2005-05-28, 00:12
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Ingetdera egentligen; det är av praktiska skäl. Många (jo, det är faktiskt vanligt) går omkring med för kort frenelum, och då blir det svårt att dra tillbaka förhuden ordentligt.
Praktiska skäl, du menar alltså hygieniska/sociala skäl med det misstänker jag.
Ordet "omskärelse" leder ju direkt till religiösa tankar, det är i så fall inte vad jag menade. (måste finnas ett bättre namn för detta ingrepp, latin undantaget)
Citera
2005-05-28, 00:18
Medlem
BuCes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Above_R
Dag 11, kväll

Blödde det inte för dig då? För mig gör det det, brukar lägga lite papper eller en tygbit i kallingarna för att inte bloda ner dem så mycke. Hade du tydliga stygn på ovansidan?

Jag blödde inte speciellt mycket vad jag kommer ihåg. Jag hade hela snorren inlindad i en gasbinda och med den där salvan som det pratas om (kommer inte ihåg namnet glyce.. någonting). Du får helt enkelt offra några kalsonger för detta. Så är det bara. Om du är rädd för att bloda ner lakananen så får du väl sova på en handduk alternativt använda något som du inte är rädd om. Dra något gammalt över dig, helt enkelt
Citera
2005-05-28, 05:56
Medlem
momentums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Praktiska skäl, du menar alltså hygieniska/sociala skäl med det misstänker jag.
Ordet "omskärelse" leder ju direkt till religiösa tankar, det är i så fall inte vad jag menade. (måste finnas ett bättre namn för detta ingrepp, latin undantaget)

Vid full erektion kan jag dra tillbaka förhuden en liten bit bakom ollonet men strängen blir då spänd som en harpa. En känsla av att vid lite hårdare tag än med handkraft så skulle den slitas av. Får ofta värk och ömhetskänsla i detta område. Så ja, rent praktiska skäl.
Citera
2005-05-28, 06:00
Medlem
momentums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
You bet. Jag fick den kapad under lokalbedövning, och just bedövningssprutorna är det jag kommer ihåg som det enda smärtsamma. Sedan var förhuden blå och uppsvullen under ett par dagar, men även jag använde mig av högläge och tajta kalsonger och kan inte minnas att jag hade några särskilda problem med smärtor efteråt. Tror inte ens att jag tog en alvedon och fick sannerligen inga starkare smärtstillande mediciner utskrivna. Jag har för mig att jag gjorde ingreppet på en fredag och var i plugget igen på måndagen.

Men sammanfattningsvis - kan du få ingreppet gjort under narkos, så har du absolut ingenting att oroa dig för. Lokalbedövning är lite värre, men fråga om du kan få en lugnande spruta först, så är det inga problem heller. Inte alla mottagningar som har resurser för narkos tyvärr, kolla med dem i förväg.

Låter bra. Är igentligen inte så oroad över att det ska svida litegrann, mer det rent praktiska som kan bli jobbigt. När kan man börja ha sex efter ingreppet då?
Citera
2005-05-28, 23:07
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Dag 10, kväll

Vet inte hur länge det tog, då jag var sövd. Men kanske 3-4 timmar med uppvaknandet inräknar.

Då förutsätter jag att du var på uppvaket 3-4 timmar, alltså.

Eftersom jag råkar ha en son som har medfödda skador har jag relativt god kunskap om rutinerna runt operationer, och eftersom jag också råkar vara jude kan jag ju också säga att du hade haft mindre problem om du också varit det - det hade varit fixat för länge sen, om man säger så.

Allvarligt talat dock. Även om du nästan är vuxen så är en omskärelse en enkel operation, även om du har det svårt efteråt. Själva "snoppandet" av förhuden lär ha tagit ca. 2 minuter, och upphäftningen efteråt ytterligare några. Jag lovar - det är en mycket enkel operation. Problemet är dess... position. Du måste ju kunna funka efteråt, både som elev/yrkesmänniska och som man. Småbarn har naturligtvis också erektion emellanåt, men varken urinering eller ofrivillig svullnad är särskilt problematisk då. Och skubbar omkring gör de inte heller.

Och att vara omskuren är ingen nackdel, tvärtom. Mindre hygienproblem, mindre smittoproblem, förutom att snoppen blir snyggare...
Citera
2005-05-29, 08:21
Medlem
Ni som är omskurna - hur står ni ut? Nu snackar jag alltså inte om smärtan när bedövningen efter ingreppet avtagit, utan själva "känslan" att 24 timmar om dygnet tvingas låta ollonet skava mot torrt och strävt kalsongtyg. Jag skulle bli knäpp! Nej, ollonets rätta miljö är fan inuti en varm och bekväm förhud. Sedan kostar inte mina runk en burk glidmedel heller. Nä fy fan, jag är glad att jag alltid haft normal förhud!
Citera
2005-05-29, 10:43
Medlem
alrunans avatar
Ja jo men här handlar det väl inte om den fria viljan utan mer om vad som är funktionellt. Det är väl knappast nåt man gör för att det är roligt.
Citera
2005-05-29, 12:08
Medlem
ska ju för det första säga att det inte är så farligt, har det själv. Ollonet torkar eftre ett tag, fram tills dess är det inte så kul. Men det enda är att man tappar lite känsel eftresom det vänjer sig att skava runt i kalingarna.
Sen så behöver man inte en massa glidmedel, det finns fortfarande lite o dra i så att det är inga prolem där inte. Har eldrig behövts glidmedel för min del iaf
Citera
2005-05-29, 22:32
Medlem
fattonys avatar
Det här är inte i mediciniskt perspektiv på något sätt, men jag känner att jag måste få fråga ändå. Ni som går gymnasiet och inte är myndiga men tar bort förhuden, hur berättar ni det för era föräldrar? Är ni så pass öppna mot varandra eller kan man göra det utan deras vetskap?
Citera
2005-05-30, 09:14
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momentum
När kan man börja ha sex efter ingreppet då?
Säkert rätt individuellt, beroende på hur bra såret läker ihop. Jag har för mig (minnet sviker på gamla dar ) att jag hade sex knappt två veckor efter ingreppet. Med kondom första gångerna för säkerhets skull...
Citera
2005-05-30, 10:21
Medlem
Above_Rs avatar
Dag 14, förmiddag

Citat:
Ursprungligen postat av fattony
Det här är inte i mediciniskt perspektiv på något sätt, men jag känner att jag måste få fråga ändå. Ni som går gymnasiet och inte är myndiga men tar bort förhuden, hur berättar ni det för era föräldrar? Är ni så pass öppna mot varandra eller kan man göra det utan deras vetskap?

Först hade jag hoppats på att inte behöva berätta, men hälsosystern övertalade mig att hon skulle få berätta för dem. Nu efteråt kan jag ju säga att jag är glad att jag inte försökte smyga med det. Det skulle varit helt jävla omöjligt att göra det utan att de skulle märka det.

Förövrigt så är blir allt bättre för var dag som går nu. Hoppas att allt ska vara klart snart så man får testa utrustningen.
Citera
2005-05-30, 13:50
Medlem
Citat:
Dag 14, förmiddag

Först hade jag hoppats på att inte behöva berätta, men hälsosystern övertalade mig att hon skulle få berätta för dem. Nu efteråt kan jag ju säga att jag är glad att jag inte försökte smyga med det. Det skulle varit helt jävla omöjligt att göra det utan att de skulle märka det.

Jag tycker det är förkastligt när andra ska lägga sig i ens privatliv, speciellt folk som inte har någon business att lägga näsan i blöt. Hur gammal är du? Har fått för mig att du redan har nämnt det, men vem orkar läsa alla meddelanden som postats. Själv är jag över 18, bor fotfarande hemma, men tänker inte berätta för mina föräldrar. Tror du att det blir en interessant såpa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in