2026-06-04, 21:12
Medlem
Lyca nåt att ha??
Citera
2026-06-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll.Guld
Ni som kan sånt här, hur byter man sitt kontantkort till något annat än Telia nu när Halebop går samman med dem och de höjer priserna? Hur går processen till när man byter?
Du tar kontakt med den nya operatören. Beställ ett kontantkort. Uppge de korrekta uppgifterna. Inom en vecka brukar det nya SIM-kortet landa i brevlådan. Har du eSIM i telefonen så går det ännu snabbare.

Halebop kontantkort var näst sista räddningsplankan för oss som har gamla mobiler som inte kan hantera nödsamtal via VoLTE. Nu är man hänvisad till Telias kontantkort, de övriga operatörernas kontantkort fungerar inte i dessa telefoner.

Har du en godkänd telefon så kan du skaffa kontantkort från Comviq, Hallon, Telenor och Lyca. Det finns säkert fler operatörer som jag inte känner till. Vissa operatörer kräver att man har bankid eftersom allting hanteras via internet.

Att byta kontantkort från Halebop/Telia till någon annan operatör brukar inte vålla några bekymmer. Du får behålla ditt gamla telefonnummer. I undantagsfall kan det bli strul med vissa operatörer.
Citat:
Lyca nåt att ha??
Testa om du är nyfiken. Ombyte förnöjer. Jag har ingen egen erfarenhet av Lyca men ryktet säger att risken för strul är hög.
Senast redigerad av Nolltaxerik 2026-06-04 kl. 22:36. Anledning: Skrivfel.
Citera
2026-06-05, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Du tar kontakt med den nya operatören. Beställ ett kontantkort. Uppge de korrekta uppgifterna. Inom en vecka brukar det nya SIM-kortet landa i brevlådan. Har du eSIM i telefonen så går det ännu snabbare.

Halebop kontantkort var näst sista räddningsplankan för oss som har gamla mobiler som inte kan hantera nödsamtal via VoLTE. Nu är man hänvisad till Telias kontantkort, de övriga operatörernas kontantkort fungerar inte i dessa telefoner.

Har du en godkänd telefon så kan du skaffa kontantkort från Comviq, Hallon, Telenor och Lyca. Det finns säkert fler operatörer som jag inte känner till. Vissa operatörer kräver att man har bankid eftersom allting hanteras via internet.

Att byta kontantkort från Halebop/Telia till någon annan operatör brukar inte vålla några bekymmer. Du får behålla ditt gamla telefonnummer. I undantagsfall kan det bli strul med vissa operatörer.

Testa om du är nyfiken. Ombyte förnöjer. Jag har ingen egen erfarenhet av Lyca men ryktet säger att risken för strul är hög.

Tack

Jag misstänker att Telia kommer sänka priserna ppa ilska
Citera
2026-06-05, 07:57
Medlem
atjautigss avatar
Citat:
Lyca nåt att ha??

Vi testar lite då och då, och funktionen är dålig. Var i Tyskland och Tjeckien nyligen och där tappade signal så ofta att det egentligen inte är användbart. Surfhastigheten i Sverige är pinsamt låg och ojämn. Inget att satsa på.
Citera
2026-06-05, 09:45
Medlem
GrapheneOSs avatar
Citat:
Lyca nåt att ha??
Kom ihåg att sätta en maxgräns på datan bara. För det blir dyrt om du går över den!
Citera
2026-06-05, 21:29
Medlem
Hallon abonnemang ser bra ut
Citera
2026-06-05, 21:43
Medlem
DenverAirports avatar
Sjuk move av Telia att slakta det starka varumärket Halebop.

Citat:
Hallon abonnemang ser bra ut

Håller med.
Citera
2026-06-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Sjuk move av Telia att slakta det starka varumärket Halebop.

Håller med.

Fast kontantkortet kostar ju bara 49kr/månad. Känns som det får bli något av de två
Citera
2026-06-05, 22:15
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Fast kontantkortet kostar ju bara 49kr/månad. Känns som det får bli något av de två

Vore skönt att slippa tänka på det. Sen får man en jävla massa surf som sparas.
Citera
2026-06-05, 22:40
Medlem
ja
Citera
2026-06-06, 13:06
Medlem
Nu när Halebop ska "skrotas" så undrar jag vad som kommer att gälla i framtiden? Har inte fått någon email som styrker att Halebop ska skrotas utan hörde det via en granne som läst det på SWEDROID.

De HALEBOP SIM-kort jag har är de gamla med följande villkor.

1 kronor per samtal inom hela EU med obegränsad tallängd (eller är det 2 kronor per samtal???)
50 öre per SMS inom hela EU (eller är det 1 krona per SMS???)
jag måste ringa ett samtal per år eller skicka ett SMS per år för att aktivera SIM-kortet

Hushåller jag med ETT samtal ELLER ett SMS per år så borde mina SIM-kort gälla fram till minst 2050 utan att jag behöver betala in EN KRONA till mitt kontantkort.
Citera
2026-06-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Nu när Halebop ska "skrotas" så undrar jag vad som kommer att gälla i framtiden? Har inte fått någon email som styrker att Halebop ska skrotas utan hörde det via en granne som läst det på SWEDROID.

De HALEBOP SIM-kort jag har är de gamla med följande villkor.

1 kronor per samtal inom hela EU med obegränsad tallängd (eller är det 2 kronor per samtal???)
50 öre per SMS inom hela EU (eller är det 1 krona per SMS???)
jag måste ringa ett samtal per år eller skicka ett SMS per år för att aktivera SIM-kortet

Hushåller jag med ETT samtal ELLER ett SMS per år så borde mina SIM-kort gälla fram till minst 2050 utan att jag behöver betala in EN KRONA till mitt kontantkort.
Angående kontantkort från Halebop. Enligt informationen som Telia har lämnat via Kivra så är det Halebops prislista/villkor som gäller tills vidare. När man gör sin första laddning via Telia upphör de gamla förmånliga priserna/villkoren och Telias prislista/villkor börjar gälla.

Halebops saldokontroll via *101# visade att samtal kostar 2 kr/st oavsett längd och att SMS/MMS kostar 50 öre/st. Denna saldokontroll kan jag inte längre göra utan hänvisas till *120# (Telias saldokontroll).

Telias saldokontroll via *120# har ingen information om kostnaden för samtal och meddelanden. Endast saldo och giltighetstid specificeras.

Ett SMS per år för att hålla SIM-kortet aktivt. Du klarar dig till år 2050 och jag kommer att klara mig till år 2206 (180 år) om Telia håller vad de lovar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in