2012-10-22, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZIPPOZIPPO
Ser på både presstv och RT via nätet fungerar utmärkt, eu skall icke bestämma vilken information jag önskar ta del av. Tycker eu gör fel!

Bra för dig! De flesta är dock för lata eller dåliga på IT för att titta på TV på nätet. Eller så har de inte datorn inkopplad till någon bra skärm.

Verkar som om USA är inblandat också (vilken överraskning...!)
Citat:
The International Telecommunications Satellite Organization (Intelsat) has taken a number of Iranian channels off the air in Europe based on an order by the United States.

The US Office of Foreign Assets Control (OFAC) has ordered the international broadcast services provider to shut down the Iranian channels, including Sahar, Jam-e-Jam, Islamic Republic of Iran News Network and al-Kowsar.

Press TV was not included in the list of the channels that have been removed.
Citera
2012-10-23, 13:06
Medlem
Jag fattar inte riktigt hur det här med Intelsat och Eutelsat hänger ihop?
Nu har jag ringt en tidning till och haft ett längre samtal.
Det visar sig att det förekommer satellitutsändningar över Iran av Europeiska stationer. Och amerikanska. Utsändningar på farsi (iranska språket). Detta är som ett mediekrig (propagandakrig) där väst sänder propaganda över, Iran och släcker ner Irans sändningar över Europa.

Tydligen innehåller EU:s sanktioner också lista på personer som dom förbjuder att resa i Europa och att europeer förbjuds göra affärer med. Detta framkom inte direkt när ja tittade på deras sidor. Men när man letar så finns det listor - men man kan inte komma åt och läsa dessa listor. Krävs någon inloggning.
En man ska tydligen finnas på dessa listor som heter Zargani och som är chef för Tv-bolaget. Men jag har inte hittat något om honom än. (fick reda på det när jag ringde tidningsredaktionen. Intressant att jag har blivit så positivt bemött och med intresse vart jag än har vänt mig. Samtidigt som denna fråga lyser med sin frånvaro.. hmm)..

Det verkar också som comhem har stängt av de här kanalerna i Sverige. Är det någon som vet hur kabel-tv och satellit-tv hänger ihop?
Senast redigerad av Urbizzo 2012-10-23 kl. 13:12.
Citera
2012-10-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Tydligen innehåller EU:s sanktioner också lista på personer som dom förbjuder att resa i Europa och att europeer förbjuds göra affärer med. Detta framkom inte direkt när ja tittade på deras sidor. Men när man letar så finns det listor - men man kan inte komma åt och läsa dessa listor. Krävs någon inloggning.
En man ska tydligen finnas på dessa listor som heter Zargani och som är chef för Tv-bolaget. Men jag har inte hittat något om honom än. (fick reda på det när jag ringde tidningsredaktionen. Intressant att jag har blivit så positivt bemött och med intresse vart jag än har vänt mig. Samtidigt som denna fråga lyser med sin frånvaro.. hmm)..
Han heter ZARGHAMI och är ansvarig utgivare. Journalisten trodde det var han som var orsaken till att stationerna stänger. ? Där sätter jag ett frågetecken? Det skulle ha att göra med innehållet i någon kanal.
Men han blev 'bannlyst' redan i mars i år, så det är också konstigt att det skulle vara han som är orsaken att alla kanaler släcks ner nu?
Här är motiveringen till hans 'bannlysning':
As Head of Islamic Republic of Iran Broadcasting
(IRIB), he is responsible for all programming
decisions. IRIB has broadcast forced confessions
of detainees and a series of "show trials" in
August 2009 and December 2011. These
constitute a clear violation of international
provisions on fair trial and the right to due
process.
Citera
2012-10-23, 21:39
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Jag har också uppfattat det som du skriver, det där med kärnvapen är anledningen, men vet du något om hur EU motiverar sitt ställningstagande. Om dom anser att det är just Iran som inte ska ha kärnvapen, eller har dom antagit någon allmän policy? Det är ju till de här sanktionerna som Eutelsat hänvisar.

Nja, det har ju pågått ett snack i flera år nu om att Iran med en shia muslimsk regering (som just U.S.A gärna vill uttala det) inte skulle kunna hålla kärnvapen i sin hand och riskerna behöver jag väll knappast säga. Kärnvapen är kärnvapen ju.

Jag är ganska säker på att den ända officiella anledningen att få bekräftat från båda parter är att EU inte vill att Iran ska tjäna pengar via television i EU. Varför just det är televisions bolag det handlar om, finns det ju inget svar på som EU velat erkänna (vad jag hittar i alla fall) därför vill jag inte hålla med er om något även om det ni spekulerar kan vara ganska trovärdigt och sannolikt. Men dock kan jag förstå att man gärna spekulerar som ovanstående om att det kanske har med att det finns risk för persiska tv-kanaler kan börja sända matreal som herrarna & fruarna EU inte gillar.

Dock är detta i mina ögon politik. Irans regering är enligt min åsikt inte den "vän skapligaste" vapenmakt som finns, särskilt mot västvärlden, så kan ändå förstå att EU har en lika ställning som USA till Iran. Och diktatur är diktatur.

Om man bara kollar på arabiska våren så måste tusentals lida offer för att man ska kunna angripa eller liksom detta fallet ge en "varning/sanktion" till en diktatur och Irans regering verkar inte lättare att samtala med än en annan diktatur, kanske t.o.m tvärt om.

Och slutligen de lidande i de här är ju tyvärr ni i detta fallet som inte får se er TV-kanal i er satellit som vanligen. Bättre det än att vara i ett inbördeskrig tänkte jag, men, men. Förstår er...

Så det jag förstår av detta är att EU ger en stor kollektiv bestraffning i en rätt så låg sanktion hittills.

Citat:
Det verkar också som comhem har stängt av de här kanalerna i Sverige. Är det någon som vet hur kabel-tv och satellit-tv hänger ihop?

Jag som visade dig comhem som exempel tror jag, så känner mig för att svara på det här citatet också. Just comhem var bara ett exempel efter som jag varit kund där en gång i tiden. Dock inte vid köp av persiska kanaler (haha). Nej men är det såhär att man bara vill ha en eller två enstaka kanaler från sitt hemland kan man istället för att köpa hem värsta parabol och allt köpa abonnemang från comhem precis som vanlig digitalbox från comhem. Fast för att se dessa kanaler som ligger långt bort från norden behöver man något som kallas tre (3) hål i väggen. Har du "3 hål i väggen" kan du även se vissa kanaler comhem erbjuder utom skandinaviskt, eller med mindre sändningsvärde.
Senast redigerad av KycklingKlubban 2012-10-23 kl. 21:43.
Citera
2012-10-23, 21:58
Bannlyst
Nu har ju EU klart och tydligt sagt att sanktionerna INTE innefattar iranska satellitstationer, så det hela är mycket underligt.

Fick ptitsa något svar från Eutelsat?
Citera
2012-10-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Nu har ju EU klart och tydligt sagt att sanktionerna INTE innefattar iranska satellitstationer, så det hela är mycket underligt.

Fick ptitsa något svar från Eutelsat?

Ja detta är mycket underligt. Nu har jag också fått svar från svenska EU, och där säger dom också uttrycklig att det inte berör några TV-kanaler.

Citera
2012-10-24, 15:12
Medlem
Men nu känner jag än större oro i den här frågan.
Här är en artikel av journalisten Jan Arell:

Länk:
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.1106391-iranska-tv-kanaler-slacks-i-sverige
Citera
2012-10-24, 16:18
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ja detta är mycket underligt. Nu har jag också fått svar från svenska EU, och där säger dom också uttrycklig att det inte berör några TV-kanaler.

Det är ju tvärt emot den information dom officiellt publicerat från EU (obs. inte EU Sverige).
Så det tyder ju att allt handlar om delade meningar och "ned tystningar".
Citera
2012-10-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Det är ju tvärt emot den information dom officiellt publicerat från EU (obs. inte EU Sverige).
Så det tyder ju att allt handlar om delade meningar och "ned tystningar".
Jag har fått information både från EU i Europa och EU i Sverige och dom säger samma sak.

EU Sverige svarade:
Håller med dig att Jans artikel inte tydligt visar på detta. Att han snarare visar på att det skulle varit ett beslut i EU, någon stans, gömt från allmänheten.
Jag har skickat mitt EU-svar till Jan Arell och jag har svarat EU i Sverige med en fråga om vem som övervakar att sanktionerna följs riktigt och inte överdrivs?
DET värsta med det här anser jag ändå är att större delen av mellanöstern och nordafrika är drabbade. Det gör det här till en mycket större fråga.
Citera
2012-11-10, 13:43
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Javisst det fanns en tråd för det här:
Eutelsat ban on Iran media, preparation to Cold War II: Analyst

Å så vill jag säga att det ÄR censur. Sug I ert blaj om att vi står för frihet och demokrati. Jag fattar inte dom som piskar upp sitt hat mot s.k. diktaturer på FB. Många nationer är ju inte så perfekta men... glashus!
Citera
2012-11-11, 00:27
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Jo, jag misstänker också att det här är en förberedelse för krig mot Iran. Man vill helt enkelt inte att folk här ska få veta sanningen, att attackerna är oprovocerade och brutala.

Har Iran olja?
Citera
2012-11-21, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Jo, jag misstänker också att det här är en förberedelse för krig mot Iran. Man vill helt enkelt inte att folk här ska få veta sanningen, att attackerna är oprovocerade och brutala.

Har Iran olja?

De har precis hur mycket olja som helst. I klass med Saudi. Den som är intresserad kan googla, men de är definitivt i Top 5 oljeländer. Intressant slump, eller hur?

Jag är nu i England och kan som sagt inte titta på PressTV på kabel där det tidigare var tillgängligt.

Så nästa möjlighet att titta på ett trevligt sätt skulle vara att använda Zattoo som är en slags internet TV applikation, som visar bra och högupplöst TV på datorn i en trevlig spelare.
Där fanns PressTV tidigare.
Men den är nu borta!
(tyvärr kan du inte använda Zattoo från Sverige, copyright............................blah!)

Så blackouten är total - det enda som inte kan censureras är själva sajten, som man kan streama från. Den har ju en .ir domänm och är hostad i själva Iran, därför går det inte att komma åt den.
Man går inte så långt som att blockera tillgången till iranska sajter överhuvudtaget.
Men med denna utveckling så kanske den dagen är nära!

Jag fick aldrig något svar från EU efter jag mailade dem.

Ingen aning varför de ignorerade mitt email. Bra gjort av övriga som ringde upp och frågade!

Mitt mail till Zattoo, klistrar in svaret när jag får det. Räknar med att de är bättre på att svara på mail än EUs infodesk.

Citat:
Hello Zattoo
Thanks for a great service - just a quick question:
I used to watch the channel PressTV on Zattoo from time to time, here in the UK.
I just logged on after not using Zattoo for about a year, and now I cannot find PressTV in the channel list.
What's happened? If you've removed it from the offering - does this have any relation to the ban on PressTV from European satellites?
I found this channel to be a great source of alternative news and I'll be very disappointed if you removed it.
Would be very grateful for a response just indicating what's going on with this channel on Zattoo.
Kind regards
Senast redigerad av ptitsa 2012-11-21 kl. 14:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in