2015-09-05, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Man kanske skulle sova naken så det cirkulerar lite luft?

Är du knäpp? Vet du hur mycket bakterier du har i din säng? Så jävla viktigt är det inte med luft, snarare tvärtom, fuktigt sår är bra för läkningen, det där att det är dåligt att ha kompress för länge är en myt, så länge du byter den ofta och tvättar rent varje dag.

Finns t.ex kompresser/plåster m.m som är gjorda för att fukta såret så det ska läka snabbare, med mindre sårskorpor, vilket minskar risken för ärrbildning.
Citera
2015-09-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lblom
Är du knäpp? Vet du hur mycket bakterier du har i din säng? Så jävla viktigt är det inte med luft, snarare tvärtom, fuktigt sår är bra för läkningen, det där att det är dåligt att ha kompress för länge är en myt, så länge du byter den ofta och tvättar rent varje dag.

Finns t.ex kompresser/plåster m.m som är gjorda för att fukta såret så det ska läka snabbare, med mindre sårskorpor, vilket minskar risken för ärrbildning.
hade små kompresser jag bytte 2 gånger varje dag ändra fram till igår. Så slutade efter 15 dagar.svullet är det ännu men betydligt finare
Citera
2015-09-06, 10:47
Medlem
Citat:

Jag menade såklart att det inte är bra att ha samma kompress i flera veckor. Byter man och tvättar så är det såklart inga problem.
Citera
2015-09-08, 20:53
Medlem
Drar en liten update igen här för er som bryr sig och för er som inte gör det.

Det är nu 5 dagar sedan operationen och allt känns superbra. Jag duschar om kvällarna (tvättar försiktigt med koksaltlösning och låter snorren lufttorka för att sedan ta på en tunn kompress samt lite självhäftande gasbinda så paketet hålls ihop. Svullnaden har faktiskt gått ner rätt mycket och det känns inte spänt bakom ollonet längre. Jag gjorde inte en fullständig omskärelse för er som undrar utan tog bort ungefär 2/3. Förhuden är dock fastsydd bakom ollonet som det ser ut.

Jag märkte att ett stygn har lossnat nu när jag duschade, vet inte om jag behöver oroa mig för det men det gör inte ont iallafall. Turligt nog har jag ett läkarbesök i dagarna (helt orelaterat) men ska höra med doktorn om det är någon fara. Det varar lite om nätterna men blöder inte längre. Det skaver inte speciellt mycket i kalsongerna heller, jag har dock allt utom toppen på ollonet täckt av kompress/gasbinda så endast ett område runt urinrörsmynningen med en diameter på ca 1-1,5cm är i det fria.

Har heller inte vaknat de senaste nätterna pga erektion (gjorde det första natten och fy helvete vad ont det gjorde) vilket är skönt. I det stora hela får allt 4/5 toasters och jag ser fram emot att det läker.

För er som väntar på operation eller funderar på det så tog det 9 månader för mig från första besöket på VC till operationen. Kan tillägga att jag vistades utomlands ett par månader under den här tiden och det förmodligen gjorde väntetiden lite längre då jag inte blev uppskriven för operation förrän jag kom hem (maj).

Om det är någon som har frågor får ni gärna citera mig här eller langa ett PM så svarar jag så gott jag kan.

Peace.
Citera
2015-09-14, 08:39
Avslutad
Så var dagen kommen då jag ska träffa ännu en urolog (vet inte längre hur många jag träffat). Hoppas på att han ska gå med på att göra en ordentlig reoperation... Får rätt ont i magen även om han går med på det, då svenska läkare inte verkar särskilt skickliga på det här området. Hade helst gått till plastikkirurg, men pengar till det finns inte...
Citera
2015-09-14, 19:40
Avslutad
Läkarbesök avklarat, äntligen ett lyckat sådant. Han ska fixa till det och är optimistisk gällande resultatet. Plus att det fortfarande kommer gå att göra en tredje operation om resultatet efter denna inte är tillfredsställande. Har senaste halvåret stått i kö till själva operationen, och såvida ingen tabbat sig (typ som de gör i Skåne, hemskt landsting) så borde jag stå rätt långt fram i kön.

Inte så pepp på ännu en läkningsperiod egentligen, jag har EDS, så den blir bra mycket längre för mig. Men den här läkaren kommer iaf använda icke resorberande suturer och sy tätare, så förhoppningsvis blir det bättre läkning än sist. Och i slutändan så är det värt det.

Kan ju inte recensera skickligheten hos Karlstads urologer än (och det krävs nog lite skicklighet för att fixa till det här), men i bemötande så hamnar både urologerna och sköterskorna rätt högt upp. Jag jämför då rätt mycket med Skåne, där sjukvården i allmänhet, och urologin i synnerhet, är rent rutten.
Citera
2015-09-18, 14:53
Medlem
Har fått kallelse nu, den 5 oktober dom ska kolla och sen ev operation på en gång.
Men tvekar om jag ska göra det eller inte. Vet inte om jag vågar, smärtan med lokalbedövningen och smärtan efteråt. Osäker
Citera
2015-09-18, 16:11
Medlem
Jag opererades idag och enligt mig så gjorde sprutorna inte så värst ont, visst ett stick kände man men det var över snabbt. En fråga till de mer erfarna här inne, den kompressorn och nätmaskerna för att hålla fast kompressorn ska ju sitta på i två dagar och då ska toppen av ollonet sticka fram, problemet är att mitt ollon har åkt bak in i kompressorn så att urinmynningen är lite täckt. Ska jag försöka ta fram toppen av ollonet igen eller låta det vara? Lite rädd för att få urin på själva kompressorn så att det blir bakterier.
Citera
2015-09-18, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BetaLukash
Jag opererades idag och enligt mig så gjorde sprutorna inte så värst ont, visst ett stick kände man men det var över snabbt. En fråga till de mer erfarna här inne, den kompressorn och nätmaskerna för att hålla fast kompressorn ska ju sitta på i två dagar och då ska toppen av ollonet sticka fram, problemet är att mitt ollon har åkt bak in i kompressorn så att urinmynningen är lite täckt. Ska jag försöka ta fram toppen av ollonet igen eller låta det vara? Lite rädd för att få urin på själva kompressorn så att det blir bakterier.

Det där med att ollonet ska sticka ut fick jag inte höra av min doktor alls, hela min krigare va täckt i kompressor som jag bytte varje dag, så tror inte den kommer ramla av ifall du låter det vara, gör vad du tycker är bekvämast hade varit min rekommendation.
Citera
2015-09-18, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av timpelt
Har fått kallelse nu, den 5 oktober dom ska kolla och sen ev operation på en gång.
Men tvekar om jag ska göra det eller inte. Vet inte om jag vågar, smärtan med lokalbedövningen och smärtan efteråt. Osäker

Sprutan känns inte alls, du kanske hoppar till för det kommer lite från ingenstans (det gjorde jag) men ont gör det inte.

Smärtan efteråt är heller inget farligt, ta värktabletter (ej med blodförtunnande verkan) så kommer du va som vanligt redan dagarna efter, lovar.
Citera
2015-09-18, 19:46
Medlem
Citat:
Sprutan känns inte alls, du kanske hoppar till för det kommer lite från ingenstans (det gjorde jag) men ont gör det inte.

Smärtan efteråt är heller inget farligt, ta värktabletter (ej med blodförtunnande verkan) så kommer du va som vanligt redan dagarna efter, lovar.
Sprutan känns inte alls? För guds skull var ärlig med snubben. Jag hoppade bokstavligt talat nästan till taket.. Och det är inte bara ett stick, för mig var det typ 5st. Och jag är väldigt smärttålig. Gått förövrigt 29 dagar för mig sen operation. Allt är bra och jag är nöjd. Ett stygn kvar som är lite svår å få bort, får väl vänta några dagar till..

fått en liten grop på ca 2/3mm där ett stygn suttit, nån annan som fått det? Läker det inte så ringer jag nog UM å låter dom ta en snabbtitt bara.
Citera
2015-09-18, 19:57
Avslutad
Får hålla med föregående talare till viss del. Första sprutan gjorde ont som satan (jag kan ha råkat säga "åh du din jävel" åt skitläkaren). Men det beror mest på läkarens kompetens. En bra läkare bedövar på ett sätt som inte känns särskilt mycket. Som vid min sterilisering, samma region, kändes som ett myggbett. När jag berättade för honom om hur ont det gjort hos förra läkaren så var hans kommentar att den andra läkaren inte var särskilt skicklig. Så det är rätt varierande hur ont det gör, förstås. Gör man ingreppet hos en nonchalant narcissistisk läkare som jag gjorde, ja då får man skylla sig själv en hel del dessvärre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in