• 1
  • 2
2012-10-31, 07:10
Bannlyst
Varför säger folk "från a till o"?
Citera
2012-10-31, 07:12
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Bra fråga, enda jag kan tänka mig är "alfa till omega", grekisk alfabet
Citera
2012-10-31, 07:13
Medlem
Kashis avatar
Från Alfa till Omega
hela skiten, som från A till Ö i vårat alfabet kan man säga
Citera
2012-10-31, 07:17
Bannlyst
alpha till omega var intressant... Hade uttrycket varti från A till Ö hade jag aldrig stört mig på det...
Citera
2012-10-31, 07:44
Medlem
Nemesis1s avatar
I Johannes uppenbarelse citerar Johannes Gud som säger att Han är "alfa och omega, början och slutet"...
Citera
2012-10-31, 07:46
Medlem
adequates avatar
Gör de det? Det enda liknande jag har hört är att något är "A och O", vilket kommer från Bibelns "Jag är Alfa och Omega".
Citera
2012-10-31, 07:59
Medlem
Krafses avatar
Det där uttrycket har jag aldrig hört eller läst.

Folk säger ju "A och O" och det ska väl som jag uppfattat det, betyda "viktigt"?
Alltså, typ såhär: "Att komma i tid till arbetet är A och O."

Om man talar om att ta sig från en plats till en annan så säger man ju "från A till B".
Citera
2012-10-31, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockdemon
Varför säger folk "från a till o"?

Im the alpha and omega, the beginning and the end.

Har man sagt a får man säga o = har man sagt början så får man säga slutet.
Citera
2012-10-31, 08:15
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Im the alpha and omega, the beginning and the end.

Har man sagt a får man säga o = har man sagt början så får man säga slutet.
Så heter det inte heller. Herre gud, har folk ingen språklig bildning alls på det här forumet?
Det heter Har man sagt A får man säga B

För övrigt så heter det inte Från A till O. Det rätta uttrycker är Från A till Ö vilket kanske är mer logiskt.

Däremot så säger man absolut Det är A och O med innebörden att påtala att något är viktigt. Det kommer från Alfa och Omega.

Kan vi sluta snacka om den här dumheten nu?
Citera
2012-10-31, 09:41
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Så heter det inte heller. Herre gud, har folk ingen språklig bildning alls på det här forumet?
Det heter Har man sagt A får man säga B

För övrigt så heter det inte Från A till O. Det rätta uttrycker är Från A till Ö vilket kanske är mer logiskt.

Däremot så säger man absolut Det är A och O med innebörden att påtala att något är viktigt. Det kommer från Alfa och Omega.

Kan vi sluta snacka om den här dumheten nu?

Exakt min asikt. Satt pa jobbet och skulle precis skriva ett meddelande som var identiskt ditt, men blev avbruten av en kolllega.

"A till Ö" och "A och O" ar tva skilda ting. Det sistnamnda anvands nar man antyder att nagot ar viktigt eller rent av nodvandigt, medan uttrycket "A till Ö" ofta foljs av en lista uppdelad i bokstavsordning.
Citera
2012-10-31, 11:14
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PallarN
Intressant! Mina bibelkunskaper är närmast obefintliga så detta visste jag inte.

Att kunna Bibeln är A och O för att förstå vår kulturhistoria. Den kan också hjälpa dig att ta dig från A till B i livet. Men då bibelcitat är svåra att hitta kan en lista från A till Ö vara till hjälp.
Citera
2012-10-31, 14:22
Medlem
JTKs avatar
A till O som ni tidigare har skrivit är ju när något är viktigt, något är "allt". Såg att någon refererade till Bibeln, vilket säkert stämmer, har inte läst hela.

Dock är första bokstaven i grekiska alfabetet Alfa (A) och sista är Omega (O), vilket förklarar ordspråket om att något är viktigt, är "allt".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in