2024-01-19, 16:42
Medlem
Smekarn87s avatar
Jah tror att kvinnor har ett generellt sett bättre medellångtidsminne. Jag tror efter erfarenheter inom näringslivet att de på en period av kanske 4 veckor har stabilare minne kring mötens innehåll. Kring vilka som deltog och vad som beslutades. Önskar det fanns något sätt att belägga detta på. Eller så kan det handla om ett stabilare korttidsminne som sträcker sig längre än hos män.
Citera
2024-01-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jah tror att kvinnor har ett generellt sett bättre medellångtidsminne. Jag tror efter erfarenheter inom näringslivet att de på en period av kanske 4 veckor har stabilare minne kring mötens innehåll. Kring vilka som deltog och vad som beslutades. Önskar det fanns något sätt att belägga detta på. Eller så kan det handla om ett stabilare korttidsminne som sträcker sig längre än hos män.

Som alltid när någon kommer med påståenden om att kvinnor är bättre så är det på något som inte går att belägga. Konstigt hur det slumpar sig.

När det just gäller detta exempel så måste man också beakta vad olika personer fokuserar på, t.ex. kan det vara att minnas detaljer som sagt eller så kan det vara att hitta lösningar på de problem som finns. Att en person minns detaljer om vad som sagts betyder alltså inte att dennes förmåga att minnas är sämre, det kan helt enkelt bero på att denne fokuserar på andra viktigare saker. Du kan här tänka på en tankspridd vetenskapsman, denne är kanske inte bäst på att minnas vad de åt till lunch för några sagar sedan eftersom fokus låg på att lösa vetenskapliga problem.
Citera
2024-01-19, 17:06
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Som alltid när någon kommer med påståenden om att kvinnor är bättre så är det på något som inte går att belägga. Konstigt hur det slumpar sig.

När det just gäller detta exempel så måste man också beakta vad olika personer fokuserar på, t.ex. kan det vara att minnas detaljer som sagt eller så kan det vara att hitta lösningar på de problem som finns. Att en person minns detaljer om vad som sagts betyder alltså inte att dennes förmåga att minnas är sämre, det kan helt enkelt bero på att denne fokuserar på andra viktigare saker. Du kan här tänka på en tankspridd vetenskapsman, denne är kanske inte bäst på att minnas vad de åt till lunch för några sagar sedan eftersom fokus låg på att lösa vetenskapliga problem.
Jag tror att denna sak hade varit bra att forska på faktiskt. Det är ett s.k. forskningsuppslag. Kanske beror det på att män använder möten för att föreställa sig framtiden så man kanske kommer ihåg olika saker men här kan det verkligen ligga en skillnad.
Citera
2024-01-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Jag tror att denna sak hade varit bra att forska på faktiskt. Det är ett s.k. forskningsuppslag. Kanske beror det på att män använder möten för att föreställa sig framtiden så man kanske kommer ihåg olika saker men här kan det verkligen ligga en skillnad.

Helt klart finns det en skillnad i vad människor prioriterar, men det säger inget om deras förmåga om de olika sakerna det prioriteras emellan. Om Einstein var sämre än sin fru på att minnas vad de åt igår så betyder inte det att hans förmåga att minnas var sämre som sagt.
Citera
2024-01-23, 08:36
Bannlyst
Citat:

Annars har du ju en meta-studie här som visar att kvinnor har bättre episodiskt minne: https://nyheter.ki.se/kvinnor-minns-tidigare-handelser-battre-0

Konstigt hur det slumpar sig

(Skämt åsido, män har bättre spatialt minne kvinnor. Om vi ska vara så…)

Men visst är kvinnor bättre på män på en hel del saker. Det går ju inte att förneka. Liksom det motsatta. Kankse kvinnor är bättre på att observera sådsnt bara , eftersom ni tydligen inte kan komma på något alls själva.

Kvinnor är bättre på det finmotoriska. Män är bättre på det grovmotoriska.
Senast redigerad av Roxic 2024-01-23 kl. 08:44.
Citera
2024-01-23, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Men visst är kvinnor bättre på män på en hel del saker. Det går ju inte att förneka. Liksom det motsatta. Kankse kvinnor är bättre på att observera sådsnt bara , eftersom ni tydligen inte kan komma på något alls själva.

Alltid på saker som inte kan styrkas objektivt som sagt. Dvs. inget som kan slås fast med säkerhet, bara subjektivt tyckande.
Citera
2024-01-23, 08:46
Bannlyst
Citat:
Alltid på saker som inte kan styrkas objektivt som sagt. Dvs. inget som kan slås fast med säkerhet, bara subjektivt tyckande.
Nej men meta-studier har alltid högst evidens. Därför nämnde jag att det var det.

Jag förstår inte varför det är så konstigt att inse att kvinnor och män är bra på olika saker? Som jag skrev om det motoriska så är kvinnor bättre på det finmotoriska, och män har mer muskelmassa så är såklart bättre på det grovmotoriska.
Citera
2024-01-23, 08:49
Medlem
Citat:
Nej men meta-studier har alltid högst evidens. Därför nämnde jag att det var det.

Jag bemötte detta redan i inlägget du citerade.
Det går inte att objekt mäta vilket kön som har bäst minne på detta sätt.
Man exkluderar då inte komponenten som handlar om vad individerna prioriterar. Einsteins fru mindes förmodligen bättre än honom vad de åt till middag dagen innan, men det berodde på att Einstein fokuserade på att lösa universums mysterier.
Citera
2024-01-23, 08:57
Bannlyst
Citat:
Jag bemötte detta redan i inlägget du citerade.
Det går inte att objekt mäta vilket kön som har bäst minne på detta sätt.
Man exkluderar då inte komponenten som handlar om vad individerna prioriterar. Einsteins fru mindes förmodligen bättre än honom vad de åt till middag dagen innan, men det berodde på att Einstein fokuserade på att lösa universums mysterier.
Fast man kan inte jämföra extremerna i samhället med normalbefolkningen. Eller du kanske är en sådsn självutnämnd expert (vetenskapsman - bättre än Stephen Hawking. Låt mig gissa…du behöver inte ha kompetenserna han hade för universitetet är bara massa indoktrinering med genusflams i alla fall!).
Citera
2024-01-23, 09:00
Medlem
Citat:
Fast man kan inte jämföra extremerna i samhället med normalbefolkningen. Eller du kanske är en sådsn självutnämnd expert (vetenskapsman - bättre än Stephen Hawking. Låt mig gissa…du behöver inte ha kompetenserna han hade för universitetet är bara massa indoktrinering med genusflams i alla fall!).

Detta handlar inte om extremer i samhället, poängen var att man inte kan mäta minnesfunktioner på detta sätt då män och kvinnor fokuserar sin kapacitet på olika saker. Då mäter man istället vad könen prioriterar och inte på vilka förmågor de har.
Citera
2024-01-23, 09:08
Bannlyst
Citat:
Detta handlar inte om extremer i samhället, poängen var att man inte kan mäta minnesfunktioner på detta sätt då män och kvinnor fokuserar sin kapacitet på olika saker. Då mäter man istället vad könen prioriterar och inte på vilka förmågor de har.
Ok, men resultatet blev ju att kvinnor hade bättre episodiskt minne. Och män hade bättre hade spatialt minne.

Självklart är jag inte lika stark som en man, och klarar av samma grejer. För att min sammansättning i kroppen är resultatet av mitt kön (mindre muskelmassa och mindre).

Men likt förbannat är män kassa på det finmotoriska. Kanske dels för att ni är starkare och råkar ta i för hårt, och dels har större händer. Men säkert någon del i hjärnan också som är mer aktiv hos oss.

Det är så här det är. Vi är olika i kroppen och i hjärnan och har olika förutsättningar för det. Tråkigt att ni inte kan se det och uppskatta det. Ni lär ju märka det ändå i många situationer i er vardag kan jag tänka mig. Ingen idé att jag nämner exempel jag kan komma på på rak arm. Då blir jag bara sågad för det . Tänk om jag hade hånat män, t ex hantverkare, för allt de gör: ”inte viktigt”. (Bara för att jag själv har sämre förutsättningar för sådana saker och kanske tänker i andra termer.)

Men jag håller inte med TS om att skruva ihop möbler och sådant. Det är bara hans fru som är kass på det i så fall.
Senast redigerad av Roxic 2024-01-23 kl. 09:12.
Citera
2024-01-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ok, men resultatet blev ju att kvinnor hade bättre episodiskt minne. Och män hade bättre hade spatialt minne.¨

Nej det är bara en tolkning som vilar på subjektivt tyckande.
Du kan också tolka det som kvinnor fokuserar mer på detaljer om vad som hände igår för att kunna skvallra om det medan män fokuserar på större saker. Detta handlar om vad man fokuserar på och styrker inte vilka förmågor man har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in