2012-10-30, 17:41
Medlem
Krankts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suiones
Om jag står på ett svenskt torg och säger att negrer rent rasligt är underintelligenta så skulle jag dras inför svensk domstol. Om jag säger det på flashback och länkar till studier som backar upp mitt påstående om att negrer har lågt IQ såväl i Afrika som i USA så backar jag upp mitt påstående och det blir därav inte hets mot folkgrupp. TS kan i sin tur länka till studier som pekar på socioekonomiska faktorer, medan jag länkar till studier som skrattar åt socioekonomiska faktorer. Resultatet blir en debatt på ett debattforum.

TS vill dock inte ha debatter. TS känner sig obekväm när obekväma åsikter yttras. Vad fan in i helvete han gör på flashback i så fall är bortom min förståelse. TS bör gå vidare till familjeliv om han vill ha åsiktscensur.

Stämmer dock inte.

Hennix blev som bekant dömd för Hets mot folkgrupp då han citerade forskning.
http://www.friatider.se/citerade-forskning-fick-boter
Citera
2012-10-30, 17:44
Medlem
Judeschweins avatar
Det beror nämligen på att det är ett faktum att sandnegrer, judar och diverse arabpack är underlägsna vita européer.
Sen råkar det även vara så att det är vetenskapen som i första hand påstår det. Ska vi anmäla verkligheten för hets mot folkgrupp? Låter ju faktiskt helt galet.
Föreslår att du kikar in i rasforumet där och bildar dig om ett och annat istället.
Dessvärre brukar dessa sk anti-rasister vara rätt så oförmögna att ta in studier om verkligheten då det inte stämmer överens med deras världsbild och där det inte finns några raser utan handlar bara om en skillnad i hudfärg.

Och det idioter sedan brukar göra är att reagera med känsloraseri mot sanningen och försöker tysta meningsmotståndare genom att hävda något så godtyckligt korkat som ''hets mot folkgrupp''.
Citera
2012-10-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suiones
Om jag står på ett svenskt torg och säger att negrer rent rasligt är underintelligenta så skulle jag dras inför svensk domstol. Om jag säger det på flashback och länkar till studier som backar upp mitt påstående om att negrer har lågt IQ såväl i Afrika som i USA så backar jag upp mitt påstående och det blir därav inte hets mot folkgrupp. TS kan i sin tur länka till studier som pekar på socioekonomiska faktorer, medan jag länkar till studier som skrattar åt socioekonomiska faktorer. Resultatet blir en debatt på ett debattforum.

TS vill dock inte ha debatter. TS känner sig obekväm när obekväma åsikter yttras. Vad fan in i helvete han gör på flashback i så fall är bortom min förståelse. TS bör gå vidare till familjeliv om han vill ha åsiktscensur.

Du har nog missförstått mig. Själv tycker jag det är underbart att man kan uttrycka dessa obekväma åsikter, som du talar om. Jag bara undrar varför man har en regel för det när man väljer att förbise det.
Citera
2012-10-30, 18:24
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melanKolikern
Du har nog missförstått mig. Själv tycker jag det är underbart att man kan uttrycka dessa obekväma åsikter, som du talar om. Jag bara undrar varför man har en regel för det när man väljer att förbise det.

Gör man?

https://www.flashback.org/sok/1+03

Kanske dags för de där exemplen du har sett?
Citera
2012-10-30, 18:40
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
Citat:

Vad sägs istället om att du läser Ruskigbuss inlägg som ger svar på din fråga?
Det handlar ju inte om den svenska lagen.

Om du nu hittar ett sånt fall så kan du väl länka här i tråden. Jag har svårt att tro att du har ett konkret fall av 1.03 som inte rapporterats.
Citera
2012-10-30, 18:43
Medlem
videosvars avatar
Citat:
Flashback har ju sina regler, och där står bland annat att man inte får uttrycka hets mot folkgrupp och personangrepp. Just den första, är en regel som jag ser bryts på flashback i nästan var 3 eller 4 tråd. Varför tillåts detta? Är bara nyfiken.

Men i Sverige får man inte äta kinapuffar ens. Vart drar man då gränsen?
Om jag säger exempelvis -neger, är jag per automatik en rasist som har begått ett hatbrott?
Det är ju ganska luddigt anser jag.

Sverige, landet där alla är kränkta 24/7......
Citera
2012-10-30, 18:48
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judeschwein
Det beror nämligen på att det är ett faktum att sandnegrer, judar och diverse arabpack är underlägsna vita européer.
Sen råkar det även vara så att det är vetenskapen som i första hand påstår det. Ska vi anmäla verkligheten för hets mot folkgrupp? Låter ju faktiskt helt galet.
Föreslår att du kikar in i rasforumet där och bildar dig om ett och annat istället.
Dessvärre brukar dessa sk anti-rasister vara rätt så oförmögna att ta in studier om verkligheten då det inte stämmer överens med deras världsbild och där det inte finns några raser utan handlar bara om en skillnad i hudfärg.

Och det idioter sedan brukar göra är att reagera med känsloraseri mot sanningen och försöker tysta meningsmotståndare genom att hävda något så godtyckligt korkat som ''hets mot folkgrupp''.

Notera att även om i princip inte ett enda ord i det här inlägget är sant, så är det i alla fall inte ett brott mot vår regel. Det enda som händer är att han visar att han inte har alla tomtarna på loftet, men det är helt ok enligt våra regler.
Citera
2012-10-30, 19:40
Medlem
Suioness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Notera att även om i princip inte ett enda ord i det här inlägget är sant, så är det i alla fall inte ett brott mot vår regel. Det enda som händer är att han visar att han inte har alla tomtarna på loftet, men det är helt ok enligt våra regler.
Skön moderator!

Citat:
Ursprungligen postat av Krankt
Stämmer dock inte.

Hennix blev som bekant dömd för Hets mot folkgrupp då han citerade forskning.
http://www.friatider.se/citerade-forskning-fick-boter
Min poäng var att utanför flashback spelar det ingen roll om du har forskning som ger stöd till ditt påstående så länge någon känner sig kränkt. Det här är ganska intressant. I Sverige har vi av tradition en lutheransk hållning inom rättsväsendet, dvs. det är din intention som är relevant (sinneslagsetik, till skillnad från Amerikas konsekvensetik). Ett exempel på det här såg vi när en man friades från försök till våldtäkt för han visste inte att det var en man i kvinnokläder han försökte våldta; han hade alltså inte kunnat fullfölja sin planerade våldtäkt (han dömdes dock efter överklagan).

Det här gäller dock inte när folk känner sig kränkta. I sådana fall är det relevanta hur den kränkta personen uppfattade ett visst uttalande. Jag hoppas det här är topic då svenskt rättsväsende ändå borde vara relevant, men det spelar föga roll eftersom tråden kommer papperskorgas snarast möjligt då det är den trettiotolfte tråden i ämnet.
Senast redigerad av Suiones 2012-10-30 kl. 19:49.
Citera
2012-10-30, 21:24
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Att det skulle vara fakta som gör att det inte räknas som 1.03 är fel om jag förstått det rätt, men allt annat han skrev är helt sant. Acceptera det nu ruskigbuss eller gå in och läs på lite inom detta område så du slipper framstå som en verklighetsförnekare .

Läste regeln noga och förtydligandet men känner ändå inte att jag är hundra på om jag förstått den helt. Om jag t.ex. skulle skriva att folkgrupp "x" är en folkgrupp som jag hatar/gillar minst och att jag inte skulle bry mig om den utrotades, har jag då brutit mot 1.03? För jag har ju inte skrivit att jag tycker att den folkgruppen borde utrotas eller att jag tycker att det är bra, bara att jag inte skulle bry mig ifall det hände .
Citera
2012-10-30, 23:03
Medlem
xDs avatar
Varför bry sig? Tar du åt dig av skiten? Gör inte det, det har du ingen anledning till.
Citera
2012-10-30, 23:40
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Flashback har ju sina regler, och där står bland annat att man inte får uttrycka hets mot folkgrupp och personangrepp. Just den första, är en regel som jag ser bryts på flashback i nästan var 3 eller 4 tråd. Varför tillåts detta? Är bara nyfiken.

Finns många gränser, men ska man köra det som våra politiker vill så får vi inte
skriva negerboll utan att bli kallad rasist.

Folk tänker olika och då får man fan uttala sig som man vill.
Citera
2012-10-30, 23:49
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reglerna
1.03. Hets mot folkgrupp

Att hetsa eller hota med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning är förbjudet.

Förtydligande av denna regel:

Denna regel förbjuder att man sprider, förespråkar eller rättfärdigar hat grundat på intolerans. Regeln bygger på den internationella termen "hate speech", och ska inte blandas ihop med den svenska lagen med samma namn. Den internationella termen förklaras som "uttryckssätt som sprider, förespråkar eller rättfärdigar hat grundat på intolerans".

Det är tillåtet att uttrycka missaktning för en eller flera utpekade folkgrupper, men inte att hetsa eller hota. Det betyder att det är tillåtet att säga att man exempelvis ogillar en specifik folkgrupp, men det är inte tillåtet att säga att man anser att alla inom denna folkgrupp borde utrotas eller att man anser att det är bra ifall en person inom denna folkgrupp blir mördad.

Rent konkret; vad är intolerans och var går gränsen mellan intolerans och tolerans samt finns det rättfärdigat hat och om det gör det borde man inte få uttrycka detta på ett forum som är för yttrandefriheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in