2012-10-31, 18:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Inga problem att få F-Skatt som privatperson.

Källa på det?

Jag kontrar med http://www.skatteverket.se/privat/sk...bc8000148.html
Citera
2012-10-31, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Källa på det?

Jag kontrar med http://www.skatteverket.se/privat/sk...bc8000148.html

Står inte så jättetydligt där, FA-Skatt ska man ha ifall man har en anställning, saknar man anställning kan man välja F-Skatt endast, är väl dock ingen större meningen med det. på länken om F och FA skatt till höger står det lite mer: http://www.skatteverket.se/privat/sk...bc8000148.html
Citera
2012-10-31, 21:20
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
saknar man anställning kan man välja F-Skatt endast

Jag ser inget annat än att det krävs näringsverksamhet för att få F-skatt.
Citera
2012-10-31, 21:32
Medlem
För att få F-skatt eller FA-skatt måste verksamheten uppfylla en del villkor.

Se exempelvis här:http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/svarpavanligafragor/fskatt/foretagfskattfaq/vemkanbligodkandforfskattochvadinnebardet.5.18e1b1 0334ebe8bc8000118949.html

"avser att bedriva näringsverksamhet"
- Med detta menas att man framöver avser att bedriva näringsverksamhet. TS är alltså inte kvalificerad eftersom det i hans fall handlade om ett engångsjobb.
Citera
2012-10-31, 22:45
Medlem
Citat:
Jag ser inget annat än att det krävs näringsverksamhet för att få F-skatt.

Det är inga andra krav på FA skatt. Skillnaden är att med FA skatt har du kvar din A skattsedel vilket betyder att är du även anställd kan arbetsgivare dra skatt enligt din tabell. Kommer inte helt ihåg vad som händer om du inte har A-Skatt men du kommer sakna skattetabell när din arbetsgivare frågar skatteverket om skattetabell. Antagligen blir man placerad i någon skattetabell med ett fast procent belopp som är högt.
Citera
2012-10-31, 22:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det är inga andra krav på FA skatt.

Jag hänvisar till det tilller säger i inlägg #16, och som även jag sagt tidigare, och ber dig inkomma med en relevant källhänvisning om du vill påstå något annat.
Citera
2012-11-01, 08:10
Medlem
fallen-angels avatar
Blev visst tjat om f skatt och fa skatt..

du känner inget med ett eget företag som kan fakturera åt dig?
Citera
2012-11-01, 09:21
Medlem
Citat:
Jag hänvisar till det tilller säger i inlägg #16, och som även jag sagt tidigare, och ber dig inkomma med en relevant källhänvisning om du vill påstå något annat.

Då är vi överens, både jag och tilller säger att näringsverksamhet krävs för FA och F skatt. Privatpersoner kan bedriva näringsverksamhet. Har jag varit otydlig någonstans?
Citera
2012-11-01, 09:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Då är vi överens, både jag och tilller säger att näringsverksamhet krävs för FA och F skatt. Privatpersoner kan bedriva näringsverksamhet. Har jag varit otydlig någonstans?

Du skrev "Inga problem att få F-Skatt som privatperson." Det stämmer inte. Det är den juridiska person man blir om man (exempelvis) startar en enskild näringsverksamhet som får F-delen av skattsedeln, inte privatpersonen. Något jag förklarade redan i #4.
Citera
2012-11-01, 09:38
Medlem
Citat:
Du skrev "Inga problem att få F-Skatt som privatperson." Det stämmer inte. Det är den juridiska person man blir om man (exempelvis) startar en enskild näringsverksamhet som får F-delen av skattsedeln, inte privatpersonen. Något jag förklarade redan i #4.

du blir inte någon juridisk person om du söker ( och får ) f-skatt för enskild näringsverksamhet.

i det här fallet är det ingen skillnad på privatpersonen och företaget. man använder sitt eget personnummer som organisationsnummer

det är alltså privatpersonen som får f-skattsedeln...
Citera
2012-11-01, 09:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
det är alltså privatpersonen som får f-skattsedeln...

Det är ju faktiskt jävligt sant, och jag ber verkligen om ursäkt.

Men, jag tvivlar på att TS vill betala en tusenlapp för att starta upp en enskild näringsverksamhet, och jag tvivlar också på att han kommer att få göra det pga omständigheter som TS meddelade via PM.
Citera
2012-11-01, 10:45
Medlem
Citat:
Det är ju faktiskt jävligt sant, och jag ber verkligen om ursäkt.

Men, jag tvivlar på att TS vill betala en tusenlapp för att starta upp en enskild näringsverksamhet, och jag tvivlar också på att han kommer att få göra det pga omständigheter som TS meddelade via PM.

det kostar 0 kr att starta upp en enskild näringsverksamhet om man hoppar över registrering hos bolagsverket. att registrera sej där är helt onödigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in