Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-29, 14:18
  #1
Medlem
Hejsan!

Sitter här och tittar på lite kontor och hittat ett som faller mig i smaken.
Dock vill fastighetsägaren att jag ska sätta upp en bankgaranti för 6 månader av hyran ifall jag skulle kursa (driver AB).

Men om jag förstått det hela rätt så låser jag de pengarna fram tills hyresavtalet löpt ut?
Mäklaren säger att en depo på 6 månader kanske skulle vara en stor likviditetsbroms för mig, vilket det skulle vara, men om jag ändå låser pengarna så spelar det ju ingen roll eller?

Jag ville inte verka dum inför mäklaren och fråga varför, då jag ändå vill ha ett visst förhandlingsutrymme. Så jag spelade med som om jag fattade vad han menade.

Har jag fått allt om bakfoten eller kan jag fortfarande röra mig med de pengarna jag satt i bankgarantin?
Citera
2012-10-29, 17:26
  #2
Avstängd
demiurg2s avatar
Nej, du kan inte använda de pengarna. Banken låser dem på konto så du kan inte röra dem.
Vad mäklaren egentligen säger är att de tror att du behöver pengarna bättre för din firma, än låsta som garanti. Se dig om efter annat kontor med bättre villkor. Alternativt förhandla ned antalet månader.

Aldrig fel att fråga, om man inte frågar får man oftast mindre förhandlingsutrymme. Tänk på att du alltid kan säga nej. Jag skulle säga "Du får en månad, that's it". Sedan vänta på eventuellt motbud, men det lät som mäklaren också tyckte det var väl häftigt med 6 månader så du borde kunna få mäklaren att förhandla åt dig.
Citera
2012-10-30, 11:53
  #3
Medlem
Tack för svar!

De vill även ha kvartalshyra, så 9 månader rätt ur kassan blir lite saftigt för min del.

Ska se om jag kan förhandla till det så att jag skriver borgen för 1 kvartal istället för bankgarantin.
Lite tråkigt att fastighetsägare är så trångsynta. Det verkar som att de har lite svårt att bli av med den så det är nog bättre om jag sitter där då det är en intäkt i varje fall.

Känns lite tråkigt om det ska behöva falla på fastighetsägaren säkerhet, men men, han ger ju inte bort saker såklart.
Citera
2012-10-30, 12:48
  #4
Medlem
Du kan inte gå in med personlig borgen för hyran då?
Citera
2012-10-30, 13:01
  #5
Medlem
En bankgaranti påverkar inte likviditeten, det är inte en deposition att man måste betala in pengar. Man gör ett avtal med banken att banken betalar hyran till hyresvärden om man själv inte kan betala. På så sätt får man en skuld till banken istället för till värden. Banken tar givetvis betalt för att ställa garantin. Kontakt din bank för att få exakta belopp och villkor.

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT...256C4D0051A731
Citera
2012-10-30, 13:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
En bankgaranti påverkar inte likviditeten, det är inte en deposition att man måste betala in pengar. Man gör ett avtal med banken att banken betalar hyran till hyresvärden om man själv inte kan betala. På så sätt får man en skuld till banken istället för till värden. Banken tar givetvis betalt för att ställa garantin. Kontakt din bank för att få exakta belopp och villkor.

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT...256C4D0051A731


Antar att banken måste anse att antingen jag eller bolaget är kreditvärdigt till det hela?
Det är just det som är problemet, att vi inte har något bokslut ännu och är så nya så andra företag har svårt att se en stabilitet i företaget.
Citera
2012-10-30, 14:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Du kan inte gå in med personlig borgen för hyran då?

Det var ingen dunderdeklaration jag drog till med förra året om man säger så.
Lokalhyran är på 15' ex moms i månaden så vet inte om jag är kreditvärdig till detta heller.

Dock har företaget råd med detta, men hade varit roligt att slippa låsa massa tillgångar.

Fastighetsägaren undrade även om farsan kunde skriva borgen då han har lite bättre inkomst, hus o.s.v och han även står med i bolaget för närvarande. Men vill inte riktigt sätta honom i skiten om jag skulle kursa.
Det är nämligen ett kontrakt för tre år och mycket kan ju hända på den tiden. dryga 100 000 vill jag inte sätta på honom ifall jag inte skulle sköta mina kort rätt.

Nu kanske ni tänker att jag borde hitta något billigare, men behöver ytan. Har just nu för mycket uppdrag och för lite folk och detta har gjort att jag behövt söka mig till något större. Vill inte att uppdragsgivarna söker sig till andra leverantörer p.g.a. att jag är för liten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback