Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-30, 19:08
  #13
Medlem
Jim-Morrisons avatar
Jag är hög som ett hus och jag skriver bra.
Citera
2012-10-30, 19:08
  #14
Medlem
BenAsslicks avatar
Tvivlar på att problemet ligger i Cannabis i sig, ur egen erfarenhet så är det ingen som helst skillnad i språkbruk under de perioder jag röker och de perioder jag är på paus (röker aldrig CB när jag lämnar urinprov).

Däremot så har ju CB-forumet varit besudlat av puckade snorungar en längre tid nu (modell "too cool for school"), vilket jag tror är den riktiga boven i dramat.
Citera
2012-10-30, 19:14
  #15
Medlem
Dawgzihks avatar
Jag tror inte cannabis har någon långsiktig påverkan på skrivförmågan. Däremot skriver i alla fall jag riktigt dåligt när jag är hög. Om jag är nybäng kan jag glömma punkter, inte förstå någonting när jag korrekturläser osv.
Citera
2012-10-30, 19:42
  #16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Tvivlar på att problemet ligger i Cannabis i sig, ur egen erfarenhet så är det ingen som helst skillnad i språkbruk under de perioder jag röker och de perioder jag är på paus (röker aldrig CB när jag lämnar urinprov).

Däremot så har ju CB-forumet varit besudlat av puckade snorungar en längre tid nu (modell "too cool for school"), vilket jag tror är den riktiga boven i dramat.

Ja, jag är böjd att hålla med. Det är nog snarare skribenterna som redan från början har problem med språket snarare än att cannabis har något med saken att göra. Vidare så kan jag tänka mig att många som redan har ett dåligt språk inte orkar lära sig att skriva ordentligt; det går ju trots allt inte att komma ifrån att man blir "en smula" bekväm när man är rökt eller har hållit på ett längre tag.

Däremot tycker jag att det är rätt konstigt att så många stavar som krattor då rättstavning är inbyggt i browsern.
Citera
2012-10-30, 19:55
  #17
Medlem
Marodeurs avatar
Jag skriver hyfsat men skriver ganska fort. Förstår inte heller varför det nödvändigtvis måste stavas fel men vi är på flashback och här finns det folk av alla sorter
Citera
2012-10-30, 20:06
  #18
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, jag är böjd att hålla med. Det är nog snarare skribenterna som redan från början har problem med språket snarare än att cannabis har något med saken att göra. Vidare så kan jag tänka mig att många som redan har ett dåligt språk inte orkar lära sig att skriva ordentligt; det går ju trots allt inte att komma ifrån att man blir "en smula" bekväm när man är rökt eller har hållit på ett längre tag.

Däremot tycker jag att det är rätt konstigt att så många stavar som krattor då rättstavning är inbyggt i browsern.

De kanske har opera som mig. Skiten vägrar verkligen gå in på svenska även fast det är inställt som språk.

Jag håller med dig om att det inte är cannabiset som gör att de får dålig stavning. Antagligen har de alltid stavat som krattor men inte haft föräldrar som varit på dem angående deras dåliga svenska.
En anledning kan ju vara att man i min generation inte läser böcker som liten utan kollade på olika barnkanaler istället. Jag hade inte dessa och var därför förvisad till böckerna som liten.
Det tror jag kan vara anledningen till dålig svenska och dålig grammatik.

Sen är det ingen hemlis som du säger att folk som röker gärna blir bekväma med det dem har och inte jobbar på att förbättra sig. Man ser det stora i det lilla så att säga.

Sen har jag inte rapporterna i handen, men har man inte statistiska bevis på att ungdomar idag är sämre på svenska språket i skrift?

Reserverar mig ännu en gång för slarvfel då jag är sjuk och trött.
Citera
2012-10-30, 20:43
  #19
Medlem
leabsurds avatar
Cannabis försämrar absolut inte skrivförmågan, jag skriver lika bra som jag gjorde förr om inte bättre. Har i stort sett aldrig stavfel eller liknande på mina tentor och får alltid bra kommentarer vad gäller styckeindelning och meningsuppbyggnad.

Att skriva medan man är hög däremot, det är en helt annan sak. Det är inte alls lika svårt som att skriva när man är full, men grejen är att man kan sitta där med en mening och vara osäker på ifall det man skrivit är rätt eller inte.
Citera
2012-10-30, 23:00
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En-Kopp-Kaffe
Sätt ut punk och stor bokstav samt rätta stavfelen så kanske någon orkar läsa. Ser bara en stor gröt just nu.

gå till moral kärring tråderna jävla mupp
Citera
2012-10-30, 23:04
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
Om du inte förstår det så räcker det för mina pappa som exempel att gå in här kolla på hur folk skriver och framför argument för att han skall rata cannabis. Jag förstår han faktiskt, vem fan vill vara far till ett barn som inte ens kan framföra sina argument med en svenska folk förstår?

Tror du cannabis kommer legaliseras när folk som röker den stavar som apor med tangentbord?
Det här är ju löjligt, kan man inte framföra sin åsikt så folk faktiskt förstår med ordentliga argument så ska man inte argumentera. Sen att jag faktiskt bryr mig om retorik och du uppenbarligen inte gör det är något helt annat.

tror du är bara cb rökare som stavar dårligt? då har du helt fel alla kan inte stava 100% själv jag har bodd i sverige i 3 år nu och det värsta jag vet är när nåra rättar mig. det finns många andra som stavar som apor. när det 1 person som röker cb och stavar dårligt så gör alla det, 1 får psykos alla kommer få psykos, 1 gör dårligt på skolan alla gör dårligt på skolan det här sprider bara propeganda och det kommer inte hjälpa din legalisering
__________________
Senast redigerad av heronisten 2012-10-30 kl. 23:08.
Citera
2012-10-30, 23:05
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
Om du inte förstår det så räcker det för mina pappa som exempel att gå in här kolla på hur folk skriver och framför argument för att han skall rata cannabis. Jag förstår han faktiskt, vem fan vill vara far till ett barn som inte ens kan framföra sina argument med en svenska folk förstår?

Tror du cannabis kommer legaliseras när folk som röker den stavar som apor med tangentbord?
Det här är ju löjligt, kan man inte framföra sin åsikt så folk faktiskt förstår med ordentliga argument så ska man inte argumentera. Sen att jag faktiskt bryr mig om retorik och du uppenbarligen inte gör det är något helt annat.

dubbelpost sry
Citera
2012-10-30, 23:55
  #23
Medlem
En-Kopp-Kaffes avatar
Tack för alla fina svar!
Det verkar som att den låga språkförmågan relaterad till cannabis beror på många orsaker. Tycker följande inlägg summerar det hela väldigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av theraevn
Tror det hänger mycket på att folk i allmänhet bryr sig mindre om sitt språkbruk, nån slags generationssjukdom eller något. Glöm dessutom inte att en stor del av samhället faktiskt består av medelmåttigt begåvade individer till att börja med (och så är ju språk en rätt vanlig grej att ha svårt för oavsett intelligens och whatnot).
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Däremot så har ju CB-forumet varit besudlat av puckade snorungar en längre tid nu (modell "too cool for school"), vilket jag tror är den riktiga boven i dramat.
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vidare så kan jag tänka mig att många som redan har ett dåligt språk inte orkar lära sig att skriva ordentligt; det går ju trots allt inte att komma ifrån att man blir "en smula" bekväm när man är rökt eller har hållit på ett längre tag.
Citat:
Ursprungligen postat av basseaker
En anledning kan ju vara att man i min generation inte läser böcker som liten utan kollade på olika barnkanaler istället.
Citat:
Ursprungligen postat av leabsurd
Att skriva medan man är hög däremot, det är en helt annan sak. Det är inte alls lika svårt som att skriva när man är full, men grejen är att man kan sitta där med en mening och vara osäker på ifall det man skrivit är rätt eller inte.

Vänliga hälsningar,
En-Kopp-Kaffe
Citera
2012-10-31, 00:09
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En-Kopp-Kaffe
Tack för alla fina svar!
Det verkar som att den låga språkförmågan relaterad till cannabis beror på många orsaker. Tycker följande inlägg summerar det hela väldigt bra.







Vänliga hälsningar,
En-Kopp-Kaffe

Sen finns ju dyslektiker, andra är invandrare och har därför svårare att få till det rent språkligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback