Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Alltså det där med att alltid hålla med vetefasen...det är rätt sällan jag håller med folk i allmänhet, vilket givetvis också mynnar ut i en eller annan diskussion per dag.
Menar du, handen på hjärtat, att du tycker att kvinnor oftast håller med? Jag har nog inte så många såna kvinnor i min närhet.
Alltså, jag tänker mer på det där sociala babblet ni håller på med, typ ”å vilka goda kakor, jag måste få receptet”, fast det är helt uppenbart att kvinnan som kläcker ur sig det aldrig någonsin kommer följa det receptet eftersom hon minsann bakar bättre kakor själv. Allmänt kan ni kvinnor sitta och snacka skit i timtals om oväsentligheter, kvinnor har också på något sätt ett behov att ge bekräftelse till andra, inte minst män, eftersom de inbillar sig att resultat uppnås på det sättet. Och kanske, om de lyckas boosta någons ego är det väl fullt möjligt att kraken lyckas ta något vettigt för sig. Det hänger väl sannolikt ihop med kvinnors större vilja till omvårdnad.
Citat:
Ibland håller vi dock med för att mannen ska få känna sig bra, men det finns en gräns, som idag vid kaffebordet
Det där kaffebordet måste du lova mig att jag får höra mer om, du kan ta det i PM om du vill men utifrån vad jag läst av dig tidigare så sitter jag redan och småflinar i väntan på att få höra den historien. Snälla, skynda dig med att utveckla det. Jag knappt bärga mig
Citat:
Kanske kan hålla med om att män är bättre på att med blicken eller miner få en att förstå att" nu är det nog", och lotsa en till av dem önskat beteende. Vet inte vad det beror på, kanske att män är mer vana vid få människor att röra sig i deras riktning. Kvinnor bryr sig inte så mycket om Ifall det blir höger eller vänster liksom, sålänge det blir bra för alla inblandade. Ni tycker att kvinnor bjäbbar och tjafsar, men, det är också ett stort antal diskussioner som aldrig uppstår för att vi helt enkelt låter er rita riktningen om vi märker att ni har den läggningen. Är det däremot en man som inte har den läggningen...ja...då blir han nog inte så långvarig 🙃
Ja, skulle vi ta alla diskussioner med er på hemmaplan hade vi inte haft några förhållanden längre än de nio månader det tar för ett barn att komma till världen. När ni väl får klorna i oss är det ingen hejd på alla världsförbättrande aktiviteter ni med insinuationer, hugg, slag, sexstrejker, och tysta lekar försöker förmå oss till.
Nio gånger av tio skiter vi i det där för det är enklast att bara utföra uppgiften. Den tionde gången, när vi väl tar konflikten ser vi till att vinna den. Min fru försökte sig på det där med att vara tyst några dagar vilket jag uppfattade som väldigt barnsligt men jag tänkte att skall vi ner på den nivån, så OK. Jag höll i princip käften i sex månader gentemot henne. Hon har därefter inte ansett att ”våga vägra debatten” varit en bra metod att lösa konflikter oss emellan.
Citat:
Kvinnor babblar mer - ja. Med vissa undantag. Kvinnor är ofta mer livliga, vilket är positivt. För mycket babbel-jobbigt dock. Det låter ungefär som att din fru springer runt och jagar dig därhemma.. men det kan ju också vara du som överdriver lite.
Händer det aldrig att du söker upp din fru för att prata om något med henne? Lyssnar hon intresserat då?
Min fru blir väldigt glad de gånger jag försöker diskutera saker som jag känner att jag har svårt att hantera på egen hand. Samtidigt har hon nästan ingen insikt i hur det är att leda människor, så jag blir närmast frustrerad av hennes försök till stöttning. Hon ser väl på mig att jag är villrådig och hon försöker lösa det med att likt att tilltala ett barn uppmuntra mig genom att säga att jag varit jätteduktig som, lite bildligt talat, lyckats med att själv torka mig i röven när jag bajsat. För ofta är det ju jobbrelaterade problem som kan tynga mig.
Hon är alls inte dum i huvudet, tvärtom, hon är skarp. Och med facit i hand så har ju hon styrt våra gemensamma liv betydligt mer än vad jag gjort. Men hon förstår ofta inte att jag inte har något behov av någon klapp på axeln utan jag vill faktiskt bara diskutera olika lösningar på ett problem. När hon då börjar berömma mig för mina goda kakor kan jag inte annat än att bara gå undan och grubbla för mig själv istället. Men jag har däremot ett komtaktnät av andra som befinner/befunnit sig i liknande situationer som jag kan vända mig till. Det är guld värt.
Hursomhelst, det där med kvinnligt och manligt. Är inte den där Yin/Yang-symbolen på något vis bland de högsta insikter människan förmått att symbolisera. Allt behövs, men det skall finnas balans. För mycket av kvinnligt eller för mycket av manligt kommer aldrig att resultera i en harmonisk värld.
Det är väl därför kvinnor slår bakut när det blir löjligt grabbigt och män drar sig undan när det blir för pladdrigt.