Fallout 3 har lärt mig att det är från Revelations (Uppenbarelseboken?).
Revelations 1.8 “I am the Alpha and the Omega,” says the Lord God, “who is, and who was, and who is to come, the Almighty.”
För att som slutkläm kort sammanfatta betydelse/etymologi av "A och O":
Alfa och Omega är första, respektive sista bokstaven i det grekiska alfabetet.
I Bibeln talas om Herren som A och O, början och slutet.
Senast redigerad av SamsonZ 2012-11-01 kl. 00:17.
Är det verkligen inte enklare att forska lite själv än att starta en tråd på nätet? Man får ju bara svar från en massa människor som inte heller orkat googla.
"a och o" 2 210 000
"a till ö" ger 16 800 000
a till b ger 446 000
"a till o" ger 263 000
På goggle
Det säger ganska mycket. Dock bör läggas till att en sökning på "a till o" även ger vissa träffar som endast innehåller "a till ö". Google verkar ha ett väldigt inkonsekvent söksystem, men jag har också fått lära mig att medan vissa sökmotorer söker efter exakta överensstämmelser, utgår Google från svärmintelligensen i sina sökningar.
Jag kan bara komma ihåg att jag hört de etablerade uttrycken, dvs:
"Från a till ö"
"Det är a och o"
"Från a till b"
"Har man sagt a får man säga b"
Ibland så kan folk som saknar å, ä, ö på sina tangentbord skriva "fran a till o" istället, men de är en annan sak. Jag skulle rekommendera dessa personer att installera svensk teckenuppsättning, då deras inlägg annars blir jobbiga att läsa.
A till O som ni tidigare har skrivit är ju när något är viktigt, något är "allt". Såg att någon refererade till Bibeln, vilket säkert stämmer, har inte läst hela.
Dock är första bokstaven i grekiska alfabetet Alfa (A) och sista är Omega (O), vilket förklarar ordspråket om att något är viktigt, är "allt".
Jag tror inte att Gud bara menar att Han är viktig då Han säger att Han är alfa och omega... Det är ju trots allt i Johannes uppenbarelse Han säger så... Uppenbarelseboken är som ni kanske vet den allra sista boken i Nya Testamentet - Apokalypsen - och då detta sägs har även Uppenbarelseboken börjat lida mot sitt slut... Jag skulle därför tolka Guds uttalande som en påminnelse om att Han är den som skall sätta punkt för tiden, precis som Han var den som drog igång hela tidslinjen i och med Skapelsen/Syndafallet i Bibelns allra första bok, Första Moseboken/Genesis (som betyder skapelse/börjarn/alstrande eller något liknande på grekiska - jämför det svenska ordet "generera")...
Eftersom Bibeln är rätt lång och trist/utdragen både här och där (och framför allt i de senare Moseböckerna) kan jag avsluta hur det hela slutar:
Gud tillintetgör världen, Djävulen och de ogudfruktiga människorna, men för de troende skapar han en ny värld som är lika perfekt som skapelsen/Edens lustgård var innan syndafallet... Utifrån detta tolkar jag alltså att A och O är början och slutet på tiden...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!