2015-12-29, 21:13
Medlem
FugitiveDucks avatar
Fantastisk film! Årets bästa i mina ögon. Briljant regi, härliga karaktärer som var välspelade av samtliga (Boyega och Driver imponerade mest - wow) och berättelsen var fylld med charmig humor och stundtals nagelbitande spänning. Den var också väldigt rörande, fick mig att fälla flera tårar.

Filmen kändes även som ett stort fuck you-finger till de hemska prequelfilmerna. Underbart.

Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL

Haha, du måste skoja? Det hade ju varit världens mest efterblivna cliffhanger, då det inte fanns några som helst tvivel om vem det var Rey skulle träffa.
Senast redigerad av FugitiveDuck 2015-12-29 kl. 21:16.
Citera
2015-12-30, 00:30
Medlem
6/10 Alldeles för många skämt, kändes mera som en parodi på originalen.

Driver var bra. Rey(vad hon nu heter) hade en helt orimlig karaktärsutveckling. Finn och det andra randomet blev livskamrater efter att ha känt varandra i 5 min.

Helt ok miljöer.

Alldeles för många skämt, ja jag upprepar mig medvetet

Medioker/återanvänd story.

Alldeles för många skämt.
Citera
2015-12-30, 01:56
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Det är väl inte klarlagt huruvida Rey inte haft något med lasersvärd att göra tidigare? Finns ju diverse teorier om att även Rey skulle varit en student hos Skywalker.

Och sedan råkat ut för en tämligen akut minnesförlust då eftersom hon endast känner till kraften, jedis och alla huvudkaraktärerna inklusive Luke själv som något slags avlägsna myter som hon inte riktigt trodde på förrän hon stötte på Han Solo i Falken, som först då försäkrade henne om att allt faktiskt var på riktigt?

Jag har dock personligen aldrig stört mig så värst på ljussabelfighten med Ren (inte i jämförelse med andra saker i filmen iaf). Hans svärd är inspirerat av medeltidare riddare och han svingar det också ungefär på samma sätt, dvs klumpigt och långsamt, lite som ett basebollträ. Att slåss mot honom handlar mest om att sätta något i vägen för hans rallarsvingar och sedan vänta tills han tar sats och försöker igen. Kanske skulle han kunna hantera det bättre om han ville, vem vet, men i filmen gör han inte det - han är klumpig och långsam och jag tycker man får förhålla sig till det faktumet när man ska bedöma hur väl en eventuell motståndare klarar sig mot honom.

Med tanke på att han dessutom var skadad (jag misstänker att manusförfattarna föreställde sig att det skulle läggas lite mer vikt vid den skadan än det rent visuellt gjordes på filmduken) så känns det faktiskt inte särskilt otroligt att en snubbe som är åtminstone något slags utbildad soldat, och en tjej som uppenbarligen är enormt stark i kraften och även hon har en viss fightingbakgrund med diverse handvapen skulle kunna klara sig åtminstone hyfsat mot honom, vilket de ju också gjorde - dvs klarade sig hyfsat, inte förkrossande överlägset utmärkt. Och man ska ju också hålla i minnet att Kylo hade fått ännu fler skador av Finns ljussabel när han väl mötte Rey.

Sen ATT man valde att göra honom så pass svag, psyksjuk och allmänt värdelös som han uppenbarligen är hela filmen igenom stör jag mig ju också på som fan, men nu är det ju tyvärr som det är med den saken.
Citera
2015-12-30, 03:28
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
3 av 5.

fan vilket dåligt slut de hade varit. hade nästa film kunnat börja på något annat sätt så de va nån annan gubbe som stod där på berget?

Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
6/10 Alldeles för många skämt, kändes mera som en parodi på originalen.

Driver var bra. Rey(vad hon nu heter) hade en helt orimlig karaktärsutveckling. Finn och det andra randomet blev livskamrater efter att ha känt varandra i 5 min.

Helt ok miljöer.

Alldeles för många skämt, ja jag upprepar mig medvetet

Medioker/återanvänd story.

Alldeles för många skämt.

VA var det för orimligt med hennes karaktärsutvecklig? tyckte inte de va så mycket karaktärsutveckling hos henne förutom att hon inte behöver åka till jakku igen. om du menar att hon kunde slåss o sånt så kunde hon det i början av filmen oxå.
Citera
2015-12-30, 05:05
Medlem
Meh. Jag förstår Disney här ... Låt oss se till att så få som möjligt blir besvikna, genom att skapa en så feg film som möjligt, gjord av världens fegaste regissör.

Storheten med originalen var att de vågade hejvilt och skrev därför även filmhistoria. De kopierade ingen 3+formel. Säga vad vi vill, men även ep 1-3 vågade rätt mycket, men slog fel. Jag tar dock det framför denna fega skapelse alla dagar i veckan.

Premissen "alla måste bli nöjda" är gångbart kommersiellt, inte som kvalitativt hantverk. Fega ut med remakes på superhjältefilmer or whatever, men inte med Star Wars.

Jag hade även stora problem med karaktärsutvecklingen. Finns ingen emotionell nerv!
Citera
2015-12-30, 06:22
Medlem
Faceoffreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin

Jag hade även stora problem med karaktärsutvecklingen. Finns ingen emotionell nerv!

Håller inte med alls änna. Men det är ju det tjusiga med subjektivitet och skit...

Tar det i en spoiler:

Är personligen riktigt nöjd med filmen. Uppenbarligen en åsikt jag delar med sinnessjukt många människor. Men ingen film kan tillfredsställa alla, men jag tycker detta är ett kärleksbrev till det nostalgiska med original-trilogin, samtidigt som det är mycket lovande inför del VIII och IX
Senast redigerad av Faceoffrein 2015-12-30 kl. 06:25.
Citera
2015-12-30, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Faceoffrein
Är personligen riktigt nöjd med filmen. Uppenbarligen en åsikt jag delar med sinnessjukt många människor. Men ingen film kan tillfredsställa alla, men jag tycker detta är ett kärleksbrev till det nostalgiska med original-trilogin, samtidigt som det är mycket lovande inför del VIII och IX

Det är ett typiskt Star Wars-fenomen som hängt med sedan 1999 men jag låter mig inte luras utan vet att det är förljuget. SW blir sämre och sämre och det är konstigt nog känsligt för många. Det är ju bara en samling filmer och inte någon helig bok som man pissar på. De som tar illa vid sig av att man sågar skiten brukar försöka sig på att vara giftiga genom att häckla original-trilogin. Det stärker bara det obegripliga av att hylla det senaste - som är det sämsta.
Citera
2015-12-30, 09:15
Medlem
Faceoffreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är ett typiskt Star Wars-fenomen som hängt med sedan 1999 men jag låter mig inte luras utan vet att det är förljuget. SW blir sämre och sämre och det är konstigt nog känsligt för många. Det är ju bara en samling filmer och inte någon helig bok som man pissar på. De som tar illa vid sig av att man sågar skiten brukar försöka sig på att vara giftiga genom att häckla original-trilogin. Det stärker bara det obegripliga av att hylla det senaste - som är det sämsta.

Well, jag hyllade, och hyllar de gamla. Originaltrilogin, då. Och givetvis har vem som helst rätt att anse att episod 1-3 är likvärdiga eller bättre än IV-VI eller VII... Samma rätt som jag har att anse att om det är så man resonerar är man en jävla idiot.

Undrar om du ens läste mitt tidigare inlägg fullt ut eller bara det du citerade?

Tycker nämligen att det framkommer tydligt att jag inte ser vare sig Awakens, eller originaltrilogin på det sätt du antyder.
Citera
2015-12-30, 12:05
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Jag reagerade också på detta. Sedan kom jag att tänka på att Ren på engelska låter ganska likt franskans « reine » (franska för »drottning«).

Sedan så kom jag på ett annat tramsigare sammanträffande: Kylo låter lite som en blandning mellan spanskans «culo» och franskans « cul » som båda två betyder »röv«, och »Drottningens röv« på latin med standard ordföljd blir ju »Culus reginae« (Kylo Ren); detta sista är förvisso väldigt långsökt – men ändå!
Senast redigerad av NixYO 2015-12-30 kl. 12:10.
Citera
2015-12-30, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Och sedan råkat ut för en tämligen akut minnesförlust då eftersom hon endast känner till kraften, jedis och alla huvudkaraktärerna inklusive Luke själv som något slags avlägsna myter som hon inte riktigt trodde på förrän hon stötte på Han Solo i Falken, som först då försäkrade henne om att allt faktiskt var på riktigt?
Jedi memory wipe
Citera
2015-12-30, 13:41
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

The Force Awakens är utan tvekan den bästa Star Wars-filmen sedan The Empire Strikes Back. Return of the Jedi är fantastisk i 20 minuter, för att sen bli ganska soppig ända fram till Lukes fajt mot Vader. Abrams film var bra från början till slut, med regi som verkligen går att jämföra med Kershners briljans i Empire.

Tråkigt för de som blev besvikna av filmen, jag njöt av varje sekund.
Citera
2015-12-30, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
The Force Awakens är utan tvekan den bästa Star Wars-filmen sedan The Empire Strikes Back. Return of the Jedi är fantastisk i 20 minuter, för att sen bli ganska soppig ända fram till Lukes fajt mot Vader. Abrams film var bra från början till slut, med regi som verkligen går att jämföra med Kershners briljans i Empire.

Tråkigt för de som blev besvikna av filmen, jag njöt av varje sekund.

Det är ju precis detta fenomen som man lagt märke till, sedan 1999.

Det hade den här gången varit tio gånger bättre om:

Hur svårt kan det vara att dikta ihop en bra historia och med lite nya typer av skepp och med lite känsla relationerna emellan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in