• 1
  • 2
2012-10-27, 13:13
Medlem
Kannans avatar
Är relativt nyanställd på ett av Sveriges större industriföretag (är civilingenjör) och blir ofta matad med information om Unionen. Förutom tryggheten om jag får kicken - finns det några mer konkreta fördelar med att gå med där? Dom snackar om utbildning och "språng i karriären", utvecklingssamtal och massa skit.

Jag är medveten om A-kassan och hur den funkar inom Unionen, men om jag ska betala 225 spänn i månaden vill jag veta mer och höra om några konkreta exempel på hur Unionen hjälpt er i era karriärer. Om någon kan jämföra med Sveriges ingenjörer vore det en extra bonus
Citera
2012-10-27, 13:26
Medlem
Flo-Ridahs avatar
Du får deras inkomstförsäkring, men det kan du lika gärna skaffa på annat håll och ge fan i att sponsra facket som ändå har spelat ut sin roll.
Citera
2012-10-27, 13:32
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Desperata efter medlemmar verkar de vara iallafall, jag är student och mig har de sms:at, skickat brev till samt ringt och tjatat om att jag ska gå med där
Citera
2012-10-27, 13:44
Bannlyst
Vilak jävla patrask de är!

(är arg på dem för de nekat mig medlemskap, jag som ville åt de attraktiva studenterbjudandena )
Citera
2012-10-27, 14:08
Medlem
lolumadbros avatar
Jag skulle avråda dig från Unionen. Själv har jag haft stora problem med dem, bland annat när jag skulle gå över till ett annat fack. Övergången var minst sagt inte smidig. De vägrade att samarbeta. De påstod att TRE uppsättningar med utträdesblanketter hade försvunnit hos posten.. Trots att man; enligt deras hemsida inte längre är betalningsskyldig från den dagen att man talat med kundtjänst om utträde så fick jag betala för 11 månaders försök till utträde från dem.

De kommer även att försöka få dig att betala för deras försäkring (som du inte har skrivit på att få).
De skickar hem en separat faktura med ett förfallodatum - Förenade Liv eller liknande.

Nej Unionen är inget att rekommendera!
Citera
2012-10-27, 15:02
Medlem
pelegrins avatar
Om du är civilingenjör så har du ingen anledning att vara rädd för att bli arbetslös. På arbetsmarknaden är du högvilt och kommer att fortsätta vara det under överskådlig tid.
Arbetslöshet är det sista du behöver oroa dig för. Om firman som du jobbar på skulle gå i konkurs så hittar du, med högsta sannolikhet, ett nytt jobb samma dag.

För din egen skull, håll dig borta från facket.
Just nu är du nybakad och mottaglig för deras propaganda. Motstå den propagandan, låt dem inte lura dig.

Du kan, med fördel, strunta i A-kassan också. Du kommer inte att ha nytta av den.

Allt ovan gäller endast om du bor i en vettigt stor stad. Ute på landet är det annorlunda.
Citera
2012-10-27, 16:50
Medlem
MaymuneNs avatar
Sparar du kvitton till studielitteratur ersätter dem 3200 kr när du är klar med dina studier har jag för mig.
Citera
2012-10-27, 17:37
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Om du är civilingenjör så har du ingen anledning att vara rädd för att bli arbetslös. På arbetsmarknaden är du högvilt och kommer att fortsätta vara det under överskådlig tid.
Arbetslöshet är det sista du behöver oroa dig för. Om firman som du jobbar på skulle gå i konkurs så hittar du, med högsta sannolikhet, ett nytt jobb samma dag.

För din egen skull, håll dig borta från facket.
Just nu är du nybakad och mottaglig för deras propaganda. Motstå den propagandan, låt dem inte lura dig.

Du kan, med fördel, strunta i A-kassan också. Du kommer inte att ha nytta av den.

Allt ovan gäller endast om du bor i en vettigt stor stad. Ute på landet är det annorlunda.
Jag bor i Stockholm. Företaget har i princip aldrig varslat under dess drygt 100-åriga historia så det känns ganska tryggt på så sätt.

Jaha, men då skiter vi i det här då Men utöver dessa anställningstrygghetsavtal och skit - mentorssamtal och karriärvägledningar och allt det här, är bara spel för galleriorna?
Citera
2012-10-27, 19:32
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
[…]Jaha, men då skiter vi i det här då Men utöver dessa anställningstrygghetsavtal och skit - mentorssamtal och karriärvägledningar och allt det här, är bara spel för galleriorna?
Fackförbunden kämpar för sin överlevnad. De är på väg att dö ut. De famlar efter grässtrån.
Ja, det är ett spel för gallerierna. De vill överleva. De måste få fler medlemmar för att inte själva bli arbetslösa.
Citera
2012-10-27, 21:37
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Fackförbunden kämpar för sin överlevnad. De är på väg att dö ut. De famlar efter grässtrån.
Ja, det är ett spel för gallerierna. De vill överleva. De måste få fler medlemmar för att inte själva bli arbetslösa.
Känns ju som ett lite lustigt påpekande då just Unionen med sina närmare 600000 medlemmar är Sveriges och ett av världens största fackförbund med sina 100-150 kollektivavtal. De växer även mycket snabbt och lider för närvarande av växtvärk så det kan vara lite trögt när man har ett ärende dit. Utöver detta så är det antagligen också ett av världens rikaste förbund, om inte det rikaste, med en mycket stor konfliktkassa. Så "dö ut" känns inte som en relevant bedömning. =)

OnT: Nyttan du har av ett fackförbund är rättshjälpen/förhandlingshjälpen och rådgivningen. M a o kommer du inte märka av dem förrän något händer. Med lite tur slipper du nyttja den hjälpen under hela ditt yrkesliv. Generellt så kan man också säga att ett stort förbund alltid är bättre än ett litet.
Citera
2012-10-27, 23:29
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Känns ju som ett lite lustigt påpekande då just Unionen med sina närmare 600000 medlemmar är Sveriges och ett av världens största fackförbund[…]
Bland dinosaurierna fanns det vissa som var större än de andra.
Lik förbaskat dog även de största ut.

Det är inte storleken som garanterar överlevnaden utan det är förmågan att anpassa sig till omvärldens förändringar. Det är där det har brustit.
Citera
2012-10-27, 23:38
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Bland dinosaurierna fanns det vissa som var större än de andra.
Lik förbaskat dog även de största ut.

Det är inte storleken som garanterar överlevnaden utan det är förmågan att anpassa sig till omvärldens förändringar. Det är där det har brustit.
Det var ju en intressant och totalt intetsägande kommentar. Exemplifiera gärna. Menar du att samma sak då gäller för arbetsgivarorganisationerna med tanke på att systemen hos dem är identiskt? M a o så anser du inte att det behövs två jämnstarka parter på arbetsmarknaden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in