• 1
  • 2
2012-10-31, 13:36
Medlem
Har sålt en tjänst till ett företag i Sverige, som privatperson.
Nu vill dom att jag skickar faktura till dom.
Vilken mall kan tänkas användas?
Och, spelar det nån roll vilket konto jag uppger?
Måste jag ha F-skattsedel för att ens kunna fakturera som privatperson?
Om jag inte har det, hur gör jag då?
Summan vi kom överens om var 6.000, vi pratade aldrig om moms eller nåt, utan vi kom överens om att denna summa ska jag få som ersättning.

Detta är en engångsföreteelse.
Senast redigerad av ioio 2012-10-31 kl. 13:42. Anledning: La till lite text i posten ovan.
Citera
2012-10-31, 13:39
Medlem
fallen-angels avatar
Om du inte vill trassla till det så kan du ju handskriva en faktura.
Skriv typ materialkostnad och arbetskostnad.
Och sen en summa på det hela.
Och sista fakturadag och ett kontonr.

Eller skriv det i word på datan och printa ut.

Det funkar nog bra med ditt privatkonto.
Citera
2012-10-31, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fallen-angel
Om du inte vill trassla till det så kan du ju handskriva en faktura.
Skriv typ materialkostnad och arbetskostnad.
Och sen en summa på det hela.
Och sista fakturadag och ett kontonr.

Eller skriv det i word på datan och printa ut.

Det funkar nog bra med ditt privatkonto.

utöver till: namn,adress-uppgifter på fakturan, måste jag ange min adress?
Och, anger man kontouppgifter separat på ett annat papper?
"Oss tillhanda" på faktura, kan man skriva om detta på något sätt eftersom jag är en person.
Citera
2012-10-31, 14:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ioio
Har sålt en tjänst till ett företag i Sverige, som privatperson.
Nu vill dom att jag skickar faktura till dom.
Vilken mall kan tänkas användas?
Och, spelar det nån roll vilket konto jag uppger?
Måste jag ha F-skattsedel för att ens kunna fakturera som privatperson?
Om jag inte har det, hur gör jag då?
Summan vi kom överens om var 6.000, vi pratade aldrig om moms eller nåt, utan vi kom överens om att denna summa ska jag få som ersättning.

Detta är en engångsföreteelse.

Utan F-SKattsedel så måste uppdragsgivaren betala sociala avgifter och liknande. Som privatperson kan man inte få en F-skattsedel, utan enbart en FA-skattsedel (om man har en enskild verksamhet).

Så, när företaget ser att du inte har f-skattsedel så kommer de troligen att bli lite irriterade. Om de faktiskt besvärar sig med att dra av allt som skall dras av och så vidare så kommer du att få ett par tusen kvar av summan.

Om det bara är en engångsgrej så kan du ju gå via frilansfinans.se eller liknande. Du får inte mer pengar kvar, men de sköter om alla sociala avgiofter och liknande,
Citera
2012-10-31, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Utan F-SKattsedel så måste uppdragsgivaren betala sociala avgifter och liknande. Som privatperson kan man inte få en F-skattsedel, utan enbart en FA-skattsedel (om man har en enskild verksamhet).

Så, när företaget ser att du inte har f-skattsedel så kommer de troligen att bli lite irriterade. Om de faktiskt besvärar sig med att dra av allt som skall dras av och så vidare så kommer du att få ett par tusen kvar av summan.

Om det bara är en engångsgrej så kan du ju gå via frilansfinans.se eller liknande. Du får inte mer pengar kvar, men de sköter om alla sociala avgiofter och liknande,

ringde nyss skv, dom sa: ta upp detta som hobbyverksamhet i nästa dekl, det blir egenavgifter 14,88% skatteavdrag 30% tack o hej.
Citera
2012-10-31, 14:27
Medlem
Citat:

om jag går genom frilansfinans ,måste jag trixa med deklarationen sen eller ?
Citera
2012-10-31, 14:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
om jag går genom frilansfinans ,måste jag trixa med deklarationen sen eller ?

Nej, de rapporterar in det som behövs som inkomst av tjänst om jag inte fattat det fel.
Citera
2012-10-31, 14:39
Medlem
Så. Vad skulle ni råda mig att göra? Det handlar om en gång och 5.000 spänn.
Kan inget om ekonomi och har ej FA-skattsedel.

5000 efter a-skatt 0 och sociala avgifter blir 3500 kr.
Vafan, en jävla gång borde väl gå att få ut hela summan på 5000 väl? har hört andra som lyckas med detta
Senast redigerad av ioio 2012-10-31 kl. 14:42.
Citera
2012-10-31, 15:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Så. Vad skulle ni råda mig att göra? Det handlar om en gång och 5.000 spänn.
Kan inget om ekonomi och har ej FA-skattsedel.

5000 efter a-skatt 0 och sociala avgifter blir 3500 kr.
Vafan, en jävla gång borde väl gå att få ut hela summan på 5000 väl? har hört andra som lyckas med detta

Ditt problem är ju snarare att få motparten att betala ut överhuvudtaget.

Om det gällde mitt företag så skulle jag inte betala ut om motparten inte har F-skattsedel utan hänvisa till frilansfinans eller motsvarande. Det är ju JAG som råkar illa ut om det upptäcks. Dessutom är det inte min huvudvärk om jag ber någon fakturera mig och personen säger "Javisst" utan att faktiskt _få_ göra det.
Senast redigerad av EckiEcki 2012-10-31 kl. 15:26.
Citera
2012-10-31, 18:31
Medlem
Om skatteverket säger att du kan ta det som hobbyverksamhet så är det väl värt ett besök.

Skriv ett fakturaliknande dokument där du förklarar avsaknandet av FA-skatt med att du avser deklarera det som hobbyverksamhet och sen är det bara att invänta respons från företaget.

Kanske vägrar dom, kanske inte.

Skriv gärna hur det går. Funderar själv på att försöka erbjuda tjänster i form av hobbyverksamhet.
Citera
2012-10-31, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiller
Om skatteverket säger att du kan ta det som hobbyverksamhet så är det väl värt ett besök.

Skriv ett fakturaliknande dokument där du förklarar avsaknandet av FA-skatt med att du avser deklarera det som hobbyverksamhet och sen är det bara att invänta respons från företaget.

Kanske vägrar dom, kanske inte.

Skriv gärna hur det går. Funderar själv på att försöka erbjuda tjänster i form av hobbyverksamhet.

funderar på att skicka faktura som vanligt med mitt namn som avsändare o min kompis konto (av andra skäl), sen invänta om dom säger nåt, gör dom det så kör jag nog genom frilansfinans eller vad det heter.

Oavsett tror jag inte SKV eller banken bryr sig om fjuttiga 5000 in på ett konto en gång, jag känner ju folk som får 80 lax in på kontot flera gånger från släkten om året utan att nån reagerar. godkänner företaget mitt förstnämnda förslag så är det ju deras problem sen. Eller hur
Citera
2012-10-31, 18:45
Medlem
Citat:

Inga problem att få F-Skatt som privatperson.

Och det är väl inget konstigare att du skickar en faktura, har ni inte kommit överens mer exakt så finns det väl ingen anledning att dom ska misstänka varken F-skatt eller A-skatt. Är det dessutom bara en engångsgrej så behöver du ju inte bry dig så mycket om dom vill anlita dig igen eller inte. Skicka en faktura bara, skriv inte att du har F-Skatt. Det är ju liksom deras problem från första början om dom inte tar reda på all fakta innan arbetet är klart och faktura är skickad. Skicka INTE en faktura där det står att du har F-skatt om du inte har det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in