2012-11-04, 15:12
Medlem
Tjenare!

Det är så här att förra vintern påväg hem från krogen så ställde jag mig och pissa i en buske och självklart kommer farbror blå fram och förklarar för mig att detta är olagligt och ger mig en böter på 800, jag skiner upp som en sol och tackar så hjärtligt, eller? men jag tog emot den iallafall.
Jag har sedan dess gått och trott att det här inte skall synas i registret utan att det funkar liknande en fortkörningsbot men börjar nu tveka på detta och måste få veta hur det är då jag just nu är arbetssökande och bemanningsföretag vill att man skall skriva på papper att man aldrig är dömd, men helt ärligt vet jag inte hur det är och har skrivit på ändå men inte hört något mer från dem tyvärr...

Syns det i registret?
Hur länge kommer den finnas där?
Hur förklarar man för en arbetsgivare på en intervju att man inte är ostraffad då jag har kissat ute?

Tack i förhand! //Nick
Citera
2012-11-04, 15:18
Medlem
ormanoffs avatar
Ett föreläggande av ordningsbot, vare sig det är för fortkörning eller förargelseväckande beteende genom offentlig urinering, får när det undertecknas samma verkan som en lagakraftvunnen dom. Det innebär att man är dömd för ett brott och detta antecknas i belastningsregistret.

Se https://www.flashback.org/t946851
Citera
2012-11-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Ett föreläggande av ordningsbot, vare sig det är för fortkörning eller förargelseväckande beteende genom offentlig urinering, får när det undertecknas samma verkan som en lagakraftvunnen dom. Det innebär att man är dömd för ett brott och detta antecknas i belastningsregistret.

Se https://www.flashback.org/t946851
Fasen också! kommer ju aldrig kunna få ett jobb av en bemaningsfirma då! men du menar att fortkörningar också syns?
Kan dom se mer exakt vad jag gjort eller står det bara förargelseväckande beteende, låter fan som jag sprungit runt och runkat när de står så!
Citera
2012-11-04, 15:24
Medlem
Såvitt jag vet är det dock inte olagligt att skriva under ändå. Däremot skulle det kanske kunna vara grund för uppsägning.

Däremot undrar jag om det är lagligt att kräva att en arbetare skriver på ett sådant papper.
Citera
2012-11-04, 15:27
Medlem
namgrebs avatar
Rubrik justerad.

/MOD
Citera
2012-11-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Såvitt jag vet är det dock inte olagligt att skriva under ändå. Däremot skulle det kanske kunna vara grund för uppsägning.

Däremot undrar jag om det är lagligt att kräva att en arbetare skriver på ett sådant papper.
Nu har jag dock bara varit på två intervjuer där dom ber mig skriva på men då har dom ett papper från polisen som jag skriver på där jag godkänner att dom får kolla upp mig.

Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Rubrik justerad.

/MOD
Tack tack!
Citera
2012-11-04, 15:33
Medlem
Du kan begära utdrag ur belastningsregistret för att se efter själv.

För övrigt så kan du nu för tiden undkomma dom för urinering på allmän plats genom att bara överklaga.
Citera
2012-11-04, 15:34
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Tror inte arbetsgivaren på ett sketet bemaningsföretag bryr sig, jag hade flera liknande domar och jobbade åt flera olika såna företag , mest intresserade av stöld och knarkbrott.
Citera
2012-11-04, 15:35
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Du kan begära utdrag ur belastningsregistret för att se efter själv.

För övrigt så kan du nu för tiden undkomma dom för urinering på allmän plats genom att bara överklaga.

Överklaga? menar du neka på plats eller senare?
Citera
2012-11-04, 15:38
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Överklaga? menar du neka på plats eller senare?

Har du signerat domen kan du inte överklaga.

Skulle du vägra att erkänna på plats genom att signera domen väcker åklagaren åtal vid domstol. Du köper dig då tid eftersom anteckningen inte syns i registret förrän domen vinner laga kraft.

Har dock svårt att tro att arbetsgivaren bryr sig om en sådan sak som förargelseväckande beteende så länge man är ärlig med det vid intervju och förklarar situationen.
Citera
2012-11-04, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Har du signerat domen kan du inte överklaga.

Skulle du vägra att erkänna på plats genom att signera domen väcker åklagaren åtal vid domstol. Du köper dig då tid eftersom anteckningen inte syns i registret förrän domen vinner laga kraft.

Har dock svårt att tro att arbetsgivaren bryr sig om en sådan sak som förargelseväckande beteende så länge man är ärlig med det vid intervju och förklarar situationen.
Jo jag skulle säkert kunnat överklaga men kändes så dumt då det var helt självklart att jag pissade då han tog mig med kuken ute i stort sett och kände mig enormt korkad haha.

Men frågan är hur man förklarar situationen på ett fint sätt haha.
Citera
2012-11-04, 15:53
Medlem
Fick för många år sedan dagsböter för en jävligt onödig grej på fyllan (inbrott och skadegörelse, dömd i tingsrätt för det) och fick förklarat för mig att eftersom det inte är en fängelsedom eller villkorligt så syns det inte i något belastningsregister i framtiden. Detta sa både polis och försvarsadvokat (även polis vid ett senare tillfälle när jag fick frågan om jag är känd av dem sedan tidigare när jag var på förhör för en grej de trodde jag kunde vara inblandad i) och det har jag trott i över 20 år nu... :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in