2006-05-01, 21:42
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatita
Att manlig omskärelse skulle vara stympning håller jag själv inte med om. Men berövar inte mannen sexualitet eller skadar honom (visst kan det bli dåligt gjort). Jag har haft omskurna killar och kan säga de hade problem med för tidig utlösning. Så var det med det.
Det är hur som helst frågan om ofrivillig kroppsmodifikation av barn... Det är som att tvångstatuera "judendom", "islam" eller "amerikansk tradition" på barnen...
Citera
2006-05-01, 21:48
Medlem
fbes avatar
Citat:

Vetenskapliga studier har också visat, att omskurna män drar på sig, och sprider HIV/aids i mindre utsträckning än icke omskurna. Det beror på att det under förhuden finns sk langerhanska öar. Dessa celler är till för att dra till sig främmande kroppar för att förstöra dem - och vi vet ju hur lätt det är att förstöra ett hiv-virus.

Förklaringen är enklare än så. Ett ollon som saknar förhud kommer att få en grövre hud, vilket utgör en effektivare barriär för HIV.

De langerhanska öarna ligger i bukspottkörteln. Langerhanceller är något annat, nämligen en del av vårt immunsystem. De finns definitivt inte bara under förhuden.

För övrigt: Jag har haft tre omskurna älskare som alla har haft problem att få utlösning, så jag reagerar lite över ditt "så var det med det".
Kanske är ditt undersökningsunderlag lite knappt tilltaget för säkra slutsatser?
Citera
2006-05-01, 21:55
Medlem
Gatitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Förklaringen är enklare än så. Ett ollon som saknar förhud kommer att få en grövre hud, vilket utgör en effektivare barriär för HIV.

De langerhanska öarna ligger i bukspottkörteln. Langerhanceller är något annat, nämligen en del av vårt immunsystem. De finns definitivt inte bara under förhuden.

För övrigt: Jag har haft tre omskurna älskare som alla har haft problem att få utlösning, så jag reagerar lite över ditt "så var det med det".
Kanske är ditt undersökningsunderlag lite knappt tilltaget för säkra slutsatser?
Gav just ett exempel på en undersökning, den är knappast tvivelaktig.

Ang "så var det med det" menades att det inte alls behöver vara så att bara för man är omskuren innebär det problem med känseln.
Citera
2006-05-01, 22:06
Medlem
fbes avatar
Citat:
Gav just ett exempel på en undersökning, den är knappast tvivelaktig.

Ang "så var det med det" menades att det inte alls behöver vara så att bara för man är omskuren innebär det problem med känseln.
Ja, du citerar en undersökning som visar att män som är omskurna löper mindre risk att smittas av vaginalsex än icke omskurna män. Detta är välkänt och ingenting jag invänder mot. Jag ifrågasätter din förklaringsmodell, som är ganska förvirrad.
Citera
2006-05-01, 22:09
Medlem
Gatitas avatar
Citat:
Ja, du citerar en undersökning som visar att män som är omskurna löper mindre risk att smittas av vaginalsex än icke omskurna män. Detta är välkänt och ingenting jag invänder mot. Jag ifrågasätter din förklaringsmodell, som är ganska förvirrad.
Medveten om att jag kan verka/vara virrig, ingen nyhet för mig
Vad var det jag rörde till?
Citera
2006-05-01, 22:45
Medlem
fbes avatar
Citat:
Medveten om att jag kan verka/vara virrig, ingen nyhet för mig
Vad var det jag rörde till?
Langerhanceller är immunceller som finns på alla möjliga ställen i kroppen, inte bara "under förhuden". Med andra ord blir du inte av med langerhancellerna för att du tar bort förhuden.
Det som skyddar en omskuren man är att hans hud på ollonet är grövre, och alltså inte släpper in HIV lika lätt.
En omskuren man som bär på smittan kommer däremot att vara lika benägen till smittspridning, då det är sperman som innehåller stora mängder virion, vilka överförs till mottagaren.
Citera
2006-05-02, 09:45
Medlem
Gatitas avatar
Citat:
Langerhanceller är immunceller som finns på alla möjliga ställen i kroppen, inte bara "under förhuden". Med andra ord blir du inte av med langerhancellerna för att du tar bort förhuden.
Det som skyddar en omskuren man är att hans hud på ollonet är grövre, och alltså inte släpper in HIV lika lätt.
En omskuren man som bär på smittan kommer däremot att vara lika benägen till smittspridning, då det är sperman som innehåller stora mängder virion, vilka överförs till mottagaren.
Ja, det låter logiskt och den överfröingen ifrågasatte jag inte..
Citera
2006-05-29, 02:29
Medlem
Enforcers avatar
vill tacka alla som har delat med sig !!!

kan låta lite cheesie men tack jag har levt med det här hela mitt liv och har inte kunnat haft sex pga av de .. att de gör ont .. och de sköna i allt är att det inte verkar som att de kommer kosta så mycket pengar eller tid.. åter igen tack alla !
Citera
2006-05-29, 07:11
Medlem
Goggens avatar
Kan man inte åtgärda problemet själv hemma med lite T-röd, morfin och en sax?
Citera
2006-06-04, 23:34
Bannlyst
Nu är jag i behov av lite snabb hjälp här.

I måndags (29/5) så opererades jag och fick då snoppen omskärd. Det gick bra, jag kom hem och det var ömt men jag direkt tänkte något mycket på.
Dagen efter, när jag skulle tvätta den, så märkte jag att det var svårt att dra ner huden. Den gick alltså inte längre ner än precis vid kanten på ollonet. Trodde det berodde på svullnaden och stygnen så jag tänkte inte mer på det. För någon dag sen kunde jag ännu inte dra ner den helt då det gjorde ont där strängen befinner sig. Efter en närmare titt så upptäcker jag att strängen ser intakt ut, fastän den skulle kapas av (då den är för kort).

Fråga 1: Hur märker man om strängen är avklippt?

Idag, 6 dagar efter operationen, så blödde det plötsligt. Det kom lika plötsligt som det slutade och skapade en hyfsat stor fläck på kalsongerna. Beger mig iväg till duschen för att tvätta rent och upptäcker då att några stygn redan har fallit bort, ca 3-4 stycken. Vad jag vet så ska man behöva vänta 10-14 dagar innan de faller bort, vilket innebär nästan dubbla tiden som gått. Jag har varit försiktig och vad jag kan minnas så har jag aldrig haft en "riktig" erektion eller dragit i huden.

Fråga 2: Har jag något att oroa mig för? Borde jag ringa till dem och be dem kolla upp det här?

Kan berätta att jag känner något liknande stickningar på ollonet ibland, är det vanligt?

Tacksam för hjälp!
Citera
2006-06-05, 04:01
Medlem
Kanske slippa bli skuren?!

Små pojkar kan få en salva som heter "Dermovat" (Stark psoriasissalva), som mjukar upp huden. Sen är det bara att dra lite i den varje dag så att hålet blir större. Borde kunna funka på större pojkar också. Fråga en läkare om möjligheterna.
Citera
2006-06-05, 15:41
Medlem
Hm..Någon här som har gjort operation för för kort sträng?

För jag tror att min är för kort..När kuken e slak så kan jag dra ner förhuden så att det inte blir någon överbliven hud under ollonkanten (förstår ni vad jag menar), Men När jag har stånd så blir det liksom en hel del hud under ollonet...

Någon som förstår mitt problem? Någon som har haft samma problem och gjrt opperation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in