2011-03-11, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2075
Jag går och väntar på att få en tid för att träffa en urolog. Har träffat en läkare tidigare som skickade en remiss för omskärelse. Jag lider av extremt trång förhud. Delvis ihopvuxet med ollonet. Och efter vad jag har läst mig till (bland annat i denna tråd) så är det bäst att omskära sig, för då kan man vara 100 % på att det aldrig kommer hända igen.

Jag tycker att salva känns mer som en lösning för enkla fall av trång förhud, men vad vet jag..
Oavsett så känns det som en ganska jobbig och osäker lösning. För varje morgon och kväll i 9 veckor ska du kleta in toppen på dasen med salva. Ska göras innan man går till jobbet/skolan.
Plus att det efter de 9 veckorna ändå kanske inte har hjälpt en...

Håller med där. Av tidigare inlägg att döma verkar det som att problemen helt eller delvis återkommit för de som inte gått "all-in" och gjort en hel omskärelse. Jag tänker be om en sådan direkt.
Citera
2011-03-11, 18:58
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2075
Dig skulle man nog kunna klassa som ett perfekt fall för kortisonsalva.

Okej, skönt att höra

Ska jag då gå till vårdcentralen?
Citera
2011-03-11, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funk111
Var på VC:n 1/3, fick brev idag om att jag får träffa urolog 4/7. Hur snabbt tror ni jag kan få operationstid? Man opererar väl aldrig direkt vid första urologbesöket?

Det ska givetvis stå 7/4!
Citera
2011-03-15, 16:36
Medlem
Timpsiiis avatar
Jag opererade mig den 3/3, alltså för 12 dagar sedan, för kort sträng vilket jag ångrar då jag hellre hade velat göra en hel omskärelse. De snittade lite och "förlängde" den tydligen. Men jag har redan kunnat konstatera att det bildas en "ring" bakom ollonet och dessutom är det små konstiga "pluppar" på början och slutet av strängen.

Det verkar alltså inte bli någon större skillnad mot innan operationen. Vet att det inte har läkt klart än, men plupparna kommer nog inte försvinna och överlag ser det inte att bli bättre ut.

Ska jag ringa och fråga på sjukhuset om man kan försöka fixa en ny tid för omskärelse då detta resultatet inte ser ut att bli något vidare, eller några andra förslag?
Citera
2011-03-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Jag opererade mig den 3/3, alltså för 12 dagar sedan, för kort sträng vilket jag ångrar då jag hellre hade velat göra en hel omskärelse. De snittade lite och "förlängde" den tydligen. Men jag har redan kunnat konstatera att det bildas en "ring" bakom ollonet och dessutom är det små konstiga "pluppar" på början och slutet av strängen.

Det verkar alltså inte bli någon större skillnad mot innan operationen. Vet att det inte har läkt klart än, men plupparna kommer nog inte försvinna och överlag ser det inte att bli bättre ut.

Ska jag ringa och fråga på sjukhuset om man kan försöka fixa en ny tid för omskärelse då detta resultatet inte ser ut att bli något vidare, eller några andra förslag?

Jag har gjort samma operation dvs en förlängning av strängen. Mitt råd är att vänta och se, jag hade också "pluppar" men dom försvann efter några månader eller blev iallafall betydligt minde påtagliga.

Jag var också orolig för att det inte skulle räcka och sen lyckades jag pga ren kåthet strecha upp stygnen så att det började blöda...
Lät det dock läka i lugn och ro, idag är allt prima skinka!
Citera
2011-03-16, 23:22
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stekspade
Jag har gjort samma operation dvs en förlängning av strängen. Mitt råd är att vänta och se, jag hade också "pluppar" men dom försvann efter några månader eller blev iallafall betydligt minde påtagliga.

Jag var också orolig för att det inte skulle räcka och sen lyckades jag pga ren kåthet strecha upp stygnen så att det började blöda...
Lät det dock läka i lugn och ro, idag är allt prima skinka!

Ja jag vet att jag egentligen ska låta det läka klart... :P Men detta ser ju bara så fult ut just nu, och dessutom så verkar ändå inte strängen ha blivit en mm längre :/ Ska ringa imorgon i alla fall och fråga om några saker.

Om man vill göra en ny operation, måste man gå till vårdcentralen för att få remiss, för att sedan bli undersökt en gång innan man genomgår en ny operation? -_-
Citera
2011-03-18, 14:15
Medlem
Violenzas avatar
Citat:

Låter som att jag har det ungefär likadant som dig. Hade du ringen före ingreppet också?
Citera
2011-03-18, 18:53
Medlem
Citat:
Om man vill göra en ny operation, måste man gå till vårdcentralen för att få remiss, för att sedan bli undersökt en gång innan man genomgår en ny operation? -_-

Jag vet inte säkert men jag antar att du måste gå igenom hela proceduren igen om du nu vill göra en ny operation.
Citera
2011-03-18, 22:38
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violenza
Låter som att jag har det ungefär likadant som dig. Hade du ringen före ingreppet också?
Ja det hade jag. Ville ju operera mig för att få väck den, men verkar inte bli så :/ Ska ta och ringa på måndag.

Citat:
Ursprungligen postat av Stekspade
Jag vet inte säkert men jag antar att du måste gå igenom hela proceduren igen om du nu vill göra en ny operation.
Fyfan vad drygt i så fall :P Känns ju lönt att gå till vårdcentral när de på sjukhuset har skrivet i loggen hur det ser ut och vilket ingrepp de gjort... Aja får ta och göra det isf -.-
Citera
2011-03-18, 23:35
Medlem
Halloj!

I mitten av december var jag hos ungdomsmottagningen för trång förhud. Fick en tid hos en urolog i början av Januari. Hos urologen fick jag en remiss och en tid hos en läkare i början av Mars. Väl hos läkaren så konstaterades det för tredje gången att en ingrepp krävdes. Så jag fick en operationstid i mitten av mars för ett dorsalklipp.
Nu sitter jag här tre dagar efter operation.

Kan säga att sprutan med bedövning var inte så skön men det fick snabbt över! Fick två tabletter för muskelavslappning etc. Ingreppet tog inte lång tid alls. Det tog längre tid för sjuksköterskan att förbereda med maskin och sterilisera osv.

Samma dag efter operationen vart man otroligt trött pga tabletterna och man vart otroligt öm. Det blödde kraftigt dessutom så ett byte av kompress var tvunget. Tro mig, det var ingen vacker syn.

Det värsta var inte smärtan. Vågar nästan påstå att smärtan var förvånansvärt liten.. Obehagskänslan och det psykiska var värre, bara synen fick mig att undra vad fan dom hade gjort..

Sjuksköterskan hade förklarat för mig att dagen efter kunde jag få en chock över hur svullet det skulle vara och jag skulle troligtvis fråga mig själv "vad i helvete har dom gjort". Sköterskan hade 100% rätt. Svullnaden är stor.. väldigt stor. Men smärtan är nästan obefintlig! En alvedon så är smärtan i princip borta. Det jobbiga är obehagskänslan och ömheten och framförallt synen över att se hur Otroligt svullet det är och stygnen som sticker ut.. Ingen trevlig syn ! Det blödde en hel del under dag två också. Jag bytte kompress tre gånger den dagen.

Nu är det tre dagar efter operation och svullnaden är fortfarande stor! Det blöder lite från vissa ställen från stygnen. Obehagskänslan är fortfarande kraftig men det har inte gått särskilt lång tid sen operationen.

Jag undrar lite om det är fler som har gjort ett dorsalklipp som känner igen sig i detta?
Hur lång tid tog det för er svullnad att lägga sig?

Jag har inte läst orkat läsa igenom alla sidorna men de flesta här verkar rösta för en hel omskärelse. Jag ville börja med dorsal.

Om det är någon som funderar i övrigt över dorsalklipp så är jag jävligt färsk på ämnet så ställ frågor!
Citera
2011-03-19, 11:21
Medlem
Tjollahopps avatar
Tjeeeenare mannen.
Operarades i början av Januari av att dem gjorde små snitt i förhuden.
Jag kunde inte dra bak förhuden i slakt tillstånd då men nu funkar det i slakt men inte vid erektion.
När jag drar bak förhuden bildas en liten krans som lägger sig bakom ollonet, det spänner inte eller gör inte heller ont.

Så nu undrar jag, ska jag kontakta dem igen och be dem göra om operationen?

Är inte så intresserad att göra en hel omskärelse men en halv verkar okej.

Någon som kan dela med sig sina erfarenheter om en halv omskärelse?

Tar dem bara bort halva förhuden eller syr dem fast förhuden bakom ollonet också?

Tacksam för svar
Citera
2011-03-19, 12:16
Medlem
Orkar inte läsa igenom hela tråden men har en fråga till er som har opererats och eventuellt har barn/föräldrarledig.

Hur är det med sjukskrivning? Känns lite tufft att ta hand om en dotter på 11 månader och samtidigt ligga hemma "post Op".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in