2012-11-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickG
Jo jag skulle säkert kunnat överklaga men kändes så dumt då det var helt självklart att jag pissade då han tog mig med kuken ute i stort sett och kände mig enormt korkad haha.

Men frågan är hur man förklarar situationen på ett fint sätt haha.
Finns ingen arbetsgivare som bryr sig ifall du råkat bli tagen på bar gärning när du kissat ute en fredagkväll, det vet alla att nöden har ingen lag...
Citera
2012-11-04, 15:54
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Har du signerat domen kan du inte överklaga.

Skulle du vägra att erkänna på plats genom att signera domen väcker åklagaren åtal vid domstol. Du köper dig då tid eftersom anteckningen inte syns i registret förrän domen vinner laga kraft.

Har dock svårt att tro att arbetsgivaren bryr sig om en sådan sak som förargelseväckande beteende så länge man är ärlig med det vid intervju och förklarar situationen.

problemet är att vägrar man att skriva på domen , så får man sova hos farbror blå , och visst man slapp böter men inte värt det då 3 gånger i fyllecell = ev indraget körkort.
Citera
2012-11-04, 15:58
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Fick för många år sedan dagsböter för en jävligt onödig grej på fyllan (inbrott och skadegörelse, dömd i tingsrätt för det) och fick förklarat för mig att eftersom det inte är en fängelsedom eller villkorligt så syns det inte i något belastningsregister i framtiden. Detta sa både polis och försvarsadvokat (även polis vid ett senare tillfälle när jag fick frågan om jag är känd av dem sedan tidigare när jag var på förhör för en grej de trodde jag kunde vara inblandad i) och det har jag trott i över 20 år nu... :/

Här har du uppräknat vilka typer av domar och beslut som antecknas i belastningsregistret:

http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Service/Registerutdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
problemet är att vägrar man att skriva på domen , så får man sova hos farbror blå , och visst man slapp böter men inte värt det då 3 gånger i fyllecell = ev indraget körkort.

Det är inte tillåtet att använda ett omhändertagande enligt LOB som påtryckningsmedel för att få någon att godta en ordningsbot. Har så skett skall ordningsboten undanröjas i efterhand genom resning.
Citera
2012-11-04, 16:15
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Här har du uppräknat vilka typer av domar och beslut som antecknas i belastningsregistret:

http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Service/Registerutdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

Det är inte tillåtet att använda ett omhändertagande enligt LOB som påtryckningsmedel för att få någon att godta en ordningsbot. Har så skett skall ordningsboten undanröjas i efterhand genom resning.

Ja jag fick ingen böter vägrade skriva på då blev det cellen , riktigt ful taktik men jag var glad den kvällen och hängde på tills jag väll satt i cellen inte lika värt det då:P
Citera
2012-11-04, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Fick för många år sedan dagsböter för en jävligt onödig grej på fyllan (inbrott och skadegörelse, dömd i tingsrätt för det) och fick förklarat för mig att eftersom det inte är en fängelsedom eller villkorligt så syns det inte i något belastningsregister i framtiden. Detta sa både polis och försvarsadvokat (även polis vid ett senare tillfälle när jag fick frågan om jag är känd av dem sedan tidigare när jag var på förhör för en grej de trodde jag kunde vara inblandad i) och det har jag trott i över 20 år nu... :/

Till och med fortkörnings böter hamnar i belastningsregistret nu för tiden.
Citera
2012-11-04, 18:03
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Till och med fortkörnings böter hamnar i belastningsregistret nu för tiden.

Så har det väl alltid varit?
Citera
2012-11-04, 18:23
Medlem
Verkar väldigt godtyckligt hur de behandlar sånt här. Jag blev också tagen för att jag pissade ute, nästan ett år sedan nu. Bra på arslet och obstinat som man kan vara då, vägrade jag att skriva på. "ok, då får det gå via åklagare då" sa de. Har inte hört ett skit sen dess, ingen fyllecell blev det heller.

Finns det nån tidsgräns på sånt här, alltså att man ska bli kallad eller få betalningsföreläggande inom en viss tid eller skrivs det rutinmässigt av? Borde man inte få ett besked i så fall?
Citera
2012-11-04, 19:02
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
Verkar väldigt godtyckligt hur de behandlar sånt här. Jag blev också tagen för att jag pissade ute, nästan ett år sedan nu. Bra på arslet och obstinat som man kan vara då, vägrade jag att skriva på. "ok, då får det gå via åklagare då" sa de. Har inte hört ett skit sen dess, ingen fyllecell blev det heller.

Finns det nån tidsgräns på sånt här, alltså att man ska bli kallad eller få betalningsföreläggande inom en viss tid eller skrivs det rutinmässigt av? Borde man inte få ett besked i så fall?
Rapporteftergift? Polismannen kanske inte orkade rapportera detta vidare då det endast rörde sig om offentlig urinering.
Citera
2012-11-04, 20:10
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
...

För övrigt så kan du nu för tiden undkomma dom för urinering på allmän plats genom att bara överklaga.
Läs post #2!

Citat:
Ursprungligen postat av NickG
...
Jag har sedan dess gått och trott att det här inte skall synas i registret utan att det funkar liknande en fortkörningsbot men börjar nu tveka på detta och måste få veta hur det är då jag just nu är arbetssökande och bemanningsföretag vill att man skall skriva på papper att man aldrig är dömd, men helt ärligt vet jag inte hur det är och har skrivit på ändå men inte hört något mer från dem tyvärr...

Syns det i registret?
Hur länge kommer den finnas där?
Hur förklarar man för en arbetsgivare på en intervju att man inte är ostraffad då jag har kissat ute?

Tack i förhand! //Nick

Bemanningsföretaget kan inte få ett utdrag ur belastningsregistret, det som kan bli aktuellt är att de ber dig om ett utdrag.

http://www.polisen.se/Service/Blanketter/Registerutdrag/

Det är endast för vissa anställningar, som det krävs, som inom skola och barnomsorg

Det finns även ett fåtal anställningar där en noggrannare koll av bakgrunden kommer att göras, men då görs den av säkerhetspolisen, mot både spaningsregistret och belastningsregistret, det rör t.ex. försvarsmakten, vissa företag som SAAB etc.
Citera
2012-11-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Läs post #2!

Det var mer för att informera honom i fall han får för sig att göra det igen.
Citera
2012-11-04, 22:16
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Du kan begära utdrag ur belastningsregistret för att se efter själv.

För övrigt så kan du nu för tiden undkomma dom för urinering på allmän plats genom att bara överklaga.

Vad menar du har förändrats så att man "nu för tiden" bara kan komma undan genom att överklaga?

Det har förtydligats att endast en polisman som vittne är inte nog för att brottet ska vara fullbordat genom att på plats förarga andra (de som ser en kissa). Det krävs att andra också ser dig kissa.

Det har också förtydligats att om man kissar, t.ex. på gräs eller motsvarande kommer man inte heller att förarga personer dagen efter då det hinner rinna undan.

Men kissar du där någon ser kissandet, kisset eller känner lukten, kommer du att dömas också i domstol.
Citera
2012-11-04, 22:32
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Det var mer för att informera honom i fall han får för sig att göra det igen.
I post nummer två förklarar Ormanoff:
Citat:
Ett föreläggande av ordningsbot, vare sig det är för fortkörning eller förargelseväckande beteende genom offentlig urinering, får när det undertecknas samma verkan som en lagakraftvunnen dom. Det innebär att man är dömd för ett brott och detta antecknas i belastningsregistret.

Vilket förtydligas i post nummer tio:
Citat:
Har du signerat domen kan du inte överklaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in