2015-05-24, 11:56
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findus73
Å vad det gäller TTs trovärdighet. Vad vet du om den ? Att synas i media är inger TT haft/har vinning av. Jag som följt både tingsrätt och hovrätt har fått en rätt klar bild av TT. Anser snarare att hon fått betala ett mycket högt pris för sin insats. Något hon gjorde utan att tveka. GL och hans familj kan äntligen få en grav att gå till efter att ha levt i ca 2 år av ovisshet. Att bara kunna få bearbeta allt som hänt, kunna få ett avslut och efter hand kunna gå vidare.

Om du läser hennes blogg så stämmer ju inte det där riktigt.

Vinning kommer ju så småningom i form av en bok som ska skrivas. Då passar det ju utmärkt att vara synlig och väl inblandad i media. Och enligt ett blogginlägg så ville hon ju helst att polisen skulle lösa fallet utan att hon skulle bli inblandad men att det inte verkade fungera och då "tvingades" hon ställa upp och vittna.

Tingsrätten trodde ju inte på henne när hon var där för fortkörning. Så trovärdigheten varierar tydligen.

Fantastiskt att GL fått en grav att gå till också. Imponerande insats minst sagt! Antar att det är ett syftningsfel du fått till där.
Citera
2015-05-24, 12:35
Medlem
findus73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Om du läser hennes blogg så stämmer ju inte det där riktigt.

Vinning kommer ju så småningom i form av en bok som ska skrivas. Då passar det ju utmärkt att vara synlig och väl inblandad i media. Och enligt ett blogginlägg så ville hon ju helst att polisen skulle lösa fallet utan att hon skulle bli inblandad men att det inte verkade fungera och då "tvingades" hon ställa upp och vittna.

Tingsrätten trodde ju inte på henne när hon var där för fortkörning. Så trovärdigheten varierar tydligen.

Fantastiskt att GL fått en grav att gå till också. Imponerande insats minst sagt! Antar att det är ett syftningsfel du fått till där.

TT var vid tillfället anställd av Polismyndigheten och jobbade på en station i länet. Vilket gör att man måste vittna. Till skillnad från dina spekulationer vet jag att hon in i det sista försökte undvika att vittna, vilket var oundvikligt då hon hade så mycket information att delge.

Vinning? Eller bearbeta? Enormt många poliser och andra människor använder sig just av skrivandet för att skriva av sig! Ett sätt att bearbeta händelser man varit med om.

För övrigt var Krim inte intresserad av att avbryta midsommar för att hjälpa TT. De lovade åtskilliga gånger att återkomma och uppmanade henne att svara på MT:s samtal men inte vara den uppsökande. Hon förklarade även för dem att hon ej gillade detta då hon förstod att han skulle dyka upp.

Ja det blev visst lite fel där med att GL får en grav att besöka. Men nu kan både GL och familjen få ett värdigt avslut.

Jag tänker inte diskutera TTs övriga händelser här för det hör inte hemma i detta forum utan här är det GL vi diskuterar...
Citera
2015-05-24, 13:13
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad för sagor du tittar/tittat på nopomil. Men du tycks iaf anse att hela rättsväsendet är ett stort skämt. Att alla domare, nämndemän mfl är ett stort skämt och borde avgå- Kan det bero på att du är jävig i fallet och har ett egenintresse ?!

Alla utom just du har fel i detta ärendet ? Du tycker inte att det är udda ?

Det blev långt ifrån vad SL och MT hade tänkt sig. Med dig vid rodret så hade vi haft 2 mördare lösa i vårt samhälle så jag är evigt tacksam att inte du är den som varit med vid rättegångarna och sett dessa 2 inblandade och tagit beslut i frågan.

Å vad det gäller TTs trovärdighet. Vad vet du om den ? Att synas i media är inger TT haft/har vinning av. Jag som följt både tingsrätt och hovrätt har fått en rätt klar bild av TT. Anser snarare att hon fått betala ett mycket högt pris för sin insats. Något hon gjorde utan att tveka. GL och hans familj kan äntligen få en grav att gå till efter att ha levt i ca 2 år av ovisshet. Att bara kunna få bearbeta allt som hänt, kunna få ett avslut och efter hand kunna gå vidare.

Kärleken är blind och just därför kan det fått SL och MT till att ta GL av daga. Kärlek och pengar är ett starkt motiv att göra vad som för.

Jag har följd detta fall från dag ett och innan dess . Både i rättegångar och i själva byn. Resan TT gjort och gör pga av att ha berättat för polisen om MT bekännelse är inget att vara avundsjuk på. Hon gjorde det varje enskild person skulle göra eller borde göra iaf.

Det handlar inte om mig. Jag är inte anställd av rättsväsendet. Förstått skillnaden?
De som är anställda ska granskas eller hur?
Varför är det så hemskt med granskning i just det här fallet? Massor av fall granskas här på Flashback men du har ont av granskning just här?

Rättsväsendet ska fria hellre än fälla. De kan inte hålla på att "anta" igenom en dom som ger en ev oskyldig 18 års fängelse. Eller hur? Det är så det sägs i andra fall men här ska tydligen dömas på ingenting alls.
Det finns som helst som bevis för att SL för inblandad innan mordet då ska hon går fri!
Rätten ska ge fan i att "anta" rent ut sagt!

Rätten ska heller spekulera om "nära kärleksrelationer". För det ha varit precis tvärtom och de vet inget om det. Där kommer Narnia in om den onda häxan. Rättens onda häxa SL.

TT är ej trovärdig. Det är bara läsa fupen och media. Varför hittade hon tex på att SL var gravid? Varför finns inget svar på det? Detta är nämligen centralt och jag beklagar att du inte begriper det.
TT dras till uppmärksamhet. Sådana personen har lägre trovärdighet. De drivs av andra motiv som måste utrönas. Det skriver TR om - faktiskt. Men gör sedan en helt omotiverad helomvändning . HR väljer att helt blunda för den här problematiken. Men det ska inte rättsväsendet göra. De ska ta in allt. De ska också, som de brukar, kunna kritisera den dåliga utredningen tex förhören.

Du missade också att nu måste ju mängder av våldtäktsmän fällas på "antaganden" också. Göta hovrätt ska väl inte göra skillnad på kön?
Senast redigerad av nopomil 2015-05-24 kl. 13:22.
Citera
2015-05-24, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Hur många år räcker bevisen till då anser Du?

Hon kan och ska inte dömas för mord. Det kan vara skyddande av brottsling eftersom hon någon gång senare börjat få vetskap men inte angivit MT. Men hänsyn ska tas till att hon står under påtryckningar och kan vara rädd.
Senast redigerad av nopomil 2015-05-24 kl. 13:20.
Citera
2015-05-24, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är ju sannerligen en sanning med modifikation. Göran hittades på decimetern exakt där MT berättat att han grävt ner Göran. På dessa stora åkermarker skulle han annars aldrig hittats, någonsin.

Finns flera saker som stämmer. Det vet du också.

Jag tycker domen var bra. Att Sara inte tycker det förstår jag.

Jag har aldrig angett att MT inte är skyldig. Tvärtom. Har du missat det?
Men ÅT har sluppit undan helt. Varför tror du?
Citera
2015-05-24, 14:01
Medlem
findus73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det handlar inte om mig. Jag är inte anställd av rättsväsendet. Förstått skillnaden?
De som är anställda ska granskas eller hur?
Varför är det så hemskt med granskning i just det här fallet? Massor av fall granskas här på Flashback men du har ont av granskning just här?

Rättsväsendet ska fria hellre än fälla. De kan inte hålla på att "anta" igenom en dom som ger en ev oskyldig 18 års fängelse. Eller hur? Det är så det sägs i andra fall men här ska tydligen dömas på ingenting alls.
Det finns som helst som bevis för att SL för inblandad innan mordet då ska hon går fri!

Rätten ska heller spekulera om "nära kärleksrelationer". För det ha varit precis tvärtom och de vet inget om det. Där kommer Narnia in om den onda häxan. Rättens onda häxa SL.

TT är ej trovärdig. Det är bara läsa fupen och media. Varför hittade hon tex på att SL var gravid? Varför finns inget svar på det? Detta är nämligen centralt och jag beklagar att du inte begriper det.
TT dras till uppmärksamhet. Sådana personen har lägre trovärdighet. De drivs av andra motiv som måste utrönas. Det skriver TR om - faktiskt. Men gör sedan en helt omotiverad helomvändning . HR väljer att helt blunda för den här problematiken. Men det ska inte rättsväsendet göra. De ska ta in allt. De ska också, som de brukar, kunna kritisera den dåliga utredningen tex förhören.

Du missade också att nu måste ju mängder av våldtäktsmän fällas på "antaganden" också. Göta hovrätt ska väl inte göra skillnad på kön?

Jag har aldrig påstått att du är anställd av rättsväsendet utan antydde att det var tur att du inte var det...

Klart att anställda ska granskas om de begått fel men vet att de lagt ner mängder med tid på att säkra allt det TT återberättat.
Vilket stämt allt till punkt och pricka!

Jag har inte något som helst ont av granskningen i detta fallet på något vis, men jag ser det hela med andra ögon än vad du gör. Å det är väl helt naturligt !

Angående SL graviditet så fick TT information om att så kunde vara fallet, och jag vet även att hon förklarade att detta var hörsägen, men hon berättade även vad hon visste. Så det med graviditeten är bara svammel från din sida för du inte har hela bilden, vilket myndigheterna har.

Kan inte göra annat än le åt dig...du är involverad i detta fallet på personligt plan och det är inte jag och det är väl därför jag kan granska med andra ögon än vad du gör.

Vad just våldtäksmän har med fallet att göra förstår jag inte?! Kön ska inte spela någon roll på en straffskala. Utan oavsett kön så ska du dömas för det brott du begått.
Innan drog du paralleller till Yara fallet. Men när de fick fällande dom börjar du yra om våldtäktsmän. Oavsett vilket så hör inget av dem in i denna tråd...
Citera
2015-05-24, 15:36
Medlem
Citat:

Helt fel, rätten både kan och ska anta saker i de fall det inte finns bevisning.
Citera
2015-05-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om hon överklagar riskerar hon ett anslutningsvad med krav på livstid. Vågar hon ta den risken, eller drar hon tillbaka överklagandet? Vi får se.

Det blir onekligen intressant att se. Hon kanske är en gambler?
Citera
2015-05-24, 19:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Åklagaren har lagt fram en omfattande bevisning skriver rätten. Men är den bra? Är den relevant?
Omfattande säger ingenting om det är bara struntsaker. Men det är förklarligt att rätten använder nonsensord.
”Varierande styrka” skriver rätten. Minst sagt.

Tyngdpunkten ligger på det som MT sagt till TT. Detta är under all kritik. Det är alltså hörsägen som styr dessa höga jurister och resten av domen går ut på att rätten tycker att hon borde känt till mordet. Det räcker inte för att få 18 år!

TT lämnar inte alls någon "trovärdig" berättelse med tanke på hennes egenintresse för målet i media. TT är ingen trovärdig person alls. Det har hon själv visat. MT befann sig på mordplatsen men inget binder SL dit. Inget alls och det skriver rätten –indirekt.

De skriver t o m att ÅT kan ha del i förloppet: Ändå riktar de inte kritik till polisutredningen eller till åklagaren som de brukar i andra mål. Märkligt! De har nog tittat för mycket på Narnia.

Det är svårt att föreställa sig att MT med den” nära kärleksrelation som vid tiden rådde mellan honom och SL", skulle mörda GL utan SL:s vetskap. Vad vet rätten om det? De tror. De vet inget alls om relationen då. Inget alls. Hur kan HR skriva så urbota dumt?!

Det får ”antas” skriver dom på flera ställen . Nej det får inte alls ”antas”. HR ska fria hellre än fälla.

Detta svamlande bygger de en 18 års fängelsedom på. Detta är en mycket undermålig dom. Dessa domare borde avgå självmant. De har visat sig icke trovärdiga. De kan stanna hemma och titta Narnia istället.

Nu väntar jag på alla fällande våldtäktsdomar där rätten skriver att det får ”antas” att mannen är skyldig. Kom igen nu Göta hovrätt. Börja redan nästa vecka med att ”anta” i fällande våldtäktsmål.

Expressen artikeln om fallet lämnar därhän. Jag trodde att journalister skulle kritiskt granska som en del av uppdraget men det gäller uppenbarligen detta stolpskott till journalist. Jag konstaterar att journalisten som skrev denna artikel själv bidrar till Expressens fall. Och det är bra.
Här var det upprört minsann...

Det är nästan så att man får intrycket av att du helst sett kanske att Göran Lundblad
förblivit liggande oupptäckt i sin ödsliga åkergrav och att det aldrig uppdagats att ett
brott låg bakom hans "försvinnande" så att den person du så påtagligt vurmar för, SL,
kunnat fortsätta vara på fri fot och kommit i åtnjutande av den förmögenhet fadern
lämnade efter sig.

För dig verkar största skurken i dramat vara TT. En person du gör ditt bästa för att svärta
ned. Ifrågasätter trovärdigheten hos och pådyvlar henne ett "egenintresse" av saken.
Hon går igenom allt det här som varit med bland annat hot mot hennes person bara för att hon
vill ha lite uppmärksamhet och så att hon ska kunna producera nåt bokalster om sina
upplevelser och fallet? Jo, tjena moss - jag tror nog man hellre avstår den "uppmärksamheten"
som blivit om man kunde sluppit. TT skulle kanske låtit det vara? Tagit del av den där
killens berättelse om vad som hände, men hållit det för sig själv och inte gjort något av det?
Hade det varit bättre kanske? Ja, då hade ju lilla Sara klarat sig i vart fall.
Och att hon inte klarade sig undan tycks drabba dig hårt att döma av hur känslostyrt
ditt citerade inlägg ovan ter sig och andra med det som du "förgyllt" tråden med.

Nu får du nog allt ändå försöka förlika dig med hur det har blivit med ärendet.
Du kan förstås alltid hoppas på HD men du gör nog bäst i att inte hoppas för mycket...så
besparar du dig själv mycken besvikelse.

Din kritik mot polisutredningen tycks vara stark, men så här uttalade sig hur som helst
den kvinnliga åklagaren Gunilla Öhlin efter hovrättens dom:

– Alla från utredande poliser, tekniker, anmälningsupptagare, hundförare, alla som arbetat med det här - våra analytiker inte att förglömma - har gjort ett kanonjobb. Det är inte så att vi från början låst oss utan vi har jobbat förutsättningslöst hela tiden. Även efter att vi fått uppgifterna om att det skulle vara de personerna som jag sedan väckte åtal mot, så har vi ändå tittat på andra alternativ.

– Vi har vänt på alla, alla stenar, inte bara en gång utan två gånger och tre gånger, säger Gunilla Öhlin.

http://www.expressen.se/kvallsposten/det-ar-ett-djupt-tragiskt-arende/

"Alla stenar", märk väl.

Och ändå är du alltså inte nöjd. Men det är din bag, dina bekymmer.
De flesta av oss andra finner ingen direkt anledning att ryta till om undermåligt
utredningsarbete och inte heller verkar vi ha behov av att kasta skit på tjejen som
verksamt bidrog till fallets uppklarande sent omsider.
Citera
2015-05-24, 19:32
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Här var det upprört minsann...

Hon går igenom allt det här som varit med bland annat hot mot hennes person bara för att hon
vill ha lite uppmärksamhet och så att hon ska kunna producera nåt bokalster om sina
upplevelser och fallet? Jo, tjena moss - jag tror nog man hellre avstår den "uppmärksamheten"
som blivit om man kunde sluppit. TT skulle kanske låtit det vara?

TT kunde lugnt gjort sitt jobb med att vittna i rätten och sen låtit det vara med det. Hon skulle då snabbt fallit i glömska.

Istället åks det runt med journalister. Hon är aktivt pådrivande i polisundersökningen utan att ha något egenintresse som målsägande. Det startas en blogg direkt efter rättegången och sägs skrivas på en bok.

Det är inte att vilja ha lite uppmärksamhet utan det är ett rent uppmärksamhetssökande av högsta graden. Hur rimmar det med att känna sig hotad och tycka det är jobbigt med uppmärksamheten?
Citera
2015-05-24, 19:38
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad för sagor du tittar/tittat på nopomil. Men du tycks iaf anse att hela rättsväsendet är ett stort skämt. Att alla domare, nämndemän mfl är ett stort skämt och borde avgå- Kan det bero på att du är jävig i fallet och har ett egenintresse ?!

Alla utom just du har fel i detta ärendet ? Du tycker inte att det är udda ?

Det blev långt ifrån vad SL och MT hade tänkt sig. Med dig vid rodret så hade vi haft 2 mördare lösa i vårt samhälle så jag är evigt tacksam att inte du är den som varit med vid rättegångarna och sett dessa 2 inblandade och tagit beslut i frågan.

Kärleken är blind och just därför kan det fått SL och MT till att ta GL av daga. Kärlek och pengar är ett starkt motiv att göra vad som för.

Jag har följd detta fall från dag ett och innan dess . Både i rättegångar och i själva byn. Resan TT gjort och gör pga av att ha berättat för polisen om MT bekännelse är inget att vara avundsjuk på. Hon gjorde det varje enskild person skulle göra eller borde göra iaf.

Jag har granskat den här utredningen och domarna. Det är dessa jag uttalar mig om. Är det ett problem att förstå?
Domen från Göta hovrätt är undermålig. Det är inte första gången domstolar skriver undermåliga domar. Men nu håller vi oss till denna dom. Du behöver inte ta till överord utan försöka hålla dig till sak.
Jag upprepar eftersom du inte tar in det: en dom som bygger på lösa "antagandet" är inte rättssäker. Varken nyckel, mobilen eller städandet binder SL. Göta hovrätt "antar". Vi betalar inte deras löner för att de ska anta utan för att de ska rättssäkra.

Rättsväsendet har dessutom helt valt bort viktiga delar som MT:s djurplågeri och hans falska tillvitelse dvs att han manipulerade och spelade på SL:s rädsla.

MT var också förbannad på SL vid tiden när han påstod att hon var inblandad. TT eldade på det genom att påstå att SL var gravid. Vilka rykten då? TT som spred dem? Just det. Rätten fattar inte att det är väsentligen för att förstå att MT bara hittade på precis som han själv anger i rätten. Normalt gäller vad som sägs i en förhandling. Varför gör HR här tvärtom. Därför att de bestämts sig innan.

En undermålig utredning leder till TR:s cirkelresonemang. HR orkar och vill inte ifrågasätta utan "antar" sig igenom domen. Svagt.
Frågan är : varför skyddar alla ÅT? Det kommer nog att komma fram mer om detta.

TT har uppträtt underligt igenom hela utredningen, i media och på andra ställen. Hon är inte trovärdig. Lögnen om graviditeten är väsentlig som sagt och att hon manipulerade MT. Betalat högt pris? Inte alls. Hon vill synas! Annars hade hon inte ställt upp i TV! Hon vill nog suga ut det här mer.

Det sista om graven har inget med domen att göra och är bara ett sätt att slippa diskutera sakfrågor.

Och som sagt; väntar på alla "antaganden" i kommande fällande våldtäktsmål. Ska bli intressant nu, Göta hovrätt!
Citera
2015-05-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Helt fel, rätten både kan och ska anta saker i de fall det inte finns bevisning.

Det är en rättsstatsprincip att hellre fria än fälla som Göta hovrätt har frångått här. De brukar fria ganska vidlyftigt. Men inte här. Skillnaden är att det är en kvinna som fälls på "antaganden".Men som sagt vi väntar på fällande våldtäktsdomar utifrån lösa "antaganden". Men det kanske är en annan sak?

Sista delen av domen där HR kommer fram till att det inte är medhjälp för SL:s del är på så låg nivå som man undrar om det är lågstadiebarn som skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in