2019-06-09, 15:41
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Min första tjej var en utomordentlig schackspelare och systerdotter till en genial elitschackspelare, jag misstänker nästan att hon lät mig vinna våra första 3 partier när vi först träffades, för hon brukade vinna över mig klart över 50% av gångerna när vi sedan blev ett par. Haha, kvinnor älskar verkligen att elda på manliga egot på de män som de är intresserade utav.

Jag känner att schack har varit av stort värde för mig när jag skriver fiktion, då schackspelaren måste lära hjärnan att förutsäga en ofantlig antal kombinationer av "framtida drag" och intuitivt söka den rätta vägen framåt (då du aldrig kan förutsäga så många drag att du kan se slutet förrän när du är nära mållinjen).

Det är dock mycket märkligt vad det innebär att "ta andra sidans kung" i historieberättande, en autist skulle ha mycket svårt att förstå poängen med något som har så diffusa regler som skrivandet. Livets mening är så uppenbar när de stirrar ner mot schackbrädan, de önskar ofta lite att livet i övrigt vore så enkelt.

Det är därför jag är så fascinerad av mordfall, följer rättegångar, läser förundersökningar, studerar obduktioner, gammal kriminalhistoria med mera. Så otroligt många steg framåt som måste bearbetas innan de ens sätts i verket för att komma undan med det, speciellt idag. Det räcker inte att ha ett genomtänkt tillvägagångssätt för att göra sig av med kroppen till exempel, långtifrån. De som kommer undan verkar bero mest på tur och utomstående omständigheter.

Det mest förvirrande är, tycker jag, är att livet både är logiskt och invecklat. Alla skikt och tolkningen därav är utmattande och återhämtningen blir lång, men livsnödvändig. Gör det svårt att jobba, många jobb är stressiga, högljudda och ljuset är för starkt. Lederna blir stela och huden ömtålig. Kan definitivt tänka mig in i hur människor med svår autism upplever omvärlden.

Min dröm är att få jobba i ett bibliotek eller arkiv som i "Rosens namn", vilken lycka det hade varit. Inga möten där man måste komma på vettiga saker att säga om skit man inte bryr sig om eller annat meningslöst trams.
Senast redigerad av Jenny9 2019-06-09 kl. 15:43.
Citera
2019-06-09, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snotflek
Varenda människa på planeten är född av en kvinna så de är nog bättre på det. Kvinnor är bättre på att inte använda våld. De bygger bättre relationer och undviker därför att begå självmord lika ofta. De utbildar sig i högre del än män på högre utbildning idag. De bidrar i högre grad till välfärden i sitt yrkesval.
I högre grad hur? Moraliskt? Ekonomiskt?

Industrier som gruvor, järn och metall, el och värme, IT, väg, i princip alla ingenjörsinriktningar osv, är väldigt mansdominerade.
Citera
2019-06-09, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det är därför jag är så fascinerad av mordfall, följer rättegångar, läser förundersökningar, studerar obduktioner, gammal kriminalhistoria med mera. Så otroligt många steg framåt som måste bearbetas innan de ens sätts i verket för att komma undan med det, speciellt idag. Det räcker inte att ha ett genomtänkt tillvägagångssätt för att göra sig av med kroppen till exempel, långtifrån. De som kommer undan verkar bero mest på tur och utomstående omständigheter.

Det mest förvirrande är, tycker jag, är att livet både är logiskt och invecklat. Alla skikt och tolkningen därav är utmattande och återhämtningen blir lång, men livsnödvändig. Gör det svårt att jobba, många jobb är stressiga, högljudda och ljuset är för starkt. Lederna blir stela och huden ömtålig. Kan definitivt tänka mig in i hur människor med svår autism upplever omvärlden.

Min dröm är att få jobba i ett bibliotek eller arkiv som i "Rosens namn", vilken lycka det hade varit. Inga möten där man måste komma på vettiga saker att säga om skit man inte bryr sig om eller annat meningslöst trams.

Det kapitlet tilltalade mig..
Citera
2019-06-09, 16:08
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Återigen, det kvinnor gör är inte 100% sämre än män, inte 90% sämre, kanske inte ens 70% sämre.

Men skulle vi då kunna enas om att det kvinnor gör är 67.7% sämre än män? I dessa siffror har jag då tagit hänsyn till och räknat med 1403 möjliga variabler. Då klubbar vi detta?
Citera
2019-06-09, 16:23
Avslutad
Citat:
Men skulle vi då kunna enas om att det kvinnor gör är 67.7% sämre än män? I dessa siffror har jag då tagit hänsyn till och räknat med 1403 möjliga variabler. Då klubbar vi detta?
Det låter konstigt, mina mätinstrument visar att det kvinnor gör är 173 % bättre?
Citera
2019-06-09, 16:39
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Jo, jag såg mig själv lyckas med alla saker som jag var påväg att få när jag var omkring 22-23, 100k kr i månaden som ingenjör, 8-18 arbete, villa och familj...och jag kände absolut ingenting. När man fått reda på att livet är helt irrationell och den saknar absoluta mål, förutom att den slutar du vet vart...då börjar man tänka om och försöka leva det liv som man senare, i höstens dagar, inte kommer ångra att man har levt.

Jag brukade vara driven av ganska rationella mål en gång i tiden, men fick, tack och lov, reda på att det goda livet kräver att man vågar experimentera och vandra ut mot vildmarken och bort från allt det som leder till förutsägbara positioner längre fram. Ledstjärnan i mitt liv är att undvika vardagens "loop" så gott som det går.

I Rosens namn är ganska fantastisk, ja, den blinde enstörningen Jorge vill man ju ändå inte sluta som (och jag älskar ensamhet).
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-06-09 kl. 16:44.
Citera
2019-06-09, 16:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Om du klubbar att de flesta topplistor i världen har 70% män och 30% kvinnor så säger jag inte emot.

Jag är matematiker. Du är en procent-sats för mig.
Citera
2019-06-09, 17:07
Medlem
belfs avatar
Det är väl sedan Darwin etablerat att kvinnan är urvarelsen i människosläktet som i vuxen ålder behåller många av barnets drag, gråter lätt, är rädd, gäll pipig röst, mycket underhudsfett, osv.
Mannen är en vidareutveckling av kvinnan, större kropp, starkare muskler, större hjärna osv. Så det är väl rimligt att mannen är "bättre" på det mesta, om man nu kallar förmåga att prestera mer som bättre.

Kanske kan kvinnor vara bättre på någon idrott tänker på uthållighetssim i riktigt kallt vatten. Typ simma flera dygn, lägre muskelmassa ger bra flytförmåga och sparar energi liksom den lilla hjärnan, och det rikliga över hela kroppen utsmetade underhudsfettet ger flytförmåga och skydd mot nedkylning.
Citera
2019-06-09, 17:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
No youuuu!
Tyvärr är detta inga argument för nånting.
Har du åsikter om Lund, får du ta dessa med Lund, så kom inte och snacka om att kriga med fel personer.
Jag krigar inte ens mot dig utan feminismen och vill du stå i vägen och ta bitchslap efter bitchslapp och kalla dig kränkt gör du precis som du vill.
Den här ideologin är skadlig, inte bara för kvinnor eller såna som du, som ser dig som personligen investerade i doktrinen.
Jag försöker peka på de faktiska nackdelarna de får för pojkar och män och varje gång skriker du i högan sky om hur kvinnor attackeras och drabbas. Precis som att det inte gick att sära på kvinnor och cancern feminism.

Kan du vara snäll och ge något exempel på var jag skriker i högan sky om hur kvinnor drabbas?
Att kvinnor attackerad, ja det kommer jag fortsätta gasta om eftersom det är det enda du och dina gelikar sysslar med.
Det finns ingenting konstruktivt här, ingenting lösningsfokuserat överhuvudtaget. Det enda som finns är en massa beskyllande eller attackerande om du hellre vill kalla det så. Du kommer således snarare bakåt än framåt med ditt argumenterande här.

Jag ser mig inte personligen investerad i någonting här, men jag är allergisk mot beskyllarmentaliteten du m.fl besitter, således är det den jag angriper hårdast. Ynkligt och totalt verkningslöst är vad det är förstår du.
Citera
2019-06-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det låter konstigt, mina mätinstrument visar att det kvinnor gör är 173 % bättre?
Läst på manualen hur man kalibrerar mätinstrumentet?
Citera
2019-06-09, 17:55
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du tycker inte det är konstigt med 500 fram-googlade rader som "bevis" att kvinnor minsann kunde redan på 1800-talet. I motsats till mitt inlägg som påstår att kvinnorna var nertryckta på 1800-talet.

Fast du har precis skrivit minst 500 inlägg i den här tråden som motiverar bristen på kvinnliga genier med att kvinnor inte fick studera och var nertryckta på 1800-talet?

Man får lätt intrycket att du bara vill tjafsa emot. Ja, så är det definitivt.

Kan också vara bevis på att du är gammal tant. För sådana brister i logik brukar inte män släppa ifrån sig ens på FB

Det är klart att det fanns kvinnor som var framgångsrika och bidrog med betydande insatser till eftervärlden på 1800-talet. Men den stora majoriteten av kvinnor var nedtryckta. Deras uppgift var att föda barn och uppfostra dem, sköta hemmet och ta hand om sina män.

Jag har i hundratals inlägg försökt banka in i din trånga skalle att 1800-talets kvinnor var nedtryckta och inte fick lära sig mycket mer än lite hemkunskap och sömnad. Under historien, från antiken fram till 1900 talets början var det mycket få kvinnor som hade lika möjligheter och rättigheter som män att studera, forska, skapa verk och upptäcka. Kvinnor var faktiskt lite mindre förtryckta och hade något mer frihet under tidigare århundraden än på 1800-talet.

Och nu plötsligt tar du mitt argument som ditt eget (det fetade). Mycket ohederligt av dig. Förut påstod du i flera inlägg att kvinnor inte alls var nedtryckta, utan istället att de varken ville eller kunde, eller så var de helt enkelt sämre än män på att skapa, uppfinna, forska och konstruera.

Den lilla logik som du eventuellt besitter lämnar en hel del i övrigt att önska.

(PS. Gamla gubbar kallar inte jämnåriga kvinnor för gamla tanter. Alltså drar jag den korrekta slutsatsen att du endast är hälften av din påstådda ålder. För övrigt är jag en gammal gubbe. Eller en surgubbe om jag ska använda mig av din infantila retorik.)
Citera
2019-06-09, 17:59
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Kom i en diskussion med min flickvän om detta idag.
Hon sa att killar är starkare fysiskt men tjejer är starkare psykiskt. Bullshit tycker jag. Tjejer är 10 gånger lättare att trycka ner och har mycket lägre självförtroende i allmänhet.

Jag började provocera henne till en början. Men hur fel det än är att säga rakt ut så har alltid tanken funnits där i bakhuvudet.

Män är bättre än kvinnor på allt

Detta är inget påhopp utan vill bara att någon övertalar mig eller bevisar att jag har fel

Enda sättet en kvinna tror att den är psykiskt starkare är för så fort det blir nåt tjafs så knullar hon en annan, och därmed tror hon att hon har vunnit, men allt det sker i hennes huvud, speciellt om mannen inte får reda på det.

Det är deras enda sak de kan stödja sig emot, att de kan knäppa med fingrarna så får de knulla inom 30 sekunder. Helt värdelösa med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in