2015-05-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Fast det är inte det det handlar om.

Jag diskuterar inte de här sakerna i tråden primärt för att jag tror att hovrätten dömt fel, eller att Sara och/eller Martin är oskyldiga, utan för att få en uppfattning om ifall mitt scenario och mitt tänk avseende omständigheterna är "felfritt".

Jag är intresserad av den juridiska diskussionen, och om det finns något som går att angripa i min bedömning av omständigheterna på morgonen när mordet begicks. Jag vill veta om någon tänker annorlunda, och kan hitta en annan förklaring till ffa Saras beteende efter mordet.

Om alla säger samma sak, och ingen vill försöka sig på en annan tolkning, så är det inte så intressant att diskutera vad sin hänt. Det var därför jag bad skribenterna i tråden att försöka hitta luckor i mitt resonemang, eftersom det är ett sätt för mig att utveckla och förbättra mitt logiska tänkande.
Du skall veta att många i närområdet tänker i samma banor som du,alla försigpåare ute i landet kan bara gissa.Men vi i närområdet har andra tankar om dådet,då vi har kännedom om de inblandade.
Citera
2015-05-18, 20:45
Medlem
Sara har tydligen överklagat till HD. Men hon försöker väl hala ut det hela för att det ska hinnas med att sättas undan lite kronor som hon verkar få hjälp med.
Citera
2015-05-18, 21:59
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picock
Sara har tydligen överklagat till HD. Men hon försöker väl hala ut det hela för att det ska hinnas med att sättas undan lite kronor som hon verkar få hjälp med.

Vad kan hon vinna på att fördröja?
Citera
2015-05-23, 22:11
Medlem
Åklagaren har lagt fram en omfattande bevisning skriver rätten. Men är den bra? Är den relevant?
Omfattande säger ingenting om det är bara struntsaker. Men det är förklarligt att rätten använder nonsensord.
”Varierande styrka” skriver rätten. Minst sagt.

Tyngdpunkten ligger på det som MT sagt till TT. Detta är under all kritik. Det är alltså hörsägen som styr dessa höga jurister och resten av domen går ut på att rätten tycker att hon borde känt till mordet. Det räcker inte för att få 18 år!

TT lämnar inte alls någon "trovärdig" berättelse med tanke på hennes egenintresse för målet i media. TT är ingen trovärdig person alls. Det har hon själv visat. MT befann sig på mordplatsen men inget binder SL dit. Inget alls och det skriver rätten –indirekt.

De skriver t o m att ÅT kan ha del i förloppet: Ändå riktar de inte kritik till polisutredningen eller till åklagaren som de brukar i andra mål. Märkligt! De har nog tittat för mycket på Narnia.

Det är svårt att föreställa sig att MT med den” nära kärleksrelation som vid tiden rådde mellan honom och SL", skulle mörda GL utan SL:s vetskap. Vad vet rätten om det? De tror. De vet inget alls om relationen då. Inget alls. Hur kan HR skriva så urbota dumt?!

Det får ”antas” skriver dom på flera ställen . Nej det får inte alls ”antas”. HR ska fria hellre än fälla.

Detta svamlande bygger de en 18 års fängelsedom på. Detta är en mycket undermålig dom. Dessa domare borde avgå självmant. De har visat sig icke trovärdiga. De kan stanna hemma och titta Narnia istället.

Nu väntar jag på alla fällande våldtäktsdomar där rätten skriver att det får ”antas” att mannen är skyldig. Kom igen nu Göta hovrätt. Börja redan nästa vecka med att ”anta” i fällande våldtäktsmål.

Expressen artikeln om fallet lämnar därhän. Jag trodde att journalister skulle kritiskt granska som en del av uppdraget men det gäller uppenbarligen detta stolpskott till journalist. Jag konstaterar att journalisten som skrev denna artikel själv bidrar till Expressens fall. Och det är bra.
Senast redigerad av nopomil 2015-05-23 kl. 22:14.
Citera
2015-05-23, 22:41
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
ser på lexbase att TT nyligen dömts för något, någon som vet vad hon dömts för?

Lite OT för denna tråden men hon berättar lite om det på sin blogg.
http://www.mondoblog.se/theresetang/2015/05/22/kvallsmys/

Fortkörning som hon anser är felaktig. Påstår att polisen ljuger typ.
Den här gången verkar ju inte rätten trott på stjärnvittnet.
Citera
2015-05-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Åklagaren har lagt fram en omfattande bevisning skriver rätten. Men är den bra? Är den relevant?
Omfattande säger ingenting om det är bara struntsaker. Men det är förklarligt att rätten använder nonsensord.

Tyngdpunkten ligger på det som MT sagt till TT. Detta är under all kritik. Det är alltså hörsägen som styr dessa höga jurister och resten av domen går ut på att rätten tycker att hon borde känt till mordet. Det räcker inte för att få 18 år!

TT lämnar inte alls någon "trovärdig" berättelse med tanke på hennes egenintresse för målet i media. TT är ingen trovärdig person alls. Det har hon själv visat. MT befann sig på mordplatsen men inget binder SL dit. Inget alls och det skriver rätten –indirekt.

De skriver t o m att ÅT kan ha del i förloppet: Ändå riktar de inte kritik till polisutredningen eller till åklagaren som de brukar i andra mål. Märkligt! De har nog tittat för mycket på Narnia.

Det är svårt att föreställa sig att MT med den” nära kärleksrelation som vid tiden rådde mellan honom och SL", skulle mörda GL utan SL:s vetskap. Vad vet rätten om det? De tror. De vet inget alls om relationen då. Inget alls. Hur kan HR skriva så urbota dumt?!

Det får ”antas” skriver dom på flera ställen . Nej det får inte alls ”antas”. HR ska fria hellre än fälla.

Detta svamlande bygger de en 18 års fängelsedom på. Detta är en mycket undermålig dom. Dessa domare borde avgå självmant. De har visat sig icke trovärdiga. De kan stanna hemma och titta Narnia istället.

Nu väntar jag på alla fällande våldtäktsdomar där rätten skriver att det får ”antas” att mannen är skyldig. Kom igen nu Göta hovrätt. Börja redan nästa vecka med att ”anta” i fällande våldtäktsmål.

Expressen artikeln om fallet lämnar därhän. Jag trodde att journalister skulle kritiskt granska som en del av uppdraget men det gäller uppenbarligen detta stolpskott till journalist. Jag konstaterar att journalisten som skrev denna artikel själv bidrar till Expressens fall. Och det är bra.

Det är ju sannerligen en sanning med modifikation. Göran hittades på decimetern exakt där MT berättat att han grävt ner Göran. På dessa stora åkermarker skulle han annars aldrig hittats, någonsin.

Finns flera saker som stämmer. Det vet du också.

Jag tycker domen var bra. Att Sara inte tycker det förstår jag.
Citera
2015-05-24, 00:21
Medlem
Citat:

Hur många år räcker bevisen till då anser Du?
Citera
2015-05-24, 10:03
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är ju sannerligen en sanning med modifikation. Göran hittades på decimetern exakt där MT berättat att han grävt ner Göran. På dessa stora åkermarker skulle han annars aldrig hittats, någonsin.

Finns flera saker som stämmer. Det vet du också.

Jag tycker domen var bra. Att Sara inte tycker det förstår jag.

Men det finns också saker som INTE stämmer. Då får man fråga sig varför?
En anledning skulle kunna vara att personen som berättat inte varit med om hela förloppet utan bara är en medhjälpare. Då stämmer de delar som personen gjort på centimetern medan övriga bara är påhitt eller hörsägen.

Med ledning av vilka delar som stämmer och vilka som inte stämmer borde man därmed ganska säkert kunna säga vilka moment som personen var inblandad i. Övriga moment kan då ha gått till på ett helt annat sätt och vid helt andra tidpunkter utförda av en helt annan person.
Citera
2015-05-24, 11:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picock
Om hon överklagar riskerar hon ett anslutningsvad med krav på livstid. Vågar hon ta den risken, eller drar hon tillbaka överklagandet? Vi får se.
Citera
2015-05-24, 11:25
Medlem
Visst måste den gode mannen som gett SL tillgång till en massa pengar kunna klandras?
Citera
2015-05-24, 11:29
Medlem
findus73s avatar
Citat:

Jag vet inte vad för sagor du tittar/tittat på nopomil. Men du tycks iaf anse att hela rättsväsendet är ett stort skämt. Att alla domare, nämndemän mfl är ett stort skämt och borde avgå- Kan det bero på att du är jävig i fallet och har ett egenintresse ?!

Alla utom just du har fel i detta ärendet ? Du tycker inte att det är udda ?

Det blev långt ifrån vad SL och MT hade tänkt sig. Med dig vid rodret så hade vi haft 2 mördare lösa i vårt samhälle så jag är evigt tacksam att inte du är den som varit med vid rättegångarna och sett dessa 2 inblandade och tagit beslut i frågan.

Å vad det gäller TTs trovärdighet. Vad vet du om den ? Att synas i media är inger TT haft/har vinning av. Jag som följt både tingsrätt och hovrätt har fått en rätt klar bild av TT. Anser snarare att hon fått betala ett mycket högt pris för sin insats. Något hon gjorde utan att tveka. GL och hans familj kan äntligen få en grav att gå till efter att ha levt i ca 2 år av ovisshet. Att bara kunna få bearbeta allt som hänt, kunna få ett avslut och efter hand kunna gå vidare.

Kärleken är blind och just därför kan det fått SL och MT till att ta GL av daga. Kärlek och pengar är ett starkt motiv att göra vad som för.

Jag har följd detta fall från dag ett och innan dess . Både i rättegångar och i själva byn. Resan TT gjort och gör pga av att ha berättat för polisen om MT bekännelse är inget att vara avundsjuk på. Hon gjorde det varje enskild person skulle göra eller borde göra iaf.
Citera
2015-05-24, 11:33
Medlem
findus73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Men det finns också saker som INTE stämmer. Då får man fråga sig varför?
En anledning skulle kunna vara att personen som berättat inte varit med om hela förloppet utan bara är en medhjälpare. Då stämmer de delar som personen gjort på centimetern medan övriga bara är påhitt eller hörsägen.

Med ledning av vilka delar som stämmer och vilka som inte stämmer borde man därmed ganska säkert kunna säga vilka moment som personen var inblandad i. Övriga moment kan då ha gått till på ett helt annat sätt och vid helt andra tidpunkter utförda av en helt annan person.

Har du missat tapetborttagaren som SL in i de sista försökte vinkla sig ur. I den fanns Görans dna och hon har använt den. Det har hon erkänt. Men att hennes versioner från 2012 ändrat sig flertalet gånger tyder ju även det på att hon ständigt försöker hitta på ett sätt att rentvå sig.
Historien var från början att GL köpte den för att använda sig av den i köket när han renoverade där. Men efter undersökningar från åklagare/polis visade det sig att just det färgkombinationen på sprutan kom på Jula där den var inköpt i aug 2012....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in