birgetts avatar
Halva världen ägs av några rika,,, äger man så styr man sin egendom!!!haha ingenting nytt
och Sverige ägs av,,,,
Citera
2017-04-01, 14:47
  #167
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Det verkar som att AIPAC lyckades trots allt, även om det tog lite längre tid än beräknat. Nu verkar ju du vara ganska fanatisk i ditt ställningstagande men det vore ändå intressant med en analys av läget så här med facit i hand. Du har ju näst intill argumenterat mot dig själv vad gäller permanent regering.

Tvärtom så ser vi nu fyra år senare att jag hade rätt på alla punkter. Man kan till och med hävda att jag förutsåg Trump:

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst har USA ett demokratiproblem. Egentligen hänger det samman med valsystemet. Det kostar så mycket att bli vald idag att du blir beroende av dina sponsorer om du inte själv är mångmiljonär.

Vad gäller försöken att störta Assad så har ju USA precis förklarat att man nu gett upp detta idiotiska företag:

U.S. priority on Syria no longer focused on 'getting Assad out': Haley

http://www.reuters.com/article/us-mi...-idUSKBN1712QL

The United States' diplomatic policy on Syria for now is no longer focused on making the war-torn country's president, Bashar al-Assad, leave power, the U.S. ambassador to the United Nations said on Thursday, in a departure from the Obama administration's initial and public stance on Assad's fate.

Även på den punkten fick jag alltså rätt till slut.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2017-04-01 kl. 14:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback