2012-10-17, 00:27
Bannlyst
PRESS TV LIVE
  • Storbritannien vägrade dem att ha kontor i London fast de ville.
  • Inga kabeloperatörer i EU får sända PressTV ellrt andra iranska nyhetsstationer på persiska och arabiska.
  • Deras satellit signal har på fullaste allvar "jammats" så att vanliga satellitanvändare inte skall kunna ställa in signalen.
  • Nu har EU förbjudit dem från att sända mot Europa. Inga Europeiska satelliter får sända PressTV!
  • Enda sättet att se dem är på nätet PRESS TV LIVE

Detta är censur! Vi skall ju ha fri press här!

Jag brukar ofta titta på PressTV - inte för att jag är muslim eller någon särskilt vän av Iran, utan för att de rapporterar om opposition och alternativa rörelse i Storbritannien där jag bor. Stormedia ignorerar helt en del viktiga frågor som berör alla i London och jag har kommit på att Press TV täcker dessa frågor regelbundet. De vågar brutalkritisera kriget i Afghanistan, Iraq och USAs oegentligheter jorden runt... Håller inte med om deras "antizionistiska" agenda, men för vissa är det viktigt med nyheter som rapporterar från Palestiniernas synvinkel. Det är inte vanligt i de flesta EU länder. De tar ställning FÖR folk som Assange, Gary McKinnon, Bashir Al-Assad's regering etc. De erbjuder en jätteviktig alternativ nyhetskälla! Brittiska kända politiska profiler som George Galloway och Yvonne Ridley har egna shower. Roliga alternativa ekonomiska analysten Max Keiser har en show också. Formatet är trevligt och de flesta nyhetsläsarna sympatiska.

Nu försöker EU och Storbritannien lägga locket och tysta PressTV! De använder metoder värdiga Sovjetunionen i sina värsta stunder!
  • Brukar du titta på Press TV ?
  • Tycker du att censuren är berättigad inom EU?
  • Är det lagligt?
  • De kör kampanj på Facebook och deras sida för att få komma tillbaka till Europa.
Senast redigerad av ptitsa 2012-10-17 kl. 00:31.
Citera
2012-10-17, 01:05
Medlem
Det här var onekligen riktigt jävligt. Vad fan pysslar de med?
Citera
2012-10-17, 01:09
Medlem
Rotners avatar
Uppenbarligen finns det en grund till detta censurerade, kanske gav dem upphov till ett agerande från människor som kanske är olagligt osv. Men det blir självklart en jävla dubbelmoral av att stå för yttrande och tryckfrihet och ändå censurera på det här viset.

Men det kan ju såklart också bero på lagen. Vet dock inte hur lagen ser ut gällande satellit TV. Det kanske kräver ett avtal för att få sända signaler till kabeloperatörer i vilket de kanske inte uppfyller kraven.

Det var ju av denna anledningen som Bandits (tror att det var Bandit, minns inte helt klart) radiosignaler blockerades för längesen.
Citera
2012-10-17, 02:04
Medlem
Knekt.s avatar
Bara ännu ett steg i sanktionerna mot Iran, enligt egen utsago, men hur mycket av det faktiskt stämmer tål att diskuteras. PressTV har tidigare anklagats för att ha antisemitiskt innehåll som svartmålar Israel, judar och sionismen, vilket gör att namnet Michel de Rosen klingar väldigt illa i detta sammanhanget.

Oavsett ideologisk hållning är censuren förkastlig och likaså suspekt, från både EUs och Eutelsats håll.
Citat:
Europe’s top satellite service Eutelsat barred on Monday 19 Iranian state-controlled television and radio channels from broadcasting in Europe.

According to a spokeswoman from Eutelsat, the measures “reinforced EU Council sanctions.”

Critics have long argued that Iran’s state-run Press TV and the Islamic Republic of Iran Broadcasting (Irib) are plagued by hatred of the West and contain anti-Semitic broadcasts denigrating Israel, Jews and Zionism.
http://www.jpost.com/International

/Article.aspx?id=287973

PressTVs ''svar'':

Citat:
Zionists to blame for EU Press TV ban: American analyst

''French sounding “Michel de Rosen” runs Eutelsat, an Israeli citizen, company with Israeli stockholders, a company long dictated to by extremist groups within Israel...''

http://www.presstv.ir/detail/2012/10/16/266962/eutelsat-is-not-european-it-is-israeli/
Citera
2012-10-17, 03:58
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Uppenbarligen finns det en grund till detta censurerade, kanske gav dem upphov till ett agerande från människor som kanske är olagligt osv. Men det blir självklart en jävla dubbelmoral av att stå för yttrande och tryckfrihet och ändå censurera på det här viset.

"Yttrandefriheten" i Europa är fejk och bluff som ska låta bra. "Yttrandefrihet" har man om man har "rätt åsikter". Har man inte det så är man terrorist, "hatare", "kränkare" och antisemit.
Senast redigerad av gavlip 2012-10-17 kl. 04:01.
Citera
2012-10-17, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
  • Brukar du titta på Press TV ?
  • Tycker du att censuren är berättigad inom EU?
  • Är det lagligt?
  • De kör kampanj på Facebook och deras sida för att få komma tillbaka till Europa.
Har aldrig hört om det förut.
Censuren är berättigad av EU, eftersom EU är ett företag vars mål är världsherravälde och allt skoj det innebär. Ur ett moraliskt och etiskt perspektiv så är censur aldrig berättigad.
Lagen är alltid flexibel så länge det finns starka viljor så att säga.

Har du något program att rekomendera. Jag vill höra vad de har att säga, som gör dem till ett hot i EUs ögon

Det låter likt Julian Assange-grejen. Det är ju liksom inte så att hela västvärlden vill ha hans huvud på ett fat pga en våldtäktsanklagelse(iaf inte Sverige ), utan det handlar om att hindra sanningaar från att komma ut.
Citera
2012-10-17, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knekt.
Bara ännu ett steg i sanktionerna mot Iran, enligt egen utsago, men hur mycket av det faktiskt stämmer tål att diskuteras. PressTV har tidigare anklagats för att ha antisemitiskt innehåll som svartmålar Israel, judar och sionismen, vilket gör att namnet Michel de Rosen klingar väldigt illa i detta sammanhanget.

När det gäller Israel, så tar de (inte oväntat) ställning för Palestierna. Men faktum är att det inte är mycket värre än i Sverige.
Svenska journalister är bland de mest israelfientliga i Europa. Nästan likadant i Storbritannien. Så är du svensk så kommer du inte höra något vidare oväntat. Det är nog snarare amerikaner och liknande som är blif förvånade att höra Israel kritiseras och palestinierna glamoriseras.

Jag är själv etnisk halvt judisk, så jag är väl inte jätteförtjust i deras inställning, men detta är ju åsikter som måste få framföras. Det finns människor på FB för övrigt, som hatar judar med en riktig passion, ser en världskonspiration etc. PressTV motsäger sig bara Israel och/eller ockupationen av Västbanken/Gaza/Golan. Till min förvåning så såg jag (på PressTV) att det bor 100,000 judar i Iran som säger sig ha en helt acceptabel situation och jag tror dem - de kan utvandra till Israel när som helst få ett mycket fint mottagande, men har valt att stanna. Så det är inte judarna per se som Iran har problem med utan Israel. Men som sagt - det är mycket tjat om Israel osv.
Trots att jag tittat en hel del har jag ALDRIG hört förintelseförnekelse där, något som jag ogillar starkt.
Senast redigerad av ptitsa 2012-10-17 kl. 08:14.
Citera
2012-10-17, 08:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mosesiegypten
Har du något program att rekomendera. Jag vill höra vad de har att säga, som gör dem till ett hot i EUs ögon

Egentligen har de ingenting som inte redan finns på internet. Skillnaden är att de gör schysst TV av det
- debattprogram, reportage osv. Det stör säkert EU. Amerikaner hittar nog inte denna kanal bland allt skräp som finns där, så det är väl inte riktigt samma hot där. Eller så är det redan bannat. Jag vet inte. Jag tror majoriteten av deras tittare är i Storbritannien/EU och Afrika. Baserat på vilka som ringer till deras program när det är phone-in.

De har en del riktigt bra dokumentärer som avslöjar vidriga konspirationer av multinationella företag... USA osv. Dokumentärerna rapporterar om saker som problem med invandring i Europa (tabu i vanlig media), moralens förfall i Europa/USA (ser man det från ett religiöst perspektiv så är det ju rena Sodom och Gomorrah här...), miljöförstörelse och politisk-ekonomiska konspirationer.

Dokumentärerna
kan man titta på utanför nyhetsflödet direkt från hemsidan.

Låt det stå i några timmar, gör annat och titta om du hör något som intresserar.

"Keiser report" är ett väldigt bra program. Det finns på RT (Russia today) också, i längre format.
Max Keiser är en ex trader från en bank in New York (alltså en financial analyst - han var väldigt framgångsrik). Han avslöjar all absolut skit som sker i bankvärlden som är en otroligt oetisk och vildavästern värld. Det som är coolt med honom är att han förutspått en lång rad ekonomiska händelser som inträffat i sitt program. Men pga av vad han säger så vill EU/USA baserade media inte ta i honom med tång.

Finns en till nyhetskanal som fyller samma nisch RT.com (Russia today). Om det är för mycket Israeltjat för din smak i PressTV, eller du föredrar ryska/brittiska nyhetsläsare framför hijabtjejerna på PressTV, så titta på denna istället. En annan kanal som EU helst vill att du skippar. De har också kritiserats hårt.
Citera
2012-10-17, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
...
Tack! Jag tänker som dig att det är bra att få se båda sidorna av myntet, vad det än gäller. Svensk PK-media är allt för ofta på tok för falskt och genomskinligt för min del, så jag vill komma åt alternativa nyhetskällor.
Citera
2012-10-17, 11:51
Bannlyst
Press TV själva ger följande orsaker till att de blev bannade:

Ett stort krig, mer interference i Mellanöstern är på väg. Tex ett krig mot Iran, eller västerländskt ingripande i Syrien. I ett sånt läge vill man inte ha en anti-väst kanal tillgänglig för allmänheten i Europa.

De har länkat en del av inblandade EU komissionärerna till Bilderberggruppen och hintar om en konspiration.

Eutelsats ägare är tydligen Israelisk.

EUs yttrandefrihet är "lip service" och vill inte tillåta mer än ytlig kritik mot sig själv i massmedia.
Citera
2012-10-17, 16:09
Medlem
Att som nyhetskanal bli förbjuden är ju det ultimata beviset för att man faktiskt kritiskt granskar makten, och inte bara stryker medhårs. Ju mer man förbjuder, ju större idiot framställer man sig som, och där ligger iofs arablängderna hästlängder före oss.
Citera
2012-10-17, 21:49
Medlem
WERYs avatar
Har inte tittat på PressTV men framför den sanningar som undanhålls i västlig media så är det positivt med en sådan kanal. Det folk får göra är att gå runt blockaden på olika tekniska sätt. Internet är ju en metod att fixa tillgång till nyhetsreportage och sprida dessa till allmänheten

Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
"Yttrandefriheten" i Europa är fejk och bluff som ska låta bra. "Yttrandefrihet" har man om man har "rätt åsikter". Har man inte det så är man terrorist, "hatare", "kränkare" och antisemit

Det är så makten jobbar för att behålla sin position. En federation som EU strävar mot kan aldrig bli av om någon tillåts ha avvikande åsikter. Därför likriktar dom folket. Men samtidigt så tänder dom en stor krutdurk när dom försöker lägga locket på
Senast redigerad av WERY 2012-10-17 kl. 21:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in