Citat:
Ursprungligen postat av
expat2021
Detta handlar inte om extremer i samhället, poängen var att man inte kan mäta minnesfunktioner på detta sätt då män och kvinnor fokuserar sin kapacitet på olika saker. Då mäter man istället vad könen prioriterar och inte på vilka förmågor de har.
Ok, men
resultatet blev ju att kvinnor hade bättre episodiskt minne. Och män hade bättre hade spatialt minne.
Självklart är jag inte lika stark som en man, och klarar av samma grejer. För att min sammansättning i kroppen är
resultatet av mitt kön (mindre muskelmassa och mindre).
Men likt förbannat är män kassa på det finmotoriska. Kanske dels för att ni är starkare och råkar ta i för hårt, och dels har större händer. Men säkert någon del i hjärnan också som är mer aktiv hos oss.
Det är så här det är. Vi är olika i kroppen och i hjärnan och har olika förutsättningar för det. Tråkigt att ni inte kan se det och uppskatta det. Ni lär ju märka det ändå i många situationer i er vardag kan jag tänka mig. Ingen idé att jag nämner exempel jag kan komma på på rak arm. Då blir jag bara sågad för det

. Tänk om jag hade hånat män, t ex hantverkare, för allt de gör: ”inte viktigt”. (Bara för att jag själv har sämre förutsättningar för sådana saker och kanske tänker i andra termer.)
Men jag håller inte med TS om att skruva ihop möbler och sådant. Det är bara hans fru som är kass på det i så fall.