Citat:
Ursprungligen postat av
BallaKlava
Det är väl inte klarlagt huruvida Rey inte haft något med lasersvärd att göra tidigare? Finns ju diverse teorier om att även Rey skulle varit en student hos Skywalker.
Och sedan råkat ut för en tämligen akut minnesförlust då eftersom hon endast känner till kraften, jedis och alla huvudkaraktärerna inklusive Luke själv som något slags avlägsna myter som hon inte riktigt trodde på förrän hon stötte på Han Solo i Falken, som först då försäkrade henne om att allt faktiskt var på riktigt?
Jag har dock personligen aldrig stört mig så värst på ljussabelfighten med Ren (inte i jämförelse med andra saker i filmen iaf). Hans svärd är inspirerat av medeltidare riddare och han svingar det också ungefär på samma sätt, dvs klumpigt och långsamt, lite som ett basebollträ. Att slåss mot honom handlar mest om att sätta något i vägen för hans rallarsvingar och sedan vänta tills han tar sats och försöker igen. Kanske skulle han kunna hantera det bättre om han ville, vem vet, men i filmen gör han inte det - han är klumpig och långsam och jag tycker man får förhålla sig till det faktumet när man ska bedöma hur väl en eventuell motståndare klarar sig mot honom.
Med tanke på att han dessutom var skadad (jag misstänker att manusförfattarna föreställde sig att det skulle läggas lite mer vikt vid den skadan än det rent visuellt gjordes på filmduken) så känns det faktiskt inte särskilt otroligt att en snubbe som är åtminstone något slags utbildad soldat, och en tjej som uppenbarligen är enormt stark i kraften och även hon har en viss fightingbakgrund med diverse handvapen skulle kunna klara sig åtminstone hyfsat mot honom, vilket de ju också gjorde - dvs klarade sig hyfsat, inte förkrossande överlägset utmärkt. Och man ska ju också hålla i minnet att Kylo hade fått ännu fler skador av Finns ljussabel när han väl mötte Rey.
Sen ATT man valde att göra honom så pass svag, psyksjuk och allmänt värdelös som han uppenbarligen är hela filmen igenom stör jag mig ju också på som fan, men nu är det ju tyvärr som det är med den saken.