Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-10, 17:58
  #1
Medlem
Tänkte att man i den här tråden kunde fråga om, få svar på, spekulera och diskutera vad låttexter handlar om eller inte handlar om.
En låt jag anser är riktigt bra är Tiamats "Dust is our fare", men måste erkänna att jag inte får riktigt grepp om texten.
Någon som vet eller har en teori?
Citera
2005-04-10, 20:13
  #2
Medlem
johnny_viciouss avatar
en väldigt bra tråd tycker jag...alltid trevligt att se hur andra tolkar texter..
kan tyvärr inte svara på din fråga för jag har inte hört låten men jag fortsätter med en ganska känd låt som det finns delade meningar om budskapet.

Tamburin man med Bob Dylan. en kompis påstår att den handlar om en knarklangare, själv har jag hört nåt annat som jag inte kommer ihåg just nu..ni kanske har några idéer?
Citera
2005-04-10, 20:55
  #3
Medlem
Visionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stinkor
Tänkte att man i den här tråden kunde fråga om, få svar på, spekulera och diskutera vad låttexter handlar om eller inte handlar om.
En låt jag anser är riktigt bra är Tiamats "Dust is our fare", men måste erkänna att jag inte får riktigt grepp om texten.
Någon som vet eller har en teori?

Kul att du tar upp Tiamat. Är dock jävligt dålig på att hitta ett "tema" eller vad det kan tänkas vara i låtar över huvud taget så jag ger mig inte på att komma med någon teori kring den låten. Två andra låtar av och med Tiamat som är rejält skumma textmässigt är "Phantasma de luxe" och "Whatever that hurts". Texterna säger inte mycket utan är mera ord och formuleringar staplade på varandra. Detta hindrar dock inte att jag anser det vara två ruggigt bra låtar. Jag ser hellre att texter är utformade på sådant vis än att jag blir skriven på näsan så att säga.
Citera
2005-04-10, 21:15
  #4
Medlem
bajsbuskes avatar
Vet inte om sidan ger några tolkningar på just Tiamats sånger, men jag tycker den är rätt kul:

http://www.songmeanings.net
Citera
2005-04-10, 21:24
  #5
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Nån kan ju gärna förklara Dylans All along the Watchtower för mig...
Citera
2005-04-10, 22:10
  #6
Avstängd
Dotoars avatar
Försök att tolka Life on mars, någon! Säg till när ni kommit på nåt
Citera
2005-04-11, 17:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
en väldigt bra tråd tycker jag...alltid trevligt att se hur andra tolkar texter..
kan tyvärr inte svara på din fråga för jag har inte hört låten men jag fortsätter med en ganska känd låt som det finns delade meningar om budskapet.

Tamburin man med Bob Dylan. en kompis påstår att den handlar om en knarklangare, själv har jag hört nåt annat som jag inte kommer ihåg just nu..ni kanske har några idéer?

Visst är det en bra tråd. Synd bara att vi är så får som tycker det.
Oj, måstre erkänna att jag är allt annat än någon expert på Dylan. Inte min kopp te riktigt. Enda låten jag gillar är The Hurricane(?). Hoppas någon med bättre koll hittar tråden snart och levererar en tillfredsställande teori angående låten.
Citera
2005-04-11, 17:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsbuske
Vet inte om sidan ger några tolkningar på just Tiamats sånger, men jag tycker den är rätt kul:

http://www.songmeanings.net

Texten till Dust is our fare finns finns faktiskt att beskåda på sidan, men tyvärr har ingen kommenterat den än.
Citera
2005-04-11, 17:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visionaire
Kul att du tar upp Tiamat. Är dock jävligt dålig på att hitta ett "tema" eller vad det kan tänkas vara i låtar över huvud taget så jag ger mig inte på att komma med någon teori kring den låten. Två andra låtar av och med Tiamat som är rejält skumma textmässigt är "Phantasma de luxe" och "Whatever that hurts". Texterna säger inte mycket utan är mera ord och formuleringar staplade på varandra. Detta hindrar dock inte att jag anser det vara två ruggigt bra låtar. Jag ser hellre att texter är utformade på sådant vis än att jag blir skriven på näsan så att säga.

Texter som lockar till olika tolkningar är ju lite mer intressanta än in your face-texter, det kan jag hålla med om.
Men oftast anser jag att texten är mindre viktig än musiken. Om text och musik är i perfekt symbios spelar det mindre roll vad som sjungs.
Men nu var det tolkningar det handlade om.
Citera
2005-04-11, 18:49
  #10
Medlem
SomeChicks avatar
apropå att tolka låten...

.. hörde jag en konversation mellan två tjejer på tåget för nåt år sedan.

"visst är den där hotel california skitbra?
"jaa"
"mm.. (tystnad då de lyssnade i hörlurar på låten) men du.. vad handlar den om egentligen?"
"Äsch är du helt pantad eller! Den handlar ju om ett hotell i Californien höruväl!!"
"jaha.. ja jo men... okej.."
"Gud hallå, haru inte läst engelska eller.. fattar ju alla!"

Tyckte det var lite roligt och hade svårt för att inte lägga mig i där
Citera
2005-04-11, 20:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomeChick
.. hörde jag en konversation mellan två tjejer på tåget för nåt år sedan.

"visst är den där hotel california skitbra?
"jaa"
"mm.. (tystnad då de lyssnade i hörlurar på låten) men du.. vad handlar den om egentligen?"
"Äsch är du helt pantad eller! Den handlar ju om ett hotell i Californien höruväl!!"
"jaha.. ja jo men... okej.."
"Gud hallå, haru inte läst engelska eller.. fattar ju alla!"

Tyckte det var lite roligt och hade svårt för att inte lägga mig i där

He he!
En riktig djupgående analys.
Vad handlar den om egentligen då?
Har hört två teorier:
1. Church of Satan
2. Droger
Citera
2005-04-11, 20:29
  #12
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Försök att tolka Life on mars, någon! Säg till när ni kommit på nåt
Den är grymt konstigt. Han sjunger ju om en tjej som får "nej" från sina föräldrar ang. något, och hennes vänner försvinner då Hon går och kollar på bio men hon tycker att den är tråkig, för hon har själv upplevt det flera gånger. Så jag vet inte vad man ska säga att den handlar om. Vänskap? Livsöden?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback