Citat:
Min första tjej var en utomordentlig schackspelare och systerdotter till en genial elitschackspelare, jag misstänker nästan att hon lät mig vinna våra första 3 partier när vi först träffades, för hon brukade vinna över mig klart över 50% av gångerna när vi sedan blev ett par. Haha, kvinnor älskar verkligen att elda på manliga egot på de män som de är intresserade utav.
Jag känner att schack har varit av stort värde för mig när jag skriver fiktion, då schackspelaren måste lära hjärnan att förutsäga en ofantlig antal kombinationer av "framtida drag" och intuitivt söka den rätta vägen framåt (då du aldrig kan förutsäga så många drag att du kan se slutet förrän när du är nära mållinjen).
Det är dock mycket märkligt vad det innebär att "ta andra sidans kung" i historieberättande, en autist skulle ha mycket svårt att förstå poängen med något som har så diffusa regler som skrivandet. Livets mening är så uppenbar när de stirrar ner mot schackbrädan, de önskar ofta lite att livet i övrigt vore så enkelt.
Jag känner att schack har varit av stort värde för mig när jag skriver fiktion, då schackspelaren måste lära hjärnan att förutsäga en ofantlig antal kombinationer av "framtida drag" och intuitivt söka den rätta vägen framåt (då du aldrig kan förutsäga så många drag att du kan se slutet förrän när du är nära mållinjen).
Det är dock mycket märkligt vad det innebär att "ta andra sidans kung" i historieberättande, en autist skulle ha mycket svårt att förstå poängen med något som har så diffusa regler som skrivandet. Livets mening är så uppenbar när de stirrar ner mot schackbrädan, de önskar ofta lite att livet i övrigt vore så enkelt.
Det är därför jag är så fascinerad av mordfall, följer rättegångar, läser förundersökningar, studerar obduktioner, gammal kriminalhistoria med mera. Så otroligt många steg framåt som måste bearbetas innan de ens sätts i verket för att komma undan med det, speciellt idag. Det räcker inte att ha ett genomtänkt tillvägagångssätt för att göra sig av med kroppen till exempel, långtifrån. De som kommer undan verkar bero mest på tur och utomstående omständigheter.
Det mest förvirrande är, tycker jag, är att livet både är logiskt och invecklat. Alla skikt och tolkningen därav är utmattande och återhämtningen blir lång, men livsnödvändig. Gör det svårt att jobba, många jobb är stressiga, högljudda och ljuset är för starkt. Lederna blir stela och huden ömtålig. Kan definitivt tänka mig in i hur människor med svår autism upplever omvärlden.
Min dröm är att få jobba i ett bibliotek eller arkiv som i "Rosens namn", vilken lycka det hade varit. Inga möten där man måste komma på vettiga saker att säga om skit man inte bryr sig om eller annat meningslöst trams.
Senast redigerad av Jenny9 2019-06-09 kl. 15:43.
Senast redigerad av Jenny9 2019-06-09 kl. 15:43.