2009-04-29, 13:44
Medlem
magis avatar
-
Könsstympning borde vara helt förbjudet.

De som vill detta borde vara tvungna att ta sig utomlands eller
göra det på egen risk utanför sjukvården,
för att göra det så svårt och riskabelt som möjligt att genomföra
och då på det viset göra klart för dessa sjuka föräldrar att
man inte accepterar könsstympning.

Stackars barn.

Deras föräldrar borde polisanmälas.

Och jag håller med dig.
Ska de erbjuda könsstympning på pojkar borde de erbjuda
könsstympning för flickor också.
Det är lika vansinnigt i båda fallen som ger livslånga men och
förstörda sexualliv.

Magi
-
Senast redigerad av magi 2009-04-29 kl. 13:50.
Citera
2009-04-29, 14:16
Medlem
Mango Chutneys avatar
Verkligen sjukt att man stödjer omskärelse. Jag som hoppades på att Sverige skulle gå åt det andra hållet och förbjuda omskärelse på personer under 18år om inte medicinska skäl finns.
Citera
2009-04-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Äh! Sluta gräma dig. Det spänner till lite sen är det inte mer med det!
Vad sa systern något om hur det gick?

Hehehe Jodå, läkaren tyckte att de såg bra ut direkt efteråt
Citera
2009-04-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av draca
lite svullet? hahha min kuk ser ut som en fotboll..

blev precis omskuren igår...efter att haft problem en längre tid (läs hela mitt liv typ) med för trång förhud. idag är jag 28

det som gjorde ondast var nog ena sprutsticket.. sen kände jag ingenting.
men fick hjärtklappning av adrenalinet som var blandat i en av sprutorna, rusade från 85 till 120 på typ 5 sekunder...

sen när bedövningen släppte typ 7h senare började det göra lite ont och svida, men det är ju normalt.

det ser bra ut hur läkaren sytt och allt men en fundering har jag.. undertill ollonet (där de sytt ihop huden efter att ha klippt bort den) ser det liksom ut som om det är värsta "hajfenan" eller "spenen" som går ut.. men det kanske bara beror på svullnaden och blodutgjutningen som blev...

hoppas inte det ser ut så när det läkt färdigt, då får de fan trimma lite

Härligt och höra Själv gjorde jag omskärelse i måndags...
och på undersidan av kuken där "strängen" går... så är jag skit svullen
Ser riktigt konstigt ut, men de lägger sig tids nog
Citera
2009-04-29, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Verkligen sjukt att man stödjer omskärelse. Jag som hoppades på att Sverige skulle gå åt det andra hållet och förbjuda omskärelse på personer under 18år om inte medicinska skäl finns.
Om du läser på sidan så står anledningen till att de förslår detta där. Att förbjuda något relativt vanligt leder kanske till en viss minskning, men å andra sidan så ökar det på andra, olagliga sätt istället, vilket är precis varför de vill göra det mera lättillgängligt. Tycka vad man vill om det, men ett totalförbud skulle antagligen inte göra saken mycket bättre.
Citera
2009-04-29, 15:16
Medlem
det är bevisat mer hygieniskt att omskäras,dessutom så såg jag på tv att en läkare sa att han aldrig haft ett fall av prostatacancer där patienten var omskärd,,han har jobbat i över 30 år.Kanske omskärelse hjälper mot cancer också? det är inte bevisat än,men det är bevisat att det är svårare att bli smittad av HIV om man är omskärd

Dessutom så är det ju inte bara muslimer o judar som gör det,i USA blir ca 70% nyfödda pojka omskära

så det är nog bara ni svenskar som är för trångsynta
Citera
2009-04-29, 15:25
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosnian_muslima
det är bevisat mer hygieniskt att omskäras,dessutom så såg jag på tv att en läkare sa att han aldrig haft ett fall av prostatacancer där patienten var omskärd,,han har jobbat i över 30 år.Kanske omskärelse hjälper mot cancer också? det är inte bevisat än,men det är bevisat att det är svårare att bli smittad av HIV om man är omskärd

Dessutom så är det ju inte bara muslimer o judar som gör det,i USA blir ca 70% nyfödda pojka omskära

så det är nog bara ni svenskar som är för trångsynta

Hygienen är ju knappast ett problem för oss i västvärlden. Att skära bort en del av kuken när det inte finns något problem är bara vansinne. Förhuden skärs bort för att föräldrarna är religiösa dårar, så skippa hygien snacket. Kvinnor har ännu mer veck som kan samla smuts, varför inte skära bort blygdläpparna så att de också blir mer hygieniska?

Risken att få hiv vid vaginalt samlag är 0,05%, risken minskar med 50% om man är omskuren enligt vissa källor, då blir risken 0,025%. Alltså är det ingen större skillnad.
Citera
2009-04-29, 15:46
Medlem
jag sa inte att just muslimer och judar gör det av hygienska skäl,jag sa att det finns fördelar,och att man i stora delar av västervärlden prakticerar omskärelse pga hygien
Citera
2009-04-29, 15:53
Medlem
Citat:
Jo, man hör mycket grejer. Finns det några seriösa referenser på att det är bättre att vara omskuren, om man ändå duschar varje morgon som en normal människa?
Citera
2009-04-29, 15:55
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Hygienen är ju knappast ett problem för oss i västvärlden. Att skära bort en del av kuken när det inte finns något problem är bara vansinne. Förhuden skärs bort för att föräldrarna är religiösa dårar, så skippa hygien snacket. Kvinnor har ännu mer veck som kan samla smuts, varför inte skära bort blygdläpparna så att de också blir mer hygieniska?

Risken att få hiv vid vaginalt samlag är 0,05%, risken minskar med 50% om man är omskuren enligt vissa källor, då blir risken 0,025%. Alltså är det ingen större skillnad.
---------------------------
Jag håller med Mango Chutney fullständigt
och jag finner det märkligt att inte fler reagerar kraftigt när folk skriver
om könsstympning som orsakar skador på blodkärl och nerver samt
minskar den sexuella upplevelsen och orsakar impotens när man blir
äldre pga alla skador osv osv.

Det finns rykten om att sjukdomar som tex AIDS och andra
sjukdomar kommer från länder där manlig könsstympning är vanlig.
Detta för att huden på ollonet blir så tjock samt skador i blodförsörjning
och nerver, att de vill ha analsex för att få sexuell stimulering,
vilket är oerhört ohygieniskt och en stor källa för sjukdomsalstring.

Är folk rädda för repressalier av religiösa fanatiker kanske så
att de inte vågar skriva och kritisera dessa könsstympare?

Förbjud all sorts könsstympning och polisanmäl alla som
könsstympar sina barn.

Det hör inte hemma i dagens moderna samhälle och medicinska vetenskap.

Magi
-
Senast redigerad av magi 2009-04-29 kl. 16:02.
Citera
2009-04-29, 16:38
Medlem
rashbans avatar
Citat:
dessutom så såg jag på tv att en läkare sa att han aldrig haft ett fall av prostatacancer där patienten var omskärd,,han har jobbat i över 30 år.Kanske omskärelse hjälper mot cancer också? det är inte bevisat än

Jaha? Jag har aldrig sett en skottskadad svart man på kirurgakuten, slutsatsen måste alltså vara att mörk hud är skottsäker! Det är bara inte bevisat än...

Omskärelse ska självklart erbjudas där det är medicinskt motiverat, men vill man göra det av kulturella/religiösa/estetiska skäl borde man få betala för kalaset själv.
Citera
2009-04-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av draca
lite svullet? hahha min kuk ser ut som en fotboll..

blev precis omskuren igår...efter att haft problem en längre tid (läs hela mitt liv typ) med för trång förhud. idag är jag 28

det som gjorde ondast var nog ena sprutsticket.. sen kände jag ingenting.
men fick hjärtklappning av adrenalinet som var blandat i en av sprutorna, rusade från 85 till 120 på typ 5 sekunder...

sen när bedövningen släppte typ 7h senare började det göra lite ont och svida, men det är ju normalt.

det ser bra ut hur läkaren sytt och allt men en fundering har jag.. undertill ollonet (där de sytt ihop huden efter att ha klippt bort den) ser det liksom ut som om det är värsta "hajfenan" eller "spenen" som går ut.. men det kanske bara beror på svullnaden och blodutgjutningen som blev...

hoppas inte det ser ut så när det läkt färdigt, då får de fan trimma lite

Lycka till med läkningen :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in