• 1
  • 2
2012-10-30, 22:46
Medlem
gert-johnnyzs avatar
Som topic lyder, köttet och bröden som dom använder sig av, kan man få tag i det någon stans? Är jävligt trött på att köpa färdigt hamburgarekött som man bara steker på, det smakar skit.
Så tanken slog mig när jag kom på att dom säljer ju Max friscobröd i butik, då borde ju övrigt sortiment också finnas någonstans?

//Gert
Citera
2012-10-30, 22:51
Medlem
Quorthons avatar
Gör det själv istället. Då kan du göra burgare som är lite tjockare så de inte blir totalt genomstekta så fort de landar i pannan.
Citera
2012-10-30, 22:55
Medlem
gert-johnnyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Gör det själv istället. Då kan du göra burgare som är lite tjockare så de inte blir totalt genomstekta så fort de landar i pannan.
Gör det så ofta som jag kan, men det är skönt att ha färdigt kött liggandes i frysen om man bara ska ha en snabb burgare
Citera
2012-10-30, 23:01
Medlem
lustigpersons avatar
Citat:
Är jävligt trött på att köpa färdigt hamburgarekött som man bara steker på, det smakar skit.

Citat:
Gör det så ofta som jag kan, men det är skönt att ha färdigt kött liggandes i frysen om man bara ska ha en snabb burgare

Nej allt annat finns inte, även fast frisco-bröd råkar finnas. Du får helt enkelt äta ditt äckliga kött de dagar du inte orkar göra riktiga burgare.
Citera
2012-10-30, 23:02
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gert-johnnyz
Gör det så ofta som jag kan

Och du tänkte inte på att göra några extra å lägga i frysen då?
Citera
2012-10-30, 23:05
Medlem
Quorthons avatar
Gör ett helt gäng som du fryser in med lite vaxpapper mellan kötten så de går lätt att ta isär.
Citera
2012-10-30, 23:05
Medlem
gert-johnnyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lustigperson
Nej allt annat finns inte, även fast frisco-bröd råkar finnas. Du får helt enkelt äta ditt äckliga kött de dagar du inte orkar göra riktiga burgare.

Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Och du tänkte inte på att göra några extra å lägga i frysen då?
Är ju även riktigt gott med deras kött å brö, men tack för svaren iallafall.
Citera
2012-10-30, 23:59
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Gör ett helt gäng som du fryser in med lite vaxpapper mellan kötten så de går lätt att ta isär.

Detta.

Vissa verkar tro att bara färdigköpta burgare är lätta att slänga i pannan, men gör man några platta köttpuckar funkar det precis lika bra - samtidigt som det faktiskt smakar bra. Det tar inte många minuter att göra 1kg färs och platta ut + paketera.
Citera
2012-10-31, 07:37
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gert-johnnyz
Som topic lyder, köttet och bröden som dom använder sig av, kan man få tag i det någon stans? Är jävligt trött på att köpa färdigt hamburgarekött som man bara steker på, det smakar skit.
Så tanken slog mig när jag kom på att dom säljer ju Max friscobröd i butik, då borde ju övrigt sortiment också finnas någonstans?

//Gert

Vad tror du att snabbmatsrestaurangerna gör? De har ju bara färdiga, frysta burgare som de steker på också. Skillnaden är väl att deras består av 100% nötkött (förutom skit-Max då) till skillnad från t.ex. Scans färdigfrysta diton. Köp lite köttfärs, forma till puckar och släng in i frysen så hamnar du nog på samma nivå som snabbmatsrestaurangerna. Eller så köper du färdigmald högrevsfärs / hamburgerfärs, formar och fryser in.
Citera
2012-11-07, 21:59
Medlem
gert-johnnyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Vad tror du att snabbmatsrestaurangerna gör? De har ju bara färdiga, frysta burgare som de steker på också. Skillnaden är väl att deras består av 100% nötkött (förutom skit-Max då) till skillnad från t.ex. Scans färdigfrysta diton. Köp lite köttfärs, forma till puckar och släng in i frysen så hamnar du nog på samma nivå som snabbmatsrestaurangerna. Eller så köper du färdigmald högrevsfärs / hamburgerfärs, formar och fryser in.
Får bli något sådant, men hade varit skönt att ha å köpa utifall att man inte har nå hemma sen äre bråttom iväg efter jobbet eller någe.
Citera
2012-11-07, 22:14
Medlem
fraess avatar
Tycker lidls färdiga burgare är ok.. Tror de fick bäst i test nånstans också.
Citera
2012-11-07, 22:32
Medlem
Bakar själv potatisfrallor i större laster och har i frysen då jag käkar burgare relativt ofta. Blir så många gånger bättre än både det skräp som finns att köpa i butik men även det som snabbmatskedjor använder. Samma sak med att göra egna burgare. Är det bara vanlig vardagsmiddag så blir det lätt att jag bara knallar ner och köper färdigmald färs och tinar en påse bröd, men som syke555 säger så blir det ännu bättre med högrev. Har du köttkvarn så bör du självklart mala själv.

Om man räknar bort de timmar det tar att göra brödet så tar det inte många minuter. Öppna köttfärspaketet, dela upp i önskvärt antal burgare (kör personligen oftast på 4x100g och har två till sen), forma till bollar och platta ut med händerna (eller med en hamburgerpress om man vill ha de helt runda och fina) och slänga i dem i stekpannan i ett par minuter på varje sida. Salt och peppar åker på i stekpannan, cheddar (färdigskivad om man är lat) samt vad man nu vill ha för slask läggs på bröden, köttbiten åker på, allting trycks in i käften på ett så kladdigt manér som bara möjligt.

En av de allra godaste (för att inte tala om manlighetsfaktorn ) rätter som finns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in