Lasse Holm och
Kikki Danielssons körde en hel del
collab under namnen
Chips och
Sweets 'n' Chips, bland annat sången
Mycke' mycke' mer från 1980.
Texten handlar om att Lasse och Kikki är ett modernt par som ägnar tanke åt jämställdhet i hemmet och arbetslivet.
LASSE: Jag, vill ha huset här fullt av ungar
KIKKI: Ja, om vi delar på allt besvär
LASSE: Jag, lovar läsa om troll och kungar
KIKKI: Bra, men glöm inte min karriär
KIKKI: Och vi delar lika
För till stacken ska man dra sitt strå
Visst drar du det längsta, men jag drar två
Visst drar du det längsta, men jag drar två...
Lasse drar det längsta strået men Kikki drar två? Anspelar raden på yrkeslivet och löner? Tänker att mannen Lasse arbetar heltid med full lön medan kvinnan Kikki arbetar deltid (en riktig kvinnofälla) och har två deltidsjobb, hon drar två små strån till stacken, hushållskassan.
Eller menar Kikki att hon är gravid, det vill säga två personer? Gravida äter ju för två personer, säger man, med en navelsträng som snor en massa näring från modern. Här drar Lasse ett längre strå i och med att han är ansenligt längre än Kikki men Kikki bär på ett nytt liv som Lasse befruktat. De var väl aldrig ett par på riktigt men fina ihop som vänner och musiker.
Eller anspelar strå på fallos som Lasse Holm drar i, snarare än drar till stacken? Tankarna far iväg. Skulle Kikki dra i två? Två vadå, bröst? Vad menar låtskrivarna Lasse Holm och Torgny Söderberg för äckligt eller normalt med strån till stacken? Går och lägger mig.