• 2
  • 3
2012-10-28, 08:56
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Du vill ha monopol på detta, förstår jag.

Nej, det gjorde han inte.

Försök hänga med!
Den här tråden var OnTopic innan du kom in och började bjäfsa om att storleken är relevant.

Gör så här:

1. Läs trådstarten.
2. Läs de inlägg som skrevs innan du kom in i tråden.
3. Skäms när du insett ditt klavertramp.
4. Försök skriva åtminstone ett enda inlägg som är OnTopic.

vi väntar för att se om du klara detta, det du hittills presterat talar för att det är en högoddsare.
Och du tramsar vidare. Vi tar det väl igen då . TS frågar efter konkreta fördelar. Den största fördelen med ett fackförbund är förhandlingshjälpen. I de fallen beror framgång även på förbundets storlek. Det var dock i huvudsak ett svar på ditt tramsinlägg som jag citerar nedan. Jag bad dig förklara vad du menar eftersom just Unionen är extremt expansivt sen några år tillbaka och dessutom ett av de mer framgångsrika fackförbunden som definitivt inte "kämpar för sin överlevnad". Du kunde ju tyvärr inte svara varvid dina övriga inlägg också kan avfärdas som substanslöst trams.

Citat:
Fackförbunden kämpar för sin överlevnad. De är på väg att dö ut. De famlar efter grässtrån.
Ja, det är ett spel för gallerierna. De vill överleva. De måste få fler medlemmar för att inte själva bli arbetslösa.
Citera
2012-10-28, 09:48
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Citat:
Gör så här:

1. Läs trådstarten.
2. Läs de inlägg som skrevs innan du kom in i tråden.
3. Skäms när du insett ditt klavertramp.
4. Försök skriva åtminstone ett enda inlägg som är OnTopic.

Och du tramsar vidare. Vi tar det väl igen då .[...]

Du har fortfarande en nolla på punkt 4.
Med all sannolikhet misslyckades du även med de tre första punkterna.

Grattis!
Citera
2012-10-28, 16:20
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[…]Däremot så är det bättre att vara medlem i ett fackförbund, vilket som helst, än att helt stå utanför. Argumenten att "jag behöver inget fack för jag är så kompetent och jag förhandlar själv" brukar man oftast höra fram tills det händer något. De enda som fortsätter hävda detta är de som haft turen att inte råka ut för något men argumentet i sig är lika intelligent som att säga "jag behöver ingen bilförsäkring för jag kör så bra att jag inte krockar". Beträffande förhandlingbiten så finns ett träffande ordspråk, "En advokat som företräder sig själv har en dåre till klient".
Det där är ju standardiserade propagandafraser.

Den första delen av propagandan, som citeras här, är ungefär lika intelligent som att hävda att det säkrast att alla tar på sig en blöja varje dag för förr eller senare kommer någon att skita på sig.

Som sagt, på vägen mot utdöendet famlas det febrilt efter grässtrån.
Citera
2012-10-28, 21:44
Medlem
Citat:
Menar du att samma sak då gäller för arbetsgivarorganisationerna med tanke på att systemen hos dem är identiskt?

Detta skulle jag gärna se en kommentar till från Pelegrin eller någon annan som betraktar hela konceptet med fackföreningar som förlegat...
Citera
2012-11-25, 15:28
Medlem
Varför tror ni företag som i andra länder behandlar arbetskraften som skit, med allt ifrån usla löner och riktigt dålig arbetsmiljö, INTE gör det i Sverige. Tänk på den innan ni säger att facket spelat ut sin roll osv. Hur tror ni vi har kommit dit vi är idag i Sverige på arbetsmarknaden? vad tror ni skulle hända om väldigt få var med i facket? Skulle arbetsgivarna som i andra länder behandlar sina anställda som skit inte göra det i Sverige, för att vi har fyra årstider eller att vi har en så fin skärgård?
Citera
2012-11-25, 16:38
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjordkvinna12
[…]Hur tror ni vi har kommit dit vi är idag i Sverige på arbetsmarknaden?[…]
Det är ungefär det som jag menar.
Facken är som ångmaskinerna. De var oerhört viktiga för hundra år sedan och bidrog till både viktiga och avgörande steg i utvecklingen. Detta betyder dock inte att det är bra och viktigt att vara med i facket idag.

De har gjort sitt, både facken och ångmaskinerna.
Citera
2012-11-26, 09:22
Medlem
Hej,

Min åsikt är att ett medlemsskap i facket är som att ha en hemförsäkring. Det är inte förrän det händer något som man har full nytta av det.

Jag har varit medlem i facket sedan slutet på 80-talet och inte ångrat mig en sekund. Dom flesta fack har jurister som är väldigt duktiga på arbetsrätt. Det är det dom sysslar med hela dagarna, vilket gör dom mer efarna än de flesta advokater man kan gräva upp.

Min personliga erfarenhet är att dom har hjälpt mig konkret vid 4 tillfällen där det kunde ha kostat mig en hel del pengar om jag inte tagit hjälp av dom.

Det är naturligtvis upp till var och en att avgöra om man vill vara med eller om man tycker att avgifterna gör att det inte är värt det men jag anser att man då tar en risk.

Sedan tycker jag att facket långt ifrån spelat ut sin roll. Arbetsgivare kommer alltid vara starkare än enskilda anställda så om dom inte organiserar sig i kommer dom att bli överkörda.
Citera
2012-11-26, 19:40
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Hej,

Min åsikt är att ett medlemsskap i facket är som att ha en hemförsäkring. Det är inte förrän det händer något som man har full nytta av det.
[...]
Eller så kan man tycka att det är som en blöja. Det är inte förrän man skiter på sig som man har nytta av den. Trots det avstår den överväldigande majoriteten från att använda blöja.
Det är ungefär dit facken är på väg.

Citat:
Arbetsgivare kommer alltid vara starkare än enskilda anställda så om dom inte organiserar sig i kommer dom att bli överkörda.
Du missar att TS är civing. Om arbetsgivaren jäklas med honom så hittar han en ny, med all sannolikhet redan samma dag. Det är TS som är den starka parten i förhållandet.
Citera
2012-11-26, 20:41
Medlem
miklons avatar
Unionen har ju inte bara hjälp när det strular, de erbjuder också en del karriärhjälp och liknande tjänster. Om det är bra eller inte vet jag inte, men det kan ju vara bra att känna till att möjligheten finns i alla fall.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in