• 1
  • 2
2012-10-29, 17:52
Medlem
Boxmänniskan och spiralmänniskan

Givetvis bör detta ses som en metafor eftersom det är ett komplext ämne
som nästan enbart förstås av Introverta personer med förmågan att gå riktigt djupt i ett ämne
och sedan se alla andra ämnen som kopplas samman till en stor helhet.

Nu existerar två människor parallellt, Boxmänniskan och spiralmänniskan
Det är precis som att Homosapiens en gång levde parallellt med neandertalarna
innan de senare dog ut.
Skillnaden syns i ögonen, deras agerande och formuleringar.

Boxmänniskan har definierat allt med solida gränser, i en box där verkligheten
aldrig kan utvecklas från tredimensionell till 4de och 5te dimensionen.
Boxmänniskan är dock fortfarande majoritet, tar generellt sätt in mer yttre information genom de 5 sinnerna.
Styrs av vänstra hjärnhalvan och är mycket logiska, sociala, har många ytliga ideér och tänker medans de pratar.
På grund av deras dominanta vänster hjärnhalva blir känslor som medlidande, ovillkorad kärlek och kreativitet svårt att leva efter.
Man är inte påtagligt andligt intresserad, utan det materiella fyller ens behov.
Allt måste bevisas med en logisk förklaring,

Kapitalism samhället och skolsystemet är utformat efter just den typen av människa som har stor förmåga att
minnas många detaljer och sedan repetera och skriva ner det på proven. Boxmänniskan har dock inte förmågan att
läsa mellan raderna, ifrågasätta och använda djupt tänkande för att själv ta reda på sanningen genom att
använda sin intuition och därmed se alla samband.

Trygghet och regelbundenhet är viktigt för boxmänniskan och förändringar är hotfullt.
Det har att göra med att man inte är integrerad utan snarare fragmenterad.
Body mind och soul är splittrade. Du tror du är ditt EGO (Dina tankar är du och 'du' har en kropp.
Kontroll är viktigt, just därför vi blir filmade var vi än går, speciellt i Storbritannien där det sitter en kamera
i varje gatuhörn, samma sak att facebook kontrolleras av CIA o FBI, tänker dock hålla mig till rubrikämnet även
fast det kan kopplas till i princip 15 andra huvudämnen som gör allt lättare att förstå när man ser alla trådar som
knyts samman.

För spiralmänniskan är hela livet en ständigt positivt växande spiral.
Spiralmänniskan ser inte problemen utan möjligheterna.
Misslyckanden ger endast nya erfarenheter och insikter.
Spiralmänniskan har kvar samma nyfikenhet som man hade som barn, dvs
använder i stort sett bara högra hjärnhalvan ( Får sin energi och fokus där.)
Sitter gärna hemma och mediterar och observerar sina egna ideér och känslor en lördag kväll
istället för att gå på krogen och diskutera ytliga ämnen med ytliga personer.
Man strävar efter att bli integrerad, hel som person.
Makt och hierarki är oväsentligt för man vet att allt är sammankopplat.
Vi är ett med djuren, naturen och hela universum.
Spiralmänniskan lever i ett högre medvetande än boxmänniskan eftersom stress, oro , och all negativ energi undviks.
Eftersom Spiralmänniskan styrs av hjärtat istället för hjärnan, genererar man högre energi och lever konstant i harmoni.

sammanfattning..Boxmänniskan = Body, mind och soul är splittrade. Du tror du är ditt EGO (Dina tankar är du och 'du' har en kropp.

Spiralmänniskan = Allt är 1,, Allt är möjligt. 2012 ( Energiskiftning från solen) kommer göra att spiralmänniskan kommer gå upp i 4de o 5te dimensionen. Det finns redan Buddhister som genom tanke kan styra objekt men det är inget ni lär få se på nyheterna.

Ber om ursäkt för stavfel osv ...
Skriv gärna ner era tankar, frågor och funderingar kring detta, och även er personlighetstyp.
Min personlighetstyp är INFJ,
Citera
2012-10-29, 18:10
Medlem
Hegamons avatar
Boxmänniskan och spiralmänniskan är andra uttryck för strukturalster och "strukturlösa individer". Jag personligen väljer medvetet att vara boxmänniska alltså strukturlist för det passa mitt psyke bäst och min bild av vad som är meningsfullt i omgivningen. Just det här uttrycket "think outside the box" förknippar jag mycket med strukturlösa individer. Fördelen med detta är förmodligen att ibland krävs ett strukturlöst tänkande men jag upplever det som att det förstör trygghet och är destruktivt i längden.

Min erfarenhet av dessa "strukturlösa människor" är att dessa egentligen inte hittat sig själva som vuxna. De vet inte hur de själva ska göra saker och vad som är bäst för dem. "strukturlösa människor" verkar ju ha en mer eller mindre obligatorisk del i sin personlighet som kräver psykofarmaka för att rätta till, exempelvis depression.

I vissa lägen fungerar de sämre att vara strukturlist särskilt om omgivningen är strukturlösa människor - men det omvända gäller också enligt min uppfattning. Spiralmänniskan uppskattar säkert att använda bordet till att sova på och sängen till att äta i. Jag upplever själv sådant som irriterande och destruktivt.
Citera
2012-10-29, 18:12
Medlem
Vox-populis avatar
Känner igen mig i bägge kategorierna. Jag gillar gränser, är social, tänker inte samtidigt som jag pratar, ser inte problemen utan möjligheterna, strävar efter att bli integrerad, hel som person.

Kan det bero på att min Far var en spiral och min mor en box eller tvärt om? Eller är jag en spiral integrerad i ett box samhälle?

Hur får jag reda på min personlighets typ?
Citera
2012-10-29, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vox-populi
Hur får jag reda på min personlighets typ?

Sök inåt.
Citera
2012-10-29, 18:25
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnstake
Min personlighetstyp är INFJ,

Mayer Briggs personlighetstest är extremt amerikaniserat och oseriöst. Jag tycker ingen ska ta sådant på allvar. Du är en person och ingen bokstavskombination.
Citera
2012-10-29, 18:53
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Mayer Briggs personlighetstest är extremt amerikaniserat och oseriöst. Jag tycker ingen ska ta sådant på allvar. Du är en person och ingen bokstavskombination.
Fast det testet visar ändå åt vilket "håll" man är lagd, mer eller mindre. Gjorde ett för en stund sen på mitt förra jobb och tyckte att resultaten stämde ganska bra på de flesta som var med. Men det är ju snarare mer en fingervisning än något facit på hur man är som person.

Jag blev nyfiken på buddhisterna, kan du länka något man kan läsa om?
Citera
2012-10-29, 18:55
Medlem
Citat:
Boxmänniskan och spiralmänniskan är andra uttryck för strukturalster och "strukturlösa individer". Jag personligen väljer medvetet att vara boxmänniska alltså strukturlist för det passa mitt psyke bäst och min bild av vad som är meningsfullt i omgivningen. Just det här uttrycket "think outside the box" förknippar jag mycket med strukturlösa individer. Fördelen med detta är förmodligen att ibland krävs ett strukturlöst tänkande men jag upplever det som att det förstör trygghet och är destruktivt i längden.

Min erfarenhet av dessa "strukturlösa människor" är att dessa egentligen inte hittat sig själva som vuxna. De vet inte hur de själva ska göra saker och vad som är bäst för dem. "strukturlösa människor" verkar ju ha en mer eller mindre obligatorisk del i sin personlighet som kräver psykofarmaka för att rätta till, exempelvis depression.

I vissa lägen fungerar de sämre att vara strukturlist särskilt om omgivningen är strukturlösa människor - men det omvända gäller också enligt min uppfattning. Spiralmänniskan uppskattar säkert att använda bordet till att sova på och sängen till att äta i. Jag upplever själv sådant som irriterande och destruktivt.

Vi har alla olika Perspektiv på världen och oss själva, Genom omgivningen, och hur våra hjärnor fungerar. Vi ser världen på heeeeelt olika sätt. Ar man en tänkare så trivs man med det och är man en kännare så trivs man även men det, undantag såklart , och även folk som är så vilsen i sig själv
att dom inte vet hur dom fungerar.

Struktur behövs altid i visst mått, men tro mig.. Att endast leva i nuet och aldrig tänka är att vara fri
på riktigt för dina tankar är inte du , det är endast miljontals microimpulser som din hjärna kodar av till tankar osv.. Att vara för vänsterstyrd , gör att du aldrig riktigt hittar dig själv som människa.
Så länge du inte är introvert tänkare och har förmåga till självinsikt osv
Citera
2012-10-29, 19:02
Medlem
Citat:

Visste redan innan alla tester vilka mina förmågor var, tog det bara som en till bekräftelse.

*Styrs av inre intuition ( förmåga att se sammaband på komplexa problem som tex lösningar på världens problem)
* Känner på mig saker som sedan händer
* Fyller på energi genom ensamhet
* Fokuserar på egna känslor och ideér
* Söker djupare mening i livet, ser alla dolda möjligheter
* Baserar beslut på egna principer
* Ifrågasätter, vad tycker jag om detta? , Därför hatar jag hur skolsystemet fungerar
som utgår ifrån att alla är Extroverta tänkare. Att endast repetera och minnas information gör det
lätt för ledarna att kontrollera massorna.
* Söker harmoni och sammarbete
* Gör sina egna val, Ignorerar idiotiska lagar
* Empati och kreativitet
* Lojala
* Få Djupa relationer
* Idealist
* Blir ofta psykologer

Nackdelar: Jag är Kass på matte ( för det är helt ointressant, för många färre impulssignaler når den delen av hjärnan.
Samma sak med språket , kan ha svårt för sociala situationer då samtalsämnerna är ytliga
kommer nog på mer snart..
Citera
2012-10-29, 19:04
Medlem
TheMajoritySayss avatar
Citat:
Min personlighetstyp är INFJ
Du verkar intresserad av detta. Kan du kanske någon bra länk till ett personlighetstest. Jag är själv ganska intresserad av min egen personlighet.
tack på förhand!
Citera
2012-10-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMajoritySays
Du verkar intresserad av detta. Kan du kanske någon bra länk till ett personlighetstest. Jag är själv ganska intresserad av min egen personlighet.
tack på förhand!

Det testet är de bästa som finns på marknaden, dock är det långt ifrån 100% pricksäkert
Men se det som en bekräftelse ifall du redan hade föraningar om resultatet =)

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp

Varsegod
Citera
2012-10-29, 19:25
Medlem
TheMajoritySayss avatar
Citat:
Det testet är de bästa som finns på marknaden, dock är det långt ifrån 100% pricksäkert
Men se det som en bekräftelse ifall du redan hade föraningar om resultatet =)

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp

Varsegod
Tack!!
Citera
2012-10-29, 21:08
Medlem
Lys avatar
Jag kanner att detta ar nog inte riktigt Psykologi och psykiatri. Vi testar med filosofi istallet. Psykologi och Psykiatri > Filosofi
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in