2012-10-27, 23:49
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Jag bor i Stockholm. Företaget har i princip aldrig varslat under dess drygt 100-åriga historia så det känns ganska tryggt på så sätt.

Jaha, men då skiter vi i det här då Men utöver dessa anställningstrygghetsavtal och skit - mentorssamtal och karriärvägledningar och allt det här, är bara spel för galleriorna?

Du må vara frälst nu när allt är nytt, blir upptagen i den borgerliga teatern med dess sjuka skådespeleri, den dagen du inser att företaget skiter i svensk lagstiftning (AFS m.m.) samtidigt som dina kollegor håller käften för att inte göra väsen av sig, då är du glad av INTE vara medlem i UNIONEN eller Sveriges Ingenjörer utan ett fack som är bered att gå till sin spets för att försvara dina rättigheter.
Det är sällsynt att privatanställda tjänstemän går i konflikt med sin arbetsgivare, ryktet väger tyngre än rättvisan, de flesta viker svansen mellan benen, därför har facket ingen egentlig betydelse i den privata tjänstesektorn.

Men har du rättspatos och värnar om dina rättigheter, välj i så fall SAC, det enda fack som tar fajten.
Citera
2012-10-27, 23:56
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Du må vara frälst nu när allt är nytt, blir upptagen i den borgerliga teatern med dess sjuka skådespeleri, den dagen du inser att företaget skiter i svensk lagstiftning (AFS m.m.) samtidigt som dina kollegor håller käften för att inte göra väsen av sig, då är du glad av INTE vara medlem i UNIONEN eller Sveriges Ingenjörer utan ett fack som är bered att gå till sin spets för att försvara dina rättigheter.
Det är sällsynt att privatanställda tjänstemän går i konflikt med sin arbetsgivare, ryktet väger tyngre än rättvisan, de flesta viker svansen mellan benen, därför har facket ingen egentlig betydelse i den privata tjänstesektorn.

Men har du rättspatos och värnar om dina rättigheter, välj i så fall SAC, det enda fack som tar fajten.
Ja, SAC är rätt tunga på att gapa och skrika. Om dom även hade haft åtminstone någon kunskap om lag och avtal hade dom förmodligen haft lite framgångar emellanåt också. Fast då hade det ju i och för sig inte blivit så mycket gap och skrik heller.

F ö är AFS ingen lag utan Arbetsmiljöverkets föreskrifter. =)
Citera
2012-10-27, 23:57
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Det var ju en intressant och totalt intetsägande kommentar.[…]
Det var en kommentar på din kommentar om att storleken har relevans. Då är vi alltså överens om att den inte har det. Gott så.
Citera
2012-10-27, 23:59
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Det var en kommentar på din kommentar om att storleken har relevans. Då är vi alltså överens om att den inte har det. Gott så.
Nej, men vi kan konstatera att du inte hade något att komma med utan bara ville spy lite galla över något som du saknar kunskap om.
Citera
2012-10-28, 00:06
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[…]SAC, det enda fack som tar fajten.
Det där är ett ganska roligt fack. De inte bara tar fajten utan de eftersträvar den. När de inte får som de vill så hittar de på bötesbelopp som de avkräver oskyldigt folk. Om man inte betalar deras påhittade böter så drar de igång en ny fajt.
De drar sig inte för att uppsöka arbetsgivarens privata hem och familj och komma med hotelser där också.

Man skulle kunna drista sig till att säga att SAC är i gränsområdet mellan fackförbund och maffia. Ganska så exakt i mitten mellan dessa två.
Citera
2012-10-28, 00:23
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Nej, men vi kan konstatera att du inte hade något att komma med utan bara ville spy lite galla över något som du saknar kunskap om.
Om jag vetat att detta var en öm tå för dig så hade jag kanske uttryckt mig lite varligare, för att inte såra dig.

Men bara kanske.

Förresten, jag kliver på din ömma tå igen:
Storlek garanterar inte överlevnad. Försök acceptera detta.

OnT: Karriärvägledning kan TS nog få av rekryteringsföretag, som dessutom tänker mer på TS än vad facket gör.
Citera
2012-10-28, 00:47
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Om jag vetat att detta var en öm tå för dig så hade jag kanske uttryckt mig lite varligare, för att inte såra dig.

Men bara kanske.

Förresten, jag kliver på din ömma tå igen:
Storlek garanterar inte överlevnad. Försök acceptera detta.

OnT: Karriärvägledning kan TS nog få av rekryteringsföretag, som dessutom tänker mer på TS än vad facket gör.
Varför postar du överhuvudtaget om du ändå inte kan argumentera för din sak? TS frågade efter tips på vilket fackförbund han skulle välja och du kommer dragandes med trams som saknar verklighetsförankring. Om du hade kunnat argumentera för din ståndpunkt hade jag respekterat din åsikt. När du inte gör det så framstår den istället som rent pajaseri. Håll dig till ämnet och kom med något konkret istället.

Det du hittills presterat vad gäller konkreta saker är att TS ska få karriärvägledning av rekryteringsföretag? Det är ganska få rekryteringsföretag som har den tjänsten och det kostar väldigt mycket eller tror du att det bara är att lalla in till dem och be om det. Om du nu ska ge tips, försök då ge vettiga sådana istället för sånt du googlat dig fram till (med skiftande resultat).

Nä TS. Lyssna inte på substanslöst trams. Bilda dig en egen uppfattning. När du väljer så gå efter det förbund som tecknar avtalen på ditt område. SACO-förbunden som SI tecknar sällan fristående avtal utan följer oftast med de stora förbunden. Med det sagt så är inte det ett dåligt förbund men du har fler fördelar av att välja de stora förbunden. Både vad gäller tillgänglighet och förhandlingsförmåga.
Citera
2012-10-28, 01:29
Medlem
Facken är bra för de individer som inte kan utveckla sin lön/behålla jobbet med sin kompetens utan behöver ta till maffiametoder för det. Enda anledningen att vara med om man inte tillhör en av dessa individer är för deras inkomstförsäkring, om man vill/orkar skaffa en sådan på egen väg ser jag ingen mening med att vara med i facket. Om man går med för inkomstförsäkringen bör man även gå med i ett fackförbund som inte inkräktar alls i ens eget liv utan sitter tysta vid sidan av.
Citera
2012-10-28, 07:35
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ja, SAC är rätt tunga på att gapa och skrika. Om dom även hade haft åtminstone någon kunskap om lag och avtal hade dom förmodligen haft lite framgångar emellanåt också. Fast då hade det ju i och för sig inte blivit så mycket gap och skrik heller.

F ö är AFS ingen lag utan Arbetsmiljöverkets föreskrifter. =)

SAC har ständigt fört fram positionerna för arbetstagarna, ta de papperslösas rättigheter som lysande exempel.

Korrekt att AFS inte är lag egentlig mening utan en myndighets tolkning av lagen, men jag skulle vilja se ett tjänsteföretag som är mån om sitt varumärke skita systematiskt arbetsmiljöarbete, bränna ut sina medarbetare, förbise nödvändigheten av (vidare)utbildning (kan vara ett krav enligt ABK09) och informationsplikten av verksamheten som rör arbetstagaren.
Är det något tjänsteföretagen är rädda för, i.a.f. de som ser sig själva som seriösa, då är arbetsmiljön viktig, om inte kan och skall facken ta på sig uppgiften att korrigera företagen, det är deras uppgift.

Unionen och Sveriges Ingenjörer tillhör de mest tandlösa facken, pengarna är bortkastade, då är det bättre att söka sig till ett fack som tar sin uppgift på allvar eller spara pengar till en framtida jurist.

Citat:
Det där är ett ganska roligt fack. De inte bara tar fajten utan de eftersträvar den. När de inte får som de vill så hittar de på bötesbelopp som de avkräver oskyldigt folk. Om man inte betalar deras påhittade böter så drar de igång en ny fajt.
De drar sig inte för att uppsöka arbetsgivarens privata hem och familj och komma med hotelser där också.

Man skulle kunna drista sig till att säga att SAC är i gränsområdet mellan fackförbund och maffia. Ganska så exakt i mitten mellan dessa två.

Varför har inte SAC blivit dömda? Civilrättsligt gör SAC helt korrekt, de använder de möjligheter som finns för att slåss för sina medlemmar, som en fackförening skall göra.

Frågan är vad du gör när företaget du är anställd schackrar med dina rättigheter?
Exempelvis kan företaget ge dig arbetsuppgifter eller be dig att söka nya marknader där vidareutbildning krävs, utan att ge dig adekvat vidareutbildning (vanligt i konsultbranschen).
Ett annat exempel är bristande delegering i projekt eller rättare sagt tydlighet som går ut över den interna kvalitén och arbetsmiljön, din chef har kanske röven full eller saknar intresse att ge sig in i “smådetaljer” trots att han är bemyndigad att göra det.
Eller varför inte när din chef skiter i att tydligt upplysa om förändringar i verksamheten som berör din tjänst? (vilket han är skyldig att göra enligt arbetsmiljölagen kap §3).
Ovanstående är vanligare än du tror, tjänstesektorn är fortfarande något av en skyddad verkstad för oseriösa företag som skiter i lagstiftning, de stora konsultföretagen är inte bättre än de mindre. Tror du verkligen att UNIONEN eller Sveriges Ingenjörer kommer att ställa upp för dig i dessa “småbagateller”?
Glömt det, sannolikheten att dessa skämt till fack skall hjälpa dig är liten, fast det lär inte vara ett problem för dig, för du kommer att vika svansen mellan benen och söka dig vidare till en ny tjänst, helt i linje med karaktärsdragen av de fack du efterfrågar om.

Oberoendet har aldrig varit till salu för ett lägre pris…
Citera
2012-10-28, 08:26
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Varför postar du överhuvudtaget om du ändå inte kan argumentera för din sak?
Du vill ha monopol på detta, förstår jag.

Citat:
TS frågade efter ...[...]
Nej, det gjorde han inte.

Försök hänga med!
Den här tråden var OnTopic innan du kom in och började bjäfsa om att storleken är relevant.

Gör så här:

1. Läs trådstarten.
2. Läs de inlägg som skrevs innan du kom in i tråden.
3. Skäms när du insett ditt klavertramp.
4. Försök skriva åtminstone ett enda inlägg som är OnTopic.

vi väntar för att se om du klara detta, det du hittills presterat talar för att det är en högoddsare.
Citera
2012-10-28, 08:34
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Varför har inte SAC blivit dömda?
Det har inte Hells Angels heller.

Dess medlemmar, däremot, har det.

Det är liksom så det funkar.

Citat:
Civilrättsligt gör SAC helt korrekt, de använder de möjligheter som finns för att slåss för sina medlemmar, som en fackförening skall göra.
Olaga hot är väldigt svårbevisat om det inte finns vittnen.
Att stå på gatan utanför någons privata hem och bete sig hotfullt mot gäster som är på väg in är också svårbevisat.
Att sprida utstuderade lögner om folks privatliv är svårbevisat.
etc, etc.. .

Men, visst, metoderna är säkert effektiva, om man tycker att det är ok att befinna sig i gränslandet mot renodlad maffiaverksamhet.
Citera
2012-10-28, 08:48
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
SAC har ständigt fört fram positionerna för arbetstagarna, ta de papperslösas rättigheter som lysande exempel.

./.

Unionen och Sveriges Ingenjörer tillhör de mest tandlösa facken, pengarna är bortkastade, då är det bättre att söka sig till ett fack som tar sin uppgift på allvar eller spara pengar till en framtida jurist.

Varför har inte SAC blivit dömda? Civilrättsligt gör SAC helt korrekt, de använder de möjligheter som finns för att slåss för sina medlemmar, som en fackförening skall göra.

Frågan är vad du gör när företaget du är anställd schackrar med dina rättigheter?
Exempelvis kan företaget ge dig arbetsuppgifter eller be dig att söka nya marknader där vidareutbildning krävs, utan att ge dig adekvat vidareutbildning (vanligt i konsultbranschen).
Ett annat exempel är bristande delegering i projekt eller rättare sagt tydlighet som går ut över den interna kvalitén och arbetsmiljön, din chef har kanske röven full eller saknar intresse att ge sig in i “smådetaljer” trots att han är bemyndigad att göra det.
Eller varför inte när din chef skiter i att tydligt upplysa om förändringar i verksamheten som berör din tjänst (vilket han är skyldig att göra enligt arbetsmiljölagen kap §3).?
Ovanstående är vanligare än du tror, tjänstesektorn är fortfarande något av en skyddad verkstad för oseriösa företag som skiter i lagstiftning, de stora konsultföretagen är inte bättre än de mindre. Tror du verkligen att UNIONEN eller Sveriges Ingenjörer kommer att ställa upp för dig i dessa “småbagateller”?
Glömt det, sannolikheten att dessa skämt till fack skall hjälpa dig är liten, fast det lär inte vara ett problem för dig, för du kommer att vika svansen mellan benen och söka dig vidare till en ny tjänst, helt i linje med karaktärsdragen av de fack du efterfrågar om.

Oberoendet har aldrig varit till salu för ett lägre pris…
Papperslösa har fått väldigt mycket hjälp genom ett samarbete mellan TCO och LO sedan 2008. Det är ju glädjan att även SAC har hoppat på det tåget. Dock några år senare.

Jag förstår inte riktigt var du fått ifrån att just Unionen skulle vara speciellt tandlösa. Min uppfattning är det direkt motsatta. De "små detaljer" du refererar till hjälper man till med varje dag, och har alltid gjort precis som andra förbund. Det är avsevärt större problem i privat tjänstesektor än i offentlig tjänstesektor och att det skulle vara någon skyddad verkstad för företag som missköter sig är rent trams.
Den stora skillnaden är däremot att SAC många gånger har en dålig kännedom om lagar och avtal och hjälper till där ingen framgång ändå kan nås. Det är inte heller ovanligt att SAC "hjälper till" mot medlemmens vilja och på så sätt skapar problem för denne i förlängningen. SAC är framförallt kända för sin förmåga att vinna Pyrrhussegrar.

Däremot så är det bättre att vara medlem i ett fackförbund, vilket som helst, än att helt stå utanför. Argumenten att "jag behöver inget fack för jag är så kompetent och jag förhandlar själv" brukar man oftast höra fram tills det händer något. De enda som fortsätter hävda detta är de som haft turen att inte råka ut för något men argumentet i sig är lika intelligent som att säga "jag behöver ingen bilförsäkring för jag kör så bra att jag inte krockar". Beträffande förhandlingbiten så finns ett träffande ordspråk, "En advokat som företräder sig själv har en dåre till klient".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in