Det är ju precis detta fenomen som man lagt märke till, sedan 1999.
Det hade den här gången varit tio gånger bättre om:
The Force Awakens inte varit mer eller mindre en kopia av den första filmen. Ska det fortsätta på det är viset kan nästa film gärna bli en kopia av Rymdimperiet. Som om det inte redan är parodiskt med stora jättevapen som alltid slutar med att de sprängs.
Hur svårt kan det vara att dikta ihop en bra historia och med lite nya typer av skepp och med lite känsla relationerna emellan?
Du får väl hoppas på att Rogue One blir mer i din smak. Jag längtar i alla fall som fan efter uppföljaren till The Force Awakens, helvete vilken jobbig väntan...
En sak som slog mig när jag såg filmen var följande.
Vi har sett ljussablarnas styrka i flertalet filmer. Vad de än skär i så är det mer eller mindre som en varm kniv i smör. Men när Finn möter stormsoldaten med den elektriska kofösaren -då klarar inte ljussabeln av mycket. Borde inte egentligen den där "batongen" gå sönder när den slogs mot sabelns ljusklinga?
Jag är verkligen ingen inbiten sw-fantast, men jag gillar the big bang thoery och för att göra Sheldon glad så har jag på senare år sett episoder 1-6 ett antal gånger på tv. Igår var det därför dags att för första gången gå på bio på länge, väldigt länge.
Så där satt jag med rosslig hals, stel rygg och genomled en massa reklam man på tv kan göra annat under (förresten när kommer denna få börja visas på TV? Känner att jag måste se om den några gånger för att fatta allt). Men till slut fick jag då 136 minuter, 136 väldigt bra minuter film.
Jag har tänkt på denna film länge och i somras slog det mig att star wars till 95 % eller nått består av män och det vore åtminstone nyskapande att en kvinna kunde få en större roll. Kanske kan det reta några också, men det gör mig inget. Däremot att så många skulle klaga på att en mörk var i huvudroll slog mig inte ens. Men men, ju fler kvinnohatande rasister som blir arga desto bättre mår jag. (Hur man kan hata en person som inte vet någon om mer än kön och/eller hudfärg/religion övergår mitt förstånd)
Nåväl, filmen hade kunnat varit lite lugnare, första 90 minuterna går i en rasande fart utan tid för eftertanke. Där kunde man lagt in mer av bakgrundshistorier istället, antar att det kommer i åttan, precis som i femman. Lite befriande med slå skrattpauser iallafall, det uppskattade jag och som det lät många andra i salongen. Den kommer också antagligen bli mer framgångsrik för den mörka sidan, för att sedan slå tillbaka med triumf för den rebellerna, precis som i sexan.
Lite handling som ska spoilerdöljas
Det var trevligt att få se det gamla gänget, de kom in i filmen i lagom dos.
Det finns många lösa knutar att bygga vidare på, det är ju trots allt en trilogi
BB-8 var ju sötare än Julkalendern-Cleo
Att Han Solo dör var nog behövligt (i brist på bättre ord)
Slutscenen tyckte jag var mjäkig, känner inte riktigt storheten i den. Kändes som ett för abrupt slut.
Till de kommande episoderna hoppas jag släktbanden reds ut. Jag tror nån god kommer vända till ond i åttan och tillbaks i nian. Jag tror inte att gamlingarna kommer ta alltför stor plats.
Den får 4/5 i betyg av mig. SVT gav den 3, det tyckte jag var lite lågt redan i förväg. Och 5 vill jag inte ge den, för då blir den för svår att toppa i nian. Så därför 4. (Såvida den inte hade varit vrålkass hade den fått en 4 oavsett vad). Inte lika bra som trean som jag, och bara jag, tycker är den bästa (Anakins vändning). Men jag har längtat nått enormt efter denna film och längtar nu än mer efter åttan och nian, det är nog det bästa betyg man kan få av mig.
Vi har sett ljussablarnas styrka i flertalet filmer. Vad de än skär i så är det mer eller mindre som en varm kniv i smör. Men när Finn möter stormsoldaten med den elektriska kofösaren -då klarar inte ljussabeln av mycket. Borde inte egentligen den där "batongen" gå sönder när den slogs mot sabelns ljusklinga?
Det finns "konventionella" vapen som kan parera en ljussabel, antingen på grund av att de är byggda av ett resistant material eller för att de har en egen energikälla som blockerar ljussablen. T.ex. Electrostaves som används av General Grievous livvakter eller vibroblades som förekommer i bland annat KOTOR spelen och Clone Wars serien är vapen som kan parera ljussablar.
Hur tusan fick de tag på Anakins ljussabel som Luke använde i de två första filmerna tillbaka? Senaste vi såg av den, så försvann den tillsammans med Luke hand ner i en avgrund i Cloudcity. Den borde ha blivit förstörd. De förklara inte det ens.
Men "kofösaren" hade ju små lasrar på sig som repellerar ljussabeln!
Håller inte med alls änna. Men det är ju det tjusiga med subjektivitet och skit...
Tar det i en spoiler:
Jag anser personligen att Kylo Ren hade en riktigt bra karaktärsutveckling. En Kraft-känslig individ, som under uppenbar påverkan av den där Snoke-röven, valt den mörka sidan. Men klart kluven och under emotionell tortyr väljer han att döda sin egen far. Att radera sin sista koppling till den ljusa sidan och den Jedi han ursprungligen tränades till att bli. Det var steget han behövde ta för att kunna fullborda sin Sith-träning. Konsekvenser och känslor, relaterade till det kommer vi med all sannolikhet få ta del av i del VIII och IX.
Att döda av en så älskad karaktär, som Han Solo, är ett djärvt drag. Djärvt, men samtidigt den emotionella tyngd som behövdes. Jag har invändningar dock. Hade hoppats på en fullständig jävla bärsärk från Chewie, då han såg sin bästa vän och broder bli dödad. Ni vet... lite avslitna armar & skit. Och även mer från Leia. Kanske i en Extended edition. Men det här är del ett av en ny trilogi. Alla frågor kan inte och behöver inte besvaras i en film. Varför är Rey så jävla grym? Tja om teorierna stämmer har hon både Anakins och Lukes gener... DVS två djävulskt force-sensitive individer... Kylo är ingen Sith... inte än...
Varför kunde Rey besegra Kylo Ren?! Tja, se ovan. Utöver ovanstående är hon rätt formidabel med sin Cyberpunk-BO-stav. Mer än kapabel i närstrid och riktigt Force-sensitive? klart som fan att hon kan slåss mot en skadad ( Chevies armborst är rå) Och icke fult tränad Kylo Ren.
Är personligen riktigt nöjd med filmen. Uppenbarligen en åsikt jag delar med sinnessjukt många människor. Men ingen film kan tillfredsställa alla, men jag tycker detta är ett kärleksbrev till det nostalgiska med original-trilogin, samtidigt som det är mycket lovande inför del VIII och IX
Angående Rey-ren!
Visst, hon må ha kraften, men det bör finnas en lärningskurva, i denna sortens berättelse. Det blir även rätt märkligt framöver. Vi ska alltså heja på den starka karaktären i kommande bataljer? Det är dramaturgisk självmord, om det inte är som sådant att det är Rey som faktiskt går över till the dark side. Tror dock inte att Disney är så pass djärva. Tänk dig om Luke hade besegrat vader i deras första batalj ...Precis samma sak!
Och deras fight i all ära, men även Finn höll jämna steg med Ren. De har naturligtvis satt en lightsaber i Finns händer, för att kunna kränga merchandise.
Han solos död var på tok för spretig. Problemet med den scenen var att fokus inte låg på hunden utan på Finn och Rey. Leila kramar även om Rey, och inte hårapan när de återvänder från sitt uppdrag. Solos död tar alltså hårdast på Rey, trots att de känt varandra i ett par timmar. Det är vad Disney vill sälja in. Billigt!
Hon marginaliserar även Solo genom att kunna flyga millennium Falcon tiogånger bättre, än vad solo någonsin gjort.
Finns en massa fånigheter i denna film. Finn går runt med en pilotjacka i öknen (mer metchandise att sälja). Vi har världens mest övertydliga naziparallell i ett pubertalt tal signerat en Harry Potter skådis! Nej, det här håller inte! Även solos och leilas relation var helt själlös. Nu är inte Carrie fisher en särskilt briljant skådis, men det är likväl signifikativt för jj binks regi. Det finns inget djup!
Visst, hon må ha kraften, men det bör finnas en lärningskurva, i denna sortens berättelse. Det blir även rätt märkligt framöver. Vi ska alltså heja på den starka karaktären i kommande bataljer? Det är dramaturgisk självmord, om det inte är som sådant att det är Rey som faktiskt går över till the dark side. Tror dock inte att Disney är så pass djärva. Tänk dig om Luke hade besegrat vader i deras första batalj ...Precis samma sak!
Och deras fight i all ära, men även Finn höll jämna steg med Ren. De har naturligtvis satt en lightsaber i Finns händer, för att kunna kränga merchandise.
Han solos död var på tok för spretig. Problemet med den scenen var att fokus inte låg på hunden utan på Finn och Rey. Leila kramar även om Rey, och inte hårapan när de återvänder från sitt uppdrag. Solos död tar alltså hårdast på Rey, trots att de känt varandra i ett par timmar. Det är vad Disney vill sälja in. Billigt!
Hon marginaliserar även Solo genom att kunna flyga millennium Falcon tiogånger bättre, än vad solo någonsin gjort.
Finns en massa fånigheter i denna film. Finn går runt med en pilotjacka i öknen (mer metchandise att sälja). Vi har världens mest övertydliga naziparallell i ett pubertalt tal signerat en Harry Potter skådis! Nej, det här håller inte! Även solos och leilas relation var helt själlös. Nu är inte Carrie fisher en särskilt briljant skådis, men det är likväl signifikativt för jj binks regi. Det finns inget djup!
Leila? Seriöst. Leila?
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Tänk dig själv om ex Nolan hade ansvarat för regin! Du tror inte att vi hade fått en mer mångfasetterad film?
Usch. Hade antagligen blivit en otroligt tråkig film.
Stormtropern som slås mot Finn med något sort magnetiskt svärd. Hela den scenen var bara för att sälja in ett nytt vapen. Varför ska en random storm trooper slås mot Finn som om att det är något personligt? Helt charmlöst!
Alla dessa fåniga detaljer i kombination med att filmens struktur är oerhört feg skapar en medelmåttig helhet! Den här historien är inte värd att minnas. Jämför ex den här historien med tv-spelet KotoR! Det är som natt och dag.
Det här är ingen kärleksförklaring till Star Wars. Det här är en feg 3+ film i samma anda som JJ binks remake på Star Trek! Jag är ledsen. Men du vet att jag har rätt!
Tänk dig själv om ex Nolan hade ansvarat för regin! Du tror inte att vi hade fått en mer mångfasetterad och sofistikerad film?
Senast redigerad av Kassmachin 2015-12-30 kl. 19:58.
Usch. Hade antagligen blivit en otroligt tråkig film.
Vad heter hon då? Och nej, det hade inte blivit en tråkig film! Det faktum att Disney anställer världens fegaste men jämnaste 3+ regissör säger egentligen allt. Tom Spielberg hade känts fräscht i jämförelse.
Vad heter hon då? Och nej, det hade inte blivit en tråkig film! Det faktum att Disney anställer världens fegaste men jämnaste 3+ regissör säger egentligen allt. Tom Spielberg hade känts fräscht i jämförelse.
Först Leila (Leia), och nu Tom Spielberg? Nej, jag går fan och lägger mig.
Men nä, Nolan hade varit ett hemskt val. Gubben vet inte vad ordet "kul" betyder, och Star Wars (prequelfitteriet exkluderat - såklart) är själva definitionen av kul. Ren underhållning.