Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-10, 13:38
  #1
Medlem
M2ks avatar
Hälften av de tio högst avlönade riksdagsmännen i Västsverige har valt att inte redovisa sina extrainkomster.

GP:s kartläggning visar att tio av länets riksdagsledamöter kom upp i årsinkomster över 750 000. Tre personer tjänade mer än 900 000.
I topp ligger utbildnings- och kulturminister Leif Pagrotsky med 1 024 851 kronor år 2003. Där ingår Pagrotskys lön som dåvarande näringsminister. Näst högst ligger Partillepolitikern Inger René. Trea i inkomstligan är Britt Bohlin Olsson, socialdemokratisk gruppledare i riksdagen. Tack vare det kommer hon upp i 90 procent av en statsrådslön. För 2003 kvitterade hon ut 924 454 kronor inklusive traktamenten.

Britt Bohlin Olsson anser att alla riksdagsledamöter bör redovisa sina sidoinkomster. Själv lämnade hon in den senaste redovisningen i mars i år. Där framgår att hon sitter i riksdagsstyrelsen, utrikesnämnden, krigsdelegationen och ansvarskommittén. Liksom att hon äger en näringsfastighet.
Hur mycket pengar uppdragen ger har hon däremot inte uppgett.

Kjell Nordström, s-politiker från Skara, tillhör de flitigaste extraknäckarna. Han kom upp i en inkomst på 860 544 kronor år 2003. Nordström lämnade in en redovisning till riksdagen i december 2002 där det framgår att han hade styrelseuppdrag för Riksbanken och Svenska Spel plus att han var ordförande i kommunfullmäktige i Skara. Av offentliga register framgår att han också sitter i styrelsen för bolaget Sätra Bruk, något han inte rapporterat men har för avsikt att göra, säger han.

Kent Olsson, moderat från Lysekil, nådde en inkomst på 824 561 kronor. Han sitter ordförande i Föreningssparbanken i Lysekil och är ledamot i Sparbanksstiftelsen Väst. Dessutom sitter han i Sjöfartsverkets styrelse. Reseersättningen från riksdagen är en förklaring till den höga inkomsten, enligt Kent Olsson.
- Jag tar inte taxi utan åker bil till flygplatsen och det blir billigare för riksdagen.

Olsson har inte rapporterat in sina sidoinkomster.
- Jag har valt att inte var med, jag tycker att det finns ingen anledning till det. Det är dessutom ett frivilligt register.
Kent Olsson deklarerade för en förmögenhet på 2,4 miljoner.

Anne-Marie Brodén (m) från Laholm tjänade 775 000 kronor men har valt att inte redovisa sidoinkomster. Offentliga register visar att hon är arbetsgivarregistrerad och sitter i styrelsen för Knäreds stålprodukter.
- Jag hade riksdagsarvode plus en del andra uppdrag.
Uppdragsgivarna var Högskolan i Halmstad, region Halland, Musik i Halland, Landstinget i Halland och Folkhälsoinstitutet, enligt Ann-Marie Brodén.
Något från näringsverksamhet?
- Jag äger ju ett företag så det kan ha varit någonting därifrån.
Brodén tycker inte att hon behöver göra någon särskild redovisning till riksdagen eftersom hennes uppdrag finns med i andra offentliga register.

Kollegan på Hallandsbänken Jan Ertsborn (fp) har noggrant redovisat sina sidouppdrag. Där framgår att han sitter i styrelsen för Advokatfirman Jan Ertsborn, Uppglarps Bygg, Kilugglan och Maa Såg. Extrainkomsterna på cirka 200 000 kom i huvudsak från advokatverksamheten.
Han har valt att undan för undan avveckla advokatverksamheten.
- Jag är inte kapabel att ha två jobb. Det är i högsta grad "ett heltidsjobb att sitta i riksdagen". <<----- !!!

Du sitter i lagutskottet och justitieutskottet. Ser du någon risk för jäv?
- Teoretiskt skulle man kunna tänka sig att man hamnar i en jävssituation om man bedriver en större advokatverksamhet. Men jag har inte sett den risken under de här åren.

Fakta om riksdagsarvodet:
2003 fick riksdagsledamöterna 522 000 kronor. Utskottsordföranden fick ett tilläggsarvode på 104 400 kronor. Kostnadsersättning betalades med 3 667 per månad. Ledamöter som inte bodde i Stockholm fick även traktamente. I år är riksdagsarvodet 556 800 kronor.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=210243


Intressant med åsikten att 'det är ett heltidsjobb att sitta i riksdagen'. Han verkar ensam om uppfattningen bland ovanstående potentater. Tror ni att riksdagsmän i allmänhet ägnar sig på heltid åt sitt riksdagsuppdrag? Ersättningsnivån antyder iaf att det är minst ett heltidsuppdrag, men det kanske inte finns explicit angivet? Och ett rejält sommarlov har dom också, precis som vore dom skolbarn. Sannerligen luxuöst, jämfört med vanligt folks villkor.
Citera
2005-04-10, 14:37
  #2
Medlem
Har länge tyckt att det nära på borde införas en lag som säger att riksdagsledamöter inte får ha några andra anställningar som tar upp deras tid, det är sveriges samlade skattebetalare som är riksdagens arbetsgivare, inte de själva. Som svensk individ så tycker jag det är rimligt av mig att kräva att politikerna fan ska hänge sig på heltid åt den uppgift jag betalar dem för att göra, att skapa ett bättre samhälle och förutsättningar för mig...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback