Citat:
Mycket av det du skriver är vettigt. Du verkar vara realist avseende könsskillnader. Du framhäver de kvinnliga fördelarna på ett bra sätt, men du verkar ha svårt för att acceptera att den stora spridningen i begåvning hos gruppen män också gör att en överväldigande majoritet av alla innovatörer är män. Jag förstår inte riktigt vad debatten egentligen handlar om. Kan du kort sammanfatta din ståndpunkt?
Den här tråden ser mer ut som ett diplomatiskt misslyckande än en riktig debatt.
Personligen tycker jag att bara en idiot säger att män är bättre än kvinnor på allting. Däremot tror jag att det finns fler män än kvinnor som är riktigt begåvade.
Den här tråden ser mer ut som ett diplomatiskt misslyckande än en riktig debatt.
Personligen tycker jag att bara en idiot säger att män är bättre än kvinnor på allting. Däremot tror jag att det finns fler män än kvinnor som är riktigt begåvade.
Jag är även realistisk ifråga om intelligensfördelningen. Läs gärna mitt svar. De studier som hittar någon skillnad i manlig variabilitet uppskattar att den är under 10 %. Nyare forskning drar slutsatsen att skillnaden i intelligensspridning till största delen är socialt konstruerad och beror på kulturella faktorer, t ex samhällets olika förväntningar på pojkar och flickor, uppmuntran från omgivningen, tillgång till utbildning.
I de fall det finns en könsskillnad i intelligensfördelning så är den för liten för att förklara hela könsgapet i bl a STEM, bland innovatörer och inom tech-industrin. Det är inte alla extremt högintelligenta som graviterar mot matematik, vetenskap eller andra mansdominerande fält. Många briljanta människor är intresserade av psykologi, medicin, konst, litteratur, språk eller statsvetenskap för att nämna några exempel. De flesta av världens extremt begåvade är okända och verksamma inom vanliga jobb som t ex lärare, bagare, städare, journalister, revisorer eller dörrvakter. En del kända sångare och skådespelare av båda könen har mycket hög IQ. Andra är hunsade hemmafruar, utslagna alkoholister eller kriminella.
Den största anledningen till att det är färre kvinnliga än manliga innovatörer är att ett sådant ”jobb” är omöjligt att förena med familjeliv. Innovatörer måste i princip offra ett liv med familjen för att kunna satsa 100 procent på innoverandet. 80 timmars arbetsvecka sju dagar i veckan är inte ovanligt. Manliga innovatörer är oftast gifta och har fruar som glatt ställer upp med hela marktjänsten. Kvinnliga innovatörer har i regel inga makar som är villiga att offra sina egna karriärer för att stanna hemma och ta hand om barnen. De flesta kvinnor som innoverar är därför barnlösa.
Det finns förstås många kvinnor som hellre prioriterar en trygg anställning med fast inkomst och hyfsade pensionsvillkor än en osäker ekonomisk tillvaro som det innebär för en innovatör.
Visst kan jag sammanfatta min ståndpunkt. Here you go:
Exempel på ”grenar” där kvinnor generellt är bättre än män eller till och med utklassar dem:
• Pole dance
• Hoola hooping (rockringsdans)
• Ultramaraton-simning i öppet, KALLT vatten (< 20 grader)
• Pärldykning (Ama)
• Verbal förmåga
• Emotionella färdigheter
• Immunförsvar mot influensa
• Överlevnad vid svält, sjukdomar och andra extrema umbäranden
• Episodiskt minne.
• Hoola hooping (rockringsdans)
• Ultramaraton-simning i öppet, KALLT vatten (< 20 grader)
• Pärldykning (Ama)
• Verbal förmåga
• Emotionella färdigheter
• Immunförsvar mot influensa
• Överlevnad vid svält, sjukdomar och andra extrema umbäranden
• Episodiskt minne.
Fyll gärna på med fler ”grenar” där kvinnor i snitt är signifikant bättre än män.
Exempel på ”grenar” där män generellt är bättre än kvinnor eller till och med utklassar dem:
• Spatial förmåga (mental rotering av 3D-föremål, lokalsinne)
• Muskelstyrka (t ex tyngdlyftning, bollkastning, 100 meters, fotboll; anledningen till att alla friidrottsgrenar och övriga fysiskt krävande grenar är könssegregerade.)
• Muskelstyrka (t ex tyngdlyftning, bollkastning, 100 meters, fotboll; anledningen till att alla friidrottsgrenar och övriga fysiskt krävande grenar är könssegregerade.)
Exempel på ”grenar” där både män och kvinnor tävlar eller konkurrerar på lika villkor då de intellektuella förutsättningarna är desamma (både i genomsnitt och på elitnivå):
intelligens, poker, e-sport, sudoku, rally, matlagning, skytte, hantverk, konst, litteratur, musik, samtliga yrken som inte kräver fysisk styrka, vetenskap, teknik och så vidare och så vidare...

.