2012-10-30, 13:49
Medlem
Flashback har ju sina regler, och där står bland annat att man inte får uttrycka hets mot folkgrupp och personangrepp. Just den första, är en regel som jag ser bryts på flashback i nästan var 3 eller 4 tråd. Varför tillåts detta? Är bara nyfiken.
Citera
2012-10-30, 13:52
Medlem
PataNegras avatar
Tycker det är på gränsen många gånger, men det kan ju vara fakta också,
d v s för den som inte blir utsatt.

Kom gärna med exempel.
Citera
2012-10-30, 13:55
Medlem
ChefRamsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PataNegra
Tycker det är på gränsen många gånger, men det kan ju vara fakta också,
d v s för den som inte blir utsatt.

Kom gärna med exempel.

Fakta för den som inte blir utsatt? Vet du vad fakta är?

Gå in i valfri relativt aktiv tråd på forumet så ska du allt se att det finns diverse påhopp utan några som helst grunder..

onT: Det är väl likadant som med personangrepp? Dvs att det är mer en tolkningsfråga om vart gränsen går.
Eftersom vi är på ett forum där alla sitter skyddade bakom ett ALIAS så ska det mycket till för att diverse påhopp ska tas som seriösa.
Citera
2012-10-30, 13:58
Medlem
FBMinchias avatar
HMF-lagen är nog inte helt enkel att använda i rättegångar om man ser det från DO:s sida. Det ska till solklara fall och man ska nog inte tro att fb vill gå i bräschen för just den idiotiska lagen även om man tvingas följa den.
Citera
2012-10-30, 15:30
Medlem
NicJays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
HMF-lagen är nog inte helt enkel att använda i rättegångar om man ser det från DO:s sida. Det ska till solklara fall och man ska nog inte tro att fb vill gå i bräschen för just den idiotiska lagen även om man tvingas följa den.

Nu talar jag bara ur minnet och kan ha hur fel som helst.
Men jag har för mig att flashback följer hate speech och inte HMF, hittade inget i reglerna men har för mig att admin antingen har skrivit det eller att det stod i reglerna tidigare.

rätta gärna om jag har fel.
Citera
2012-10-30, 15:33
Medlem
Suioness avatar
Om jag står på ett svenskt torg och säger att negrer rent rasligt är underintelligenta så skulle jag dras inför svensk domstol. Om jag säger det på flashback och länkar till studier som backar upp mitt påstående om att negrer har lågt IQ såväl i Afrika som i USA så backar jag upp mitt påstående och det blir därav inte hets mot folkgrupp. TS kan i sin tur länka till studier som pekar på socioekonomiska faktorer, medan jag länkar till studier som skrattar åt socioekonomiska faktorer. Resultatet blir en debatt på ett debattforum.

TS vill dock inte ha debatter. TS känner sig obekväm när obekväma åsikter yttras. Vad fan in i helvete han gör på flashback i så fall är bortom min förståelse. TS bör gå vidare till familjeliv om han vill ha åsiktscensur.
Senast redigerad av Suiones 2012-10-30 kl. 15:36.
Citera
2012-10-30, 16:28
Medlem
Semestas avatar
Känner du dig stött så kan du alltid rapportera inlägget?
Citera
2012-10-30, 16:35
Medlem
TheHmms avatar
Egentligen så är det hets mot folkgrupp om jag säger att västerlänningar är förjävligt äckliga för att de är så rika...
Citera
2012-10-30, 16:39
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicJay
Nu talar jag bara ur minnet och kan ha hur fel som helst.
Men jag har för mig att flashback följer hate speech och inte HMF, hittade inget i reglerna men har för mig att admin antingen har skrivit det eller att det stod i reglerna tidigare.

rätta gärna om jag har fel.
Fast jag har för mig att reglerna i sin tur är byggda för att fb ska klara sig undan stämningar. Nu vet jag inte hur lagarna skiljer sig mellan USA och Sverige, men om vi antar att det är USA:s lagar i första hand som ligger till grund eftersom kontoret och servrarna finns där, så blir det nog lite annan tillämpning än om det bara skulle vara svensk lag.

Här vet nog admin säkert hur det förhåller sig.
Citera
2012-10-30, 16:58
Medlem
kattrumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Behöver ju inte alltid handla om att följa lagen. Man kan ju varna användare för att de helt enkelt inte håller en god och mogen ton
Citera
2012-10-30, 17:32
Moderator
Ruskigbusss avatar
Om man läser hela regeln så lyder den så här:

Citat:
Ursprungligen postat av Reglerna
1.03. Hets mot folkgrupp

Att hetsa eller hota med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning är förbjudet.

Förtydligande av denna regel:

Denna regel förbjuder att man sprider, förespråkar eller rättfärdigar hat grundat på intolerans. Regeln bygger på den internationella termen "hate speech", och ska inte blandas ihop med den svenska lagen med samma namn. Den internationella termen förklaras som "uttryckssätt som sprider, förespråkar eller rättfärdigar hat grundat på intolerans".

Det är tillåtet att uttrycka missaktning för en eller flera utpekade folkgrupper, men inte att hetsa eller hota. Det betyder att det är tillåtet att säga att man exempelvis ogillar en specifik folkgrupp, men det är inte tillåtet att säga att man anser att alla inom denna folkgrupp borde utrotas eller att man anser att det är bra ifall en person inom denna folkgrupp blir mördad.

Notera att det inte handlar om den svenska lagparagrafen 16 kap 8 § brottsbalken.

Självklart händer det att lågpannor skriver sånt som bryter mot regeln, men därför kan de som uppmärksammar detta rapportera inläggen.

Om någon kan komma med exempel där man RP:at inlägget och det forfarande ligger kvar efter en dag, då vore det väldigt intressant.
Citera
2012-10-30, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melanKolikern
Flashback har ju sina regler, och där står bland annat att man inte får uttrycka hets mot folkgrupp och personangrepp. Just den första, är en regel som jag ser bryts på flashback i nästan var 3 eller 4 tråd. Varför tillåts detta? Är bara nyfiken.

Svår gräns det där. Samtidigt som man ska tillåtas ha en åsikt som t.ex. att man inte gillar "invandrare" så tar samtidigt en "folkgrupp" illa vid sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in