2016-01-13, 09:28
Medlem
Edsvikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vassego.

Hot? fysiska tilltag?
Sen tycker jag nog att denna fråga kan du nog mycket hellre ställa till de män som pysslar med detta och inte till feminister eller kvinnor, vi pysslar itne med att mörda män eller misshandla er eller våldta er. Varför måste män prompt "irritera" kvinnor med våldtäkt och tafs-irritera småtjejer som vill gå på konsert?

Är man sann humanist så måste man bara i denna värld fan vara feminist. finns ju inget annat alternativ.
Hålla er upp och ner = bråka med er, ställe er mot väggen så förändring sker.
Du verkar inte förstå att när du skriver "...för snart kommer vi börja köra Heimlich maneuver och då blir det inte kul." så uppfattas det som ett hot. Att hålla någon upp och ned - är ett fysiskt tilltag. Det måste du väl ändå hålla med om? (Sätt dig in i situationen om en kvinna skulle utsättas för det så kanske det klarnar). Jag menar inte att det är bättre tillåtet att hota eller ta till våld överhuvud taget.

Tyvärr förekommer det också att kvinnor mördar män, misshandlar och våldtar, även om det är i mycket mindre omfattning. Men att det inte skulle förekomma är direkt fel.

Jag undrar också varför det är accepterat för unga män från vissa kulturella grupper att tafsa på kvinnor eller den avskyvärda Taharrush. Börja med att stävja det som är värst och släck den branden och arbeta vidare efter det.

När du skriver: "Är man sann humanist så måste man bara i denna värld fan vara feminist.", så håller jag inte med dig. Jag som humanist har jag definitivt inte som mål att "irritera små pojkar" (eller någon annan), så där tappar du mig direkt. Här måste feminismen ändra uppfattning (om det är en vedertagen praxis) om den skall vinna över mig.
Citera
2016-01-13, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edsviken
Du verkar inte förstå att när du skriver "...för snart kommer vi börja köra Heimlich maneuver och då blir det inte kul." så uppfattas det som ett hot. Att hålla någon upp och ned - är ett fysiskt tilltag. Det måste du väl ändå hålla med om? (Sätt dig in i situationen om en kvinna skulle utsättas för det så kanske det klarnar). Jag menar inte att det är bättre tillåtet att hota eller ta till våld överhuvud taget.

Tyvärr förekommer det också att kvinnor mördar män, misshandlar och våldtar, även om det är i mycket mindre omfattning. Men att det inte skulle förekomma är direkt fel.

Jag undrar också varför det är accepterat för unga män från vissa kulturella grupper att tafsa på kvinnor eller den avskyvärda Taharrush. Börja med att stävja det som är värst och släck den branden och arbeta vidare efter det.

När du skriver: "Är man sann humanist så måste man bara i denna värld fan vara feminist.", så håller jag inte med dig. Jag som humanist har jag definitivt inte som mål att "irritera små pojkar" (eller någon annan), så där tappar du mig direkt. Här måste feminismen ändra uppfattning (om det är en vedertagen praxis) om den skall vinna över mig.

Hallå har du ingen humor? Vet du vad Heimlich maneuver är för något?
googla!
Och samma med irritera småpojkar…om du inte förstår humor så så sluta omgående läsa mina inlägg.

Det är i fett mycket mindre omfattning. ok? 17 kvinnor som mördas mot 1-2 män per år.
Denna manskultur finns alltså i Sverige, så varför ska vi inte jobba med den likväl som med manskulturerna hos andra? Förstår faktiskt itne alls resonemanget…
Vi har fattiga i världen, riktigt lusfattiga. Betyder detta att vi ska skita i de fattiga i Sverige?
Vi har riktigt sjuka i världen, ska vi sluta ta hand om våra egna sjuka?
Vi har extremt grovt sexuellt våld i ex. Indien, ska vi då glatt acceptera våldtäkter i Sverige utan ond bråd död och uppkört järnrör till lungorna? De har det ju mycket värre, så vad fan?..svenska småpojkar kan väl få lov våldta lite grann? Snälla??
(förstår du inte ironin i den sista meningen så slopa den)
Citera
2016-01-13, 09:50
Medlem
Barnflods avatar
Empati, vilken är den viktigaste egenskapen. Män är bättre på att kriga och tävla i självhävdelse.
Citera
2016-01-13, 09:57
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Men homofila känns ju spontant ganska bra på sånt?
Inte bättre än kvinnor
Citera
2016-01-13, 10:06
Medlem
shrimpflavors avatar
Uppfostra barn.
Citera
2016-01-13, 10:17
Medlem
Kvinnor är vida överlägsna när det kommer till prestationer i skolan.
Citera
2016-01-13, 10:18
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Det jag försöker säga är att män är mer benägna att köra över sin förmåga (inte minst i biltävlingar), men deras förmåga i sig är bättre än kvinnors tror jag.

Det är bra att du nämner biltävlingar. Jag kan använda det som konkret exempel. Ta de som dör i biltävlingar. Gör de det för att de är dåliga på att köra bil eller för att de kört över sin förmåga?
Jag tog upp det för att man brukar säga att män är så bra för män tar mer risker... Men finns ju även en negativ sida med att ta mkt risker, köra för fort i en bil är inget livsnödvändigt
Citera
Medlem
Edsvikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hallå har du ingen humor? Vet du vad Heimlich maneuver är för något?
googla!
Och samma med irritera småpojkar…om du inte förstår humor så så sluta omgående läsa mina inlägg.

Det är i fett mycket mindre omfattning. ok? 17 kvinnor som mördas mot 1-2 män per år.
Denna manskultur finns alltså i Sverige, så varför ska vi inte jobba med den likväl som med manskulturerna hos andra? Förstår faktiskt itne alls resonemanget…
Vi har fattiga i världen, riktigt lusfattiga. Betyder detta att vi ska skita i de fattiga i Sverige?
Vi har riktigt sjuka i världen, ska vi sluta ta hand om våra egna sjuka?
Vi har extremt grovt sexuellt våld i ex. Indien, ska vi då glatt acceptera våldtäkter i Sverige utan ond bråd död och uppkört järnrör till lungorna? De har det ju mycket värre, så vad fan?..svenska småpojkar kan väl få lov våldta lite grann? Snälla??
(förstår du inte ironin i den sista meningen så slopa den)
Jag trodde inte du och jag diskuterade om humor här. Du är patetisk och det finns ingen anledning att fortsätta diskussionen om allt du säger är eller kan uppfattas som humor. Adjö!

PS Jag vet vad Heimlich-manöver är och behöver inte googla det. Har själv utfört den och vet att det inte är behagligt men ibland nödvändigt.

Det förekommer mycket skit och dumheter på detta forum, men även mycket bra. Jag trodde Merapi feministiska diskussion var något riktigt, men nu framgår det att det kan/skall uppfattas som humor. Merapi kan därmed inte annat än uppfattas om oseriös.
Senast redigerad av Edsviken 2016-01-13 kl. 10:28.
Citera
Medlem
Beror väl på vem som frågas, frågar du feministerna så är väl kvinnor bättre på 99 saker av 100.
Citera
2016-01-13, 11:06
Medlem
udons avatar
Enligt vissa vetenskapliga rön och statistiska undersökningar finns det en högre andel män som presterar i topp gällande intelligenstester, men också en högre andel män som presterar sämst. Det förutsätter ju dock att man accepterar testerna som ett mått på intelligens.

Det säger dock inte jättemycket om vilka som kommer prestera bra på en utbildning, lyckas med jobb osv.

Kvinnors prestation i tester håller jämnare nivå. I högt utvecklade länder som tex Sverige är det dock tydligt att betydligt fler kvinnor söker sig till högre utbildning. Detta gör att tjänstesektorn kommer få en allt jämnare könsfördelning. Om trenden med utbildning och utbildningsresultat fortsätter kommer antagligen kvinnor dominera i framtiden.

Här är en ganska bra sammanfattning av läget:

http://thesocietypages.org/socimages/2013/03/07/the-truth-about-gender-and-math/

När det gäller tex fysiska prestationer så är det ju en annan femma. Men i uthållighetssporter som tex ultralöpning så är det inte jättestor skillnad på män och kvinnor.

Sen kan väl alla män som lever med kvinnor gott erkänna att deras fruntimmer är bättre på ganska många saker.
Citera
2016-01-13, 11:39
Medlem
Edsvikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Enligt vissa vetenskapliga rön och statistiska undersökningar finns det en högre andel män som presterar i topp gällande intelligenstester, men också en högre andel män som presterar sämst. Det förutsätter ju dock att man accepterar testerna som ett mått på intelligens.
Det är mycket ifrågasatt vad intelligenstester egentligen mäter, dvs vad är intelligens. Många intelligenstester tycks också vara mer anpassade till att mäta sådant som män är bra på. Detta gäller även andra tester som kan ha skapats utan att ta hänsyn till män och kvinnors olika förmågor. Detta ovan har jag fått från en univertitetsföreläsning om hur man skall utföra persontester vid antagning eller anställning.
Citera
2016-01-13, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
inte du kanske, men då TS handlade just om detta så tyckte jag det var på plats att prata om det.

Nej, detta är trådstarten:

Citat:
Ursprungligen postat av ProdigousPunchline
Ja, frågan jag ställer är simpel. Är kvinnor bättre än män på något? Man kan ju givetvis skylla på patriarkatet och påpeka hur kvinnor förtryckts och därmed inte kunnat utveckla någon vidare expertis i områden som STEM sciences, shack och diverse andra domäner där mental kapacitet värderas, men i västvärlden idag så förhåller det sig fortfarande inte proportionerligt med det ökade antalet kvinnor i dessa fält.

Fler kvinnor tar högskoleexamen i ett antal länder i västvärlden, men trots detta lyckas de inte förmå sig att uppnå några större prestationer inom vetenskapliga fält. De presterar helt enkelt sämre i den högsta percentilen och detta är sant för alla områden man kan tänka sig.

Är det inte rättvist att säga att könsskillnaderna helt enkelt inte är begränsade till endast det fysiska?

Ge mig gärna exempel på vad kvinnor är bättre än män på.

Det handlar om generella "kvinnor" vs generella "män". Frågan är INTE "i vilka yrken är de främsta utövarna kvinnor".
Frågan om de främst är män eller kvinnor är för övrigt mycket en fråga om just det jag skrev. Just NU är de främst i olika brancher män vilket i mycket beror på könsrollerna. Om 10-20 år tror jag säkert vi kommer ha betydligt fler toppforskare som är kvinnor. Det har börjat fyllas på, men först är det fler Bachelor, sen Master. Tror fortfarande det är fler doktorer som är män, men det lär ju ändras, sen efter ytterligare några 10-20 år blir professorerna också kvinnor i högre utsträckning.
Eller är antalet professorer inte heller frågan ??? Utan ska vi bara utgå ifrån de 20 som är bäst i världen inom ett område?
Vad är det bra för?
Behöver vi alltid anställa en av världens 20 bästa för att designa ett hus?

Jag tror f ö att män är mer sannolika att excellera, pga deras aggression gör dem mer lämpade för "tunnelseende" typ asperger inom ett visst område.
Men vad spelar det för roll? Den lilla spetsen är på det hela taget oväsentlig.

Citat:
att dina brillor blev snygga var en slump. du tror att kvinnor är bättre på att ta fram glasögon.
eftersom du har en viss smak så är det ju bäst om du har turen att bli ihopparad med någon som har liknande eller är så pass rutinerad att de kan känna din smak. vilket inte är så svårt då du har en viss ansiktsform där vissa bågar är bättre, sen så har du vissa idéer som de lyssnar på.
att det känns mer tryggt att handla blommor av en kvinna och en ny bil av en man är bara saker som vi vant oss vid. det finns män som kan sätta ihop en bättre bukett och kvinnor som kan hitta och sälja på dig en bil bättre.

Skämtar du ??
Du tror inte kvinnor är bättre på att se vad som är snyggt än en man gör??
Umgås du med folk öht ??
Eller bara med homosexuella?

Kvinnor spenderar ju flera år av sina liv med att försöka se fina ut! Män sitter och grubblar över livets mening! Kvinnor är förstås bättre som smakråd överlag!

Citat:
nej. män tjänar "mer" än nästan alla kvinnor, inta bara eliten. men det beror ju på att de söker sig till mer välbetalda jobb, jobbar mer timmar, jobbar OB och reser. de jobbar mer och tjänar mer, om det är smartare att bränna tid på jobb än att lägga det på fritid är en annan fråga. men nej, män tjänar mer än kvinnor. helt korrekt så finns det mer utblottade män än kvinnor då män är mer benägna att ta risker.

att kvinnor är bättre än män på att förvalta pengar.....tja.
att spara pengar kanske, att förvalta, det kan jag inte svara på.

Ja visst män tjänar mer pengar än kvinnor.

Men när jag skrev att "kvinnor tjänar mer än män" menade jag i kontext "kvinnor tjäner mer än män som aktieägare". (källa)

Citat:
nej, frågan TS ställde var:
"Är kvinnor bättre än män på något?" inte kvinnor i grupp.

men visst, kvinnor är bättre på att vara "medelmåttor" och inte elit/skit. men det var ju inte det TS frågade som sagt.

Jo det tror jag att han frågade.

Men visst. Ska vi diskutera i vilka områden som en majoritet av de 100 "bästa" är kvinnor finns det inte så många. Men då måste vi diskutera könsroller. Trots allt blir många kvinnor mammor och har ju inte samma möjlighet till att excellera. En mamma kan inte spendera 200 timmar / vecka i "labbet" vilken en man kan göra. Så detta kommer alltid ge färre kvinnor i toppen. Men om vi ser till kvinnor utan barn är det många som excellerar.
Den som tjänade mest inom USAs showbusiness var väl länge Oprah t.ex.
Och mest sålda författaren i England är väl J K Rowlings? I Sverige, Astrid Lindgren.
Men det blir så otydligt om vi ska hitta på kriterier själv.

Det verkar ju som att TS är en tekniknörd som bara vill påpeka att "kvinnor inte kan tänka logiskt". Jag tror han har en poäng i att kvinnor inte är lika intresserade av att sitta och grubbla i abstrakta frågor. De föredrar mer jordnära aktiviteter.

Jag tror inte att kvinnor och män är "helt lika" i tänkandet heller. Hade varit tråkigt om så varit fallet.
Senast redigerad av grelin1999 2016-01-13 kl. 11:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in