2012-11-08, 12:30
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastaratta
Öh av det lilla jag såg så hade hon svarat på alla mail förutom det sista.
Hur såg du att hon svarat på alla? Hon hade inte läst eller vidarebefodrat dem då?
Citera
2012-11-08, 13:04
Medlem
Enzymes avatar
I alla exempel handlade det om män som stalkar kvinnor men det måste ju finnas gott om exempel där galna kvinnor trakasserar män?! Det är ju oftast den psykiska biten som tar knäcken på dig och då spelar det ju ingen roll om den som trakasserar är kvinna eller man.
Citera
2012-11-08, 13:25
Medlem
Vad är Aperbergs syndrom..? Och när blev Aspergers syndrom en psykisk sjukdom? Det är ett neuropsykiatriskt funktionshinder..

http://www.tv3.se/stalkers/den-socialt-inkompetente
Citera
2012-11-08, 13:44
Moderator
Humbugs avatar
Intressant program som jag ska se till att följa.
En grej störde mig dock under hela programmet: Den äldre damen envisades med att hela tiden uttala "Stalking" med svenskt uttal. Så får man fan i mig inte göra!
Citera
2012-11-08, 13:49
Medlem
SithBoboSiths avatar
Ståker låter ju värre än stalker, vi är i sverige så det är okej att försvenska det lite, åtminstone till dess att det finns ett försvenskat ord.

Ang genustänket så borde det väl vara vanligare med besatta kvinnor än män, i vart fall vad gäller kändisstalkning som i första avsnittet. Var/är det inte en jättegammal dansbandsgubbe som haft någon galen kvinna efter sig halva livet som tror dom är ihop?
Citera
2012-11-08, 14:16
Medlem
Esposito1887s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av som-ali
Lite tudelad i den här frågan.

Visst att stalka någon är fel, inget snack om saken och allra helst när personen inte vill bli utsatt och även polisanmäler missfostret. Men varför måste vissa människor alltid vilja synas, höras och blogga om precis allt som egentligen är privat. Varför väljer denna Bonde-susanne att ställa upp i Tv och blogg och facebooka om hon nu vill bli lämnad ifred. Jag köper helt enkelt inte att Bonden är ett offer. Ialla fall inte i detta ärendet. Jag tyckte det skrek attention-whore om hela henne. Hade jag varit som Hasse och de andra så hade jag sagt till henne att ge fan i att blogga, stäng ner din förbannade facebook, skaffa hemlig adress och flytta till norrland.

"Kändisfallen" gällande stalking är de som uppmärksammas, man skall dock tänka på att i de flesta fallen så är det icke kända människor som drabbas. Kan förstå att man inte vill ge upp sitt boende och vänner för en sådan här grej men givetvis bör man lägga ner sin FB, byta till hemligt nummer, stänga ner blogg osv.

Citat:
Personligen så hade jag eller någon i familjen blivit utsatt så är jag övertygad om att jag hade plockat fram Glocken och tömt magasinet i den som stalkat mig. Efter fyra år så börjar man ju bli lite små irriterad och allra helst om snuten inte vill hjälpa en. Bättre att ta några år på "spjället" och veta att fanskapet är dörr när man sen själv kommer ut i friheten igen.

Hade någon i min närhet drabbats och polisen inte gjort tillräckligt så har jag svårt att se att man inte skulle "ta saken i egna händer". Kanske inte fullt ut som du skriver men ändå försöka skrämma upp personen rejält.

Citat:
En stilla undran: tänker TV3 köra detta som någon form av genus grej och utmåla män som förföljare i denna serie. Verkar ju som om de bara tänker leta upp stalkers som är män, när det bevisligen finns lika många störda stalker kvinnor (tänker här närmast på freaket från Kalmar)?

Vi får hoppas att man skildrar både manliga och kvinnliga stalkers. För det finns även om det verkar vara fler män. Skall man ta något "kändisfall" om en man som drabbats så finns både Nick Borgen och den ena killen i Lyxfällan.
Citera
2012-11-08, 14:30
Moderator
v50s avatar
Tyckte programmet var helt ok men de borde ha lagt mer tid på den del där de kartlade och konfronterade stalkern.
Citera
2012-11-08, 14:36
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Tyckte programmet var helt ok men de borde ha lagt mer tid på den del där de kartlade och konfronterade stalkern.
Dom verkade ju veta vem han var från första början, hade ju hans för och efternamn efter att Susanne hade haft honom som vän på fejjan och det var där han började skicka sina mail.
Citera
2012-11-08, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Hur såg du att hon svarat på alla? Hon hade inte läst eller vidarebefodrat dem då?
Det var ju en lila pil vid mailet
Citat:
Ursprungligen postat av Cirke
Öh? Är du dum på riktigt ? eller trollar du bara?
Har du inget vettigt att skriva skriv inget alls
Citera
2012-11-08, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Ståker låter ju värre än stalker, vi är i sverige så det är okej att försvenska det lite, åtminstone till dess att det finns ett försvenskat ord.

Ang genustänket så borde det väl vara vanligare med besatta kvinnor än män, i vart fall vad gäller kändisstalkning som i första avsnittet. Var/är det inte en jättegammal dansbandsgubbe som haft någon galen kvinna efter sig halva livet som tror dom är ihop?

Du kanske försvenskar dessa ord också? Pe-u-ge-ot Re-na-ult Bri-e
Citera
2012-11-08, 15:09
Medlem
Esposito1887s avatar
Ganska vettigt och intressant i ämnet:
http://www.youtube.com/watch?v=vRrkUy9KJ48
Citera
2012-11-08, 15:14
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat: