Citat:
Ursprungligen postat av
AlligatorMan
Detta lät ju verkligen helt värdelöst. Så trådlösa in-ear funkar alltså bara till att sitta still inomhus med?
Jag hann köpa ett halvt dussinolika hörlurar innan jag till slut hittade ett par som inte lider av detta problem. Nu sitter jag här med en massa TWS lurar som enbart går att använda inomhus. Den billigaste hörluren för $6 fungerar av någon anledning helt problemfritt utomhus.
Bowers & Wilkins PI5 och JBL Live Pro+ ska ni undvika om hörlurarna ska användas utomhus.
Jag borde ha läst det finstilta på JBL:s hemsida innan köpet. Det stod någonting om att radiovågorna inte har något att studsa emot på öppna ytor. Det räcker med att hålla handen mot den ena hörluren för att den ska tappa signalen och tystna. Detta har antagligen att göra med små antenner och låg uteffekt. Om jag kommer ihåg rätt om radiovågor, så dämpar kroppen runt 3 dBi och det räcker nog i det här fallet.
Jag har läst på lite och TWS hörlurar har en master/slave funktion. Den som är master ansluter mot ljudkällan över 2,4 GHz bandet och tar emot vänster/höger kanal (stereo). Den som är slav ansluter till den andra luren på 10-15MHz bandet och tar emot vänster kanal.
Det finns andra hörlurar som saknar den där master/slave funktionen. Istället så har dessa lurar en funktion som kallas för TWS Plus. Där kommunicerar bägge lurarna över 2,4 GHz bandet mot ljudkällan och tar emot varsin vänster/höger kanal i stereosignalen.
Som jag förstod det, så ska TWS Plus ha en stabilare anslutning.