Citat:
Ja, absolut! Visst har vi gjort ett kanonjobb med att fylla tråden med en massa saker där gruppen kvinnor överträffar gruppen män. Toppen!
Jag törs knappt nämna att kvinnor tenderar att ha bättre sociala och organisatoriska färdigheter, vilket är avgörande i ledarskap och forskning. Men jag gör det ändå.
Jag törs knappt nämna att kvinnor tenderar att ha bättre sociala och organisatoriska färdigheter, vilket är avgörande i ledarskap och forskning. Men jag gör det ändå.

Kvinnor är mer "sociala" i den meningen att de är mycket större konformister än män. En stor del av deras umgänge går ut på social kontroll och se till att ingen avviker från den inslagna linjen. I Sverige gäller det ämnen som invandring, feminism, jämställdhet, könsroller, barnuppfostran, klimat osv. Alla ska tycka lika och är så inte fallet så är det en fullständig katastrof. Sedan har kvinnor förvisso konflikter ändå, vilket man kan se på kvinnodominerade arbetsplatser, men det gäller inte sakfrågor utan handlar mer om relationernas former, hur folk pratar, vilken ton de har, eller allmänna intriger.
Bättre organisatoriska färdigheter stämmer inte heller, då sådant bygger på ledarskap och auktoritet, något som kvinnor helst undviker, eftersom de inte gillar att ta ansvar för saker. Alla ska göra allt och alla ska vara inkluderade, annars slutar det i tårar och krismöten.
På område efter område måste män rycka ut för att städa upp i det kaos kvinnor skapar när de rör sig ute i samhället. Kvinnor kan göra bra och konstruktiva saker - om de underordnar sig männens ledarskap, vilket varit fallet under större delen av historien. Vi måste tillbaka dit.