Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-24, 19:54
  #2521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Här var det upprört minsann...

Det är nästan så att man får intrycket av att du helst sett kanske att Göran Lundblad
förblivit liggande oupptäckt i sin ödsliga åkergrav och att det aldrig uppdagats att ett
brott låg bakom hans "försvinnande" så att den person du så påtagligt vurmar för, SL,
kunnat fortsätta vara på fri fot och kommit i åtnjutande av den förmögenhet fadern
lämnade efter sig.

För dig verkar största skurken i dramat vara TT. En person du gör ditt bästa för att svärta
ned. Ifrågasätter trovärdigheten hos och pådyvlar henne ett "egenintresse" av saken.
Hon går igenom allt det här som varit med bland annat hot mot hennes person bara för att hon
vill ha lite uppmärksamhet och så att hon ska kunna producera nåt bokalster om sina
upplevelser och fallet? Jo, tjena moss - jag tror nog man hellre avstår den "uppmärksamheten"
som blivit om man kunde sluppit. TT skulle kanske låtit det vara? Tagit del av den där
killens berättelse om vad som hände, men hållit det för sig själv och inte gjort något av det?
Hade det varit bättre kanske? Ja, då hade ju lilla Sara klarat sig i vart fall.
Och att hon inte klarade sig undan tycks drabba dig hårt att döma av hur känslostyrt
ditt citerade inlägg ovan ter sig och andra med det som du "förgyllt" tråden med.

Nu får du nog allt ändå försöka förlika dig med hur det har blivit med ärendet.
Du kan förstås alltid hoppas på HD men du gör nog bäst i att inte hoppas för mycket...så
besparar du dig själv mycken besvikelse.

Din kritik mot polisutredningen tycks vara stark, men så här uttalade sig hur som helst
den kvinnliga åklagaren Gunilla Öhlin efter hovrättens dom:

– Alla från utredande poliser, tekniker, anmälningsupptagare, hundförare, alla som arbetat med det här - våra analytiker inte att förglömma - har gjort ett kanonjobb. Det är inte så att vi från början låst oss utan vi har jobbat förutsättningslöst hela tiden. Även efter att vi fått uppgifterna om att det skulle vara de personerna som jag sedan väckte åtal mot, så har vi ändå tittat på andra alternativ.

– Vi har vänt på alla, alla stenar, inte bara en gång utan två gånger och tre gånger, säger Gunilla Öhlin.

http://www.expressen.se/kvallsposten...agiskt-arende/

"Alla stenar", märk väl.

Och ändå är du alltså inte nöjd. Men det är din bag, dina bekymmer.
De flesta av oss andra finner ingen direkt anledning att ryta till om undermåligt
utredningsarbete och inte heller verkar vi ha behov av att kasta skit på tjejen som
verksamt bidrog till fallets uppklarande sent omsider.

Varför skriver du den "kvinnliga " åklagaren? Det räcker väl med åklagaren?
Vad är dina problem när du skriver så?

Ja, åklagaren berömmer sig själv ja. Det finns inget "kanonjobb". Det finns urusla förhör utifrån en tillyxad förhörsteknik som nästan är skrattretande.
Och finns utredningen om ÅT?
Var finns djurplågeriet m m i denna utredning?

Det finns "ingen skurk i dramat". Detta är en utredning som ska ske professionellt. I denna utredning ingår att TT inte är trovärdig.
Citera
2015-05-24, 20:20
  #2522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det är en rättsstatsprincip att hellre fria än fälla som Göta hovrätt har frångått här.
Du glömde det viktigaste: Hellre fria än fälla when in doubt! Finns det tvivel ska man fria. Det föreligger uppenbarligen inte tvivel i detta fall. Du bör avstå från att tolka juridiska principer när du saknar kunskaper om dem, alternativt ange att du gissar.
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det är en rättsstatsprincip att hellre fria än fälla som Göta hovrätt har frångått här. De brukar fria ganska vidlyftigt. Men inte här. Skillnaden är att det är en kvinna som fälls på "antaganden".Men som sagt vi väntar på fällande våldtäktsdomar utifrån lösa "antaganden". Men det kanske är en annan sak?
Ja det skulle jag säga, varför skulle "vi" vänta på fällande våldtäktsdomar? Vad skulle det vara av för relevans? Och eftersom de skulle baseras på lösa antaganden blir de öht inte intressanta som jämförelse. SL är inte dömd på lösa antaganden, hon är dömd utom tvivel.
Citera
2015-05-24, 23:01
  #2523
Medlem
findus73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag har granskat den här utredningen och domarna. Det är dessa jag uttalar mig om. Är det ett problem att förstå?
Domen från Göta hovrätt är undermålig. Det är inte första gången domstolar skriver undermåliga domar. Men nu håller vi oss till denna dom. Du behöver inte ta till överord utan försöka hålla dig till sak.
Jag upprepar eftersom du inte tar in det: en dom som bygger på lösa "antagandet" är inte rättssäker. Varken nyckel, mobilen eller städandet binder SL. Göta hovrätt "antar". Vi betalar inte deras löner för att de ska anta utan för att de ska rättssäkra.

Rättsväsendet har dessutom helt valt bort viktiga delar som MT:s djurplågeri och hans falska tillvitelse dvs att han manipulerade och spelade på SL:s rädsla.

MT var också förbannad på SL vid tiden när han påstod att hon var inblandad. TT eldade på det genom att påstå att SL var gravid. Vilka rykten då? TT som spred dem? Just det. Rätten fattar inte att det är väsentligen för att förstå att MT bara hittade på precis som han själv anger i rätten. Normalt gäller vad som sägs i en förhandling. Varför gör HR här tvärtom. Därför att de bestämts sig innan.

En undermålig utredning leder till TR:s cirkelresonemang. HR orkar och vill inte ifrågasätta utan "antar" sig igenom domen. Svagt.
Frågan är : varför skyddar alla ÅT? Det kommer nog att komma fram mer om detta.

TT har uppträtt underligt igenom hela utredningen, i media och på andra ställen. Hon är inte trovärdig. Lögnen om graviditeten är väsentlig som sagt och att hon manipulerade MT. Betalat högt pris? Inte alls. Hon vill synas! Annars hade hon inte ställt upp i TV! Hon vill nog suga ut det här mer.

Det sista om graven har inget med domen att göra och är bara ett sätt att slippa diskutera sakfrågor.

Och som sagt; väntar på alla "antaganden" i kommande fällande våldtäktsmål. Ska bli intressant nu, Göta hovrätt!

Har inga som helst problem med att förstå vad du skriver men du verkar ha svårt att förstå att inte alla tycker som du. Undrar vem det är som tar till översaker ? Jag har valt att diskutera endast GL fallet.

Jag tycker inte att domarna är undermåliga. Att det döms på lösa grunder som du påstår håller inte jag med om. Om det nu är som du påstår varför har varken MT eller SL kommit med något relevant i denna utredningen ?
För SL var dagen då hennes pappa "försvann","bara" en helt vanlig dag!

Angående MT:s djurplågeri så har jag förstått att de ska tas upp i annan rättegång

Om du hade varit på plats i HD så hade du sett när en del av SL:s vittnesmål spelades upp. Då fick vi alla se hennes uttryck, minspel osv. Ingen vidare skådespelartalang där.
Det verkar heller inte som du har koll på att Sara ändrat sin historia ex antal gånger. I tidigare inlägg nämnde jag tapetborttagaren, det blev ett ordentligt fall för Sara.

Ang SL:s påstådda graviditet med E.S berättade jag fakta som myndigheterna besitter, men uppenbarligen inte du. TT har aldrig påstått att hon var gravid.

Jag tycker att det i allra högsta grad tillhör fallet att GL kan få en värdig begravning och att de anhöriga kan få ett avslut.

Jag är snarare mer inne på att det är fler inblandade i denna soppan. Inte då i själva mordet utan vetskapen om händelsen och att man då skyddat dömda parter.

Du får tycka å tänka vad du vill om TT:s trovärdighet. Jag ger inte mycket för dina åsikter i detta fallet överhuvudtaget. Det är inte TT som är skurken i detta dramat som du så gärna vill påvisa!

TT manipulerat MT ? Smiley grin

Vad det gäller TT:s blogg så är den helt orelevant i detta fallet. Att press frågar huvudvittnet om hennes känslor, tankar och funderingar är något hon bidragit med för att visa för allmänheten hur viktigt det är att våga vittna. Det är få som vet hur egentligen TT mår. Du verkar ha väldigt mycket åsikter om TT utan att känna henne, medans du försvarar SL med näbbar och klor.
Undrar vem som blir manipulerad

Jag avvaktar och ser om ens HD tar upp GL fallet.

"Det finns två grupper av människor, en som går före och uträttar något och en som kommer efter och kritiserar"
Lucius Annaeus Seneca
Citera
2015-05-25, 11:24
  #2524
Medlem
Har båda överklagat ?
När vet man om HD tar upp det? blir det i morgon då när domen annars vinner laga kraft ?
Citera
2015-05-25, 11:28
  #2525
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacke12
Har båda överklagat ?
När vet man om HD tar upp det? blir det i morgon då när domen annars vinner laga kraft ?
I morgon är sista dagen för överklagan. Därefter har motparten en vecka på sig för ett anslutningsvad. HD svarar i sinom tid...
Citera
2015-05-25, 11:39
  #2526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hon kan och ska inte dömas för mord. Det kan vara skyddande av brottsling eftersom hon någon gång senare börjat få vetskap men inte angivit MT. Men hänsyn ska tas till att hon står under påtryckningar och kan vara rädd.

Varför skrev du att det inte ska räcka till 18 år då?
Citera
2015-05-25, 12:12
  #2527
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findus73
Vad det gäller TT:s blogg så är den helt orelevant i detta fallet.

På TT:s blogg så har hon en liten beskrivning av sig själv.

"Följ Therese Tangs spännande liv som mamma, modell, huvudvittne och aktiv inom olika projekt & föreningar!

Främst uppmärksammad är Therese som Huvudvittne i det uppmärksammade mordet på Göran i Kalmar. "

Och rubriken på bloggen är: Jag avslöjade mördaren.


Så den har väl verkligen allt med det här att göra? Känns inte normalt att skriva så, om det inte är just uppmärksamhet man söker.
Citera
2015-05-25, 16:45
  #2528
Medlem
findus73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
På TT:s blogg så har hon en liten beskrivning av sig själv.

"Följ Therese Tangs spännande liv som mamma, modell, huvudvittne och aktiv inom olika projekt & föreningar!

Främst uppmärksammad är Therese som Huvudvittne i det uppmärksammade mordet på Göran i Kalmar. "

Och rubriken på bloggen är: Jag avslöjade mördaren.


Så den har väl verkligen allt med det här att göra? Känns inte normalt att skriva så, om det inte är just uppmärksamhet man söker.

Fantastiskt vad duktig du är på att ha förutfattade meningar.

Alla bloggportaler vill ju ha folk som är aktuella människor som man kan följa i deras vardag. TT fick förfrågan om att bli bloggare på denna plattform om du nu ska prata om TT och inte GL.
Om du nu vill diskutera TT som person får du väl skapa en tråd om henne här. Men hon har inte gjort header eller någon utformning av bloggen alls. Det är en administratör som sköter topp och vip bloggares sidor för att de ska vara aktuella.

Att TT varit med om GL fallet är knappast inget hon styrt över.
Citera
2015-05-26, 10:11
  #2529
Medlem
Citat:
Sara Lundblad, 27, som dömts för mord på sin pappa Göran Lundblad överklagar hovrättens dom på 18 års fängelse.
Sara Lundblad vill frias eller få ett lägre straff, skriver hennes advokat i överklagandet.

Citat:
Sara Lundblad har konsekvent nekat till all inblandning i mordet. I sitt överklagande skriver hennes advokat Eva Kullman att hovrätten "gjort en felaktig bedömning av utredningen av målet".
Sara Lundblad vill frias helt eller få ett lägre straff.

Citat:
Tiden för överklagande går ut i dag. Martin Törnblad har inte överklagat.

http://www.expressen.se/nyheter/dott...t-pa-goran-63/
Citera
2015-05-26, 11:38
  #2530
Medlem
Båda har överklagat
Citera
2015-05-26, 12:37
  #2531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Du glömde det viktigaste: Hellre fria än fälla when in doubt! Finns det tvivel ska man fria. Det föreligger uppenbarligen inte tvivel i detta fall. Du bör avstå från att tolka juridiska principer när du saknar kunskaper om dem, alternativt ange att du gissar.
Ja det skulle jag säga, varför skulle "vi" vänta på fällande våldtäktsdomar? Vad skulle det vara av för relevans? Och eftersom de skulle baseras på lösa antaganden blir de öht inte intressanta som jämförelse. SL är inte dömd på lösa antaganden, hon är dömd utom tvivel.

Tvärtom. Det finns inga bevis här för SL:s skuld! Nyckeln (så jävla fånigt av HR!) är avhandlad, mobilen likaså och städandet. MT har tagit tillbaka under förhör och i förhandlingar vad han påstått till TT och normalt gäller vad som sägs i förhandling!
Hon ska frias enligt vad som gäller andra misstänkta. Det råder inget tvivel om.

De kommande fällande våldtäktsdomarna är absolut relevanta. Ska bevakas när Göta Hovrätt första gången fäller en våldtäktsman på antaganden. Tycker du alltså det är ok?
Citera
2015-05-26, 12:54
  #2532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findus73
Har inga som helst problem med att förstå vad du skriver men du verkar ha svårt att förstå att inte alla tycker som du. Undrar vem det är som tar till översaker ? Jag har valt att diskutera endast GL fallet.

Jag tycker inte att domarna är undermåliga. Att det döms på lösa grunder som du påstår håller inte jag med om. Om det nu är som du påstår varför har varken MT eller SL kommit med något relevant i denna utredningen ?
För SL var dagen då hennes pappa "försvann","bara" en helt vanlig dag!

Angående MT:s djurplågeri så har jag förstått att de ska tas upp i annan rättegång

Om du hade varit på plats i HD så hade du sett när en del av SL:s vittnesmål spelades upp. Då fick vi alla se hennes uttryck, minspel osv. Ingen vidare skådespelartalang där.
Det verkar heller inte som du har koll på att Sara ändrat sin historia ex antal gånger. I tidigare inlägg nämnde jag tapetborttagaren, det blev ett ordentligt fall för Sara.

Ang SL:s påstådda graviditet med E.S berättade jag fakta som myndigheterna besitter, men uppenbarligen inte du. TT har aldrig påstått att hon var gravid.

Jag tycker att det i allra högsta grad tillhör fallet att GL kan få en värdig begravning och att de anhöriga kan få ett avslut.

Jag är snarare mer inne på att det är fler inblandade i denna soppan. Inte då i själva mordet utan vetskapen om händelsen och att man då skyddat dömda parter.

Du får tycka å tänka vad du vill om TT:s trovärdighet. Jag ger inte mycket för dina åsikter i detta fallet överhuvudtaget. Det är inte TT som är skurken i detta dramat som du så gärna vill påvisa!

TT manipulerat MT ? Smiley grin

Vad det gäller TT:s blogg så är den helt orelevant i detta fallet. Att press frågar huvudvittnet om hennes känslor, tankar och funderingar är något hon bidragit med för att visa för allmänheten hur viktigt det är att våga vittna. Det är få som vet hur egentligen TT mår. Du verkar ha väldigt mycket åsikter om TT utan att känna henne, medans du försvarar SL med näbbar och klor.
Undrar vem som blir manipulerad

Jag avvaktar och ser om ens HD tar upp GL fallet.

"Det finns två grupper av människor, en som går före och uträttar något och en som kommer efter och kritiserar"
Lucius Annaeus Seneca

Vadå vanlig dag? Har du ens läst den 100-tals sidorna förhör med SL? Hur troligt är det att denna världsovana tjej skulle uppträda som en hårdnackad maffioso? Hon håller samma linje genom alla dessa insinuanta och ibland erkänt felaktiga förhör. Polisen vet inte ens vad de själva frågor - se om pistolen. Pinsamt polisen!
För att inte tala om de urusla förhören med MT. Ändå kritiserar inte Göta hovrätt utredningen som de brukar gör i våldtäktsmål! Undermåligt och kan bara bero på att de har bestämts sig innan förhandlingen.

Varför "försvinner" ÅT ur utredningen? Varför snärjs inte han i timslånga förhör?

Djurplågeriet ska in här! Liksom den falsk tillvitelsen. Allt ska avhandlas under samma förhandling. Att snuttifiera såsom utredning/TR/HR gör visar brist på professionalitet hos rättsväsendet liksom stor okunskap. Idag vet man att djurplågare (både MT och ÅT) också har lättare för att vara våldsamma mot människor. SL har inga som helst sådana tendenser. Tvärtom.

Tapetbortagartjafset är bara dumheter i stil ”nyckeln” och ”bilen” och det vet du. Kontrerara dig på relationer istället för dina tekniska dumheter. Mord begås inte på grund av teknik.

Jaså vilka myndigheter visste att SL var gravid vid tiden hon träffade E? Nej. TT manipulerade MT just där han var som känsligast, vid hans ev impotens och att SL varit otrogen. TT berättar f ö själv hur hon manipulerat MT i förhören med henne och hon stoltserar med det.

Du glömmer förresten ett citat: endast döda fiskar flyter med strömmen. Översätt gärna fritt till latin.
__________________
Senast redigerad av nopomil 2015-05-26 kl. 13:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback