Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-15, 21:18
  #1
Medlem
Kaitsus avatar
Hej!

Hamnar denna tråd rätt nu??

Behöver som rubricerat, hjälp att "blåsa" / jävlas med den där jävla bedragaren...

Låt mig förklara:

En otroligt påstridig och irriterande j*vel ringde mig för 2 veckor sedan. Han påstod sig arbeta för en mäklarfirma i england som nu fått tag i mitt nummer då jag "visat intresse" för aktiehandel och deras tjänster?!

Kan noteras att jag ej handlat aktivt med aktier de senaste 7 åren.

Hur som helst, så fattade jag ju direkt att det så klart var en hoax och att han försöker kräma ur mig på massa pengar. Först blev jag irriterad och sa att jag inte har tid. Asså hur puckad tror dom att man är när dom ringer från ett annat land och försöker sälja in en produkt och lovar guld och gröna skogar? Varför inte ringa personer i samma land?

Men när han sen ringde dagen efter blev jag riktigt irriterad då det faktiskt finns blåögda människor som går på det här och tror dom ska göra sig ett riktigt klipp!

Hur som helst så börjar jag nu att spela med och försöker verkligen verka intresserad. Han börjar ställa frågor om familj, jobb etc samt hur mkt pengar jag har på banken..

Så här har det pågått i ca 2 veckor.

Konversation oss emellan, han kallar sig för Peter (översatt i runda drag):

Peter: Oss emellan, har du rätt att handla med aktier utan att din far, fru etc har något att säga?
Jag: Självklart Peter!
Peter: Låter strålande.. säg mig, hur mycket pengar har du tillgängligt du kan handla för.. för låt mig berätta att jag nu kan ge dig ett "första-gångs-erbjudande" och du får max köpa 3000 aktier. Den här chansen kan du inte gå miste om, eller hur?
Jag: Nu låter jag ännu mer intresserad "vet du vad Peter.. jag avvyttrade halva aktieportföljen för ca 1 månad sedan och har nu runt 500.000 svenska kr att handla för,, men vet inte riktigt vad.
Peter: (Nu låter han riktigt uppspelt och vill egentligen sätta igång direkt, men ger mig en webadress och dylikt att titta på över helgen)
Jag: Ok, jag lovar att titta.
Peter ringde idag igen och frågade om jag tittat på sajten och på länkarna.
Jag: Nääe, barnen har varit magsjuka så har inte hunnit, men kanske kan göra det i veckan så återkom på fredag.
Peter: Nej nej, du måste förstå att det gäller att handla kvickt.. annars kommer du att gå miste om den här otroliga chansen jag nu ger dig. Jag kan ge dig ett unikt erbjudande, du kan få köpa lite fler aktier än de 3000 st jag först nämnde.. låter inte det bra?
Jag: Peter, låt mig klargöra en sak för dig.. jag prioriterar först och främst min familj.
Peter: Men självklart, det är bra.. men du måste väl ha 30 min över på kvällen? Jag sätter också familjen främst men man tackar ju inte nej till extra pengar, eller hur? Aaaaargh vad irriterande att han hela tiden håller på att tjata om de där pengarna.
Jag: Kanske, kanske inte...
Peter: Jo du måste, du vill väl tjäna 60000$ enkelt och inom 3-6 månader??
Jag: Jo men visst, låter allmänt nonchalant.
Peter: Kolla ikväll så ringer jag dig imorgon igen, ok? Nu har jag bråttom, det ringer på alla telefonerna här på kontoret..
Jag:Visst visst....


Det är nu jag behöver era råd: Hur ska jag fortsätta? Vad ska jag ställa för frågor?
Ska jag ställa honom mot väggen och hur?

Han ringer som sagt imorgon så behöver råd snabbt..

Eller så säger jag bara att han är en bluff och polisanmäld och lägger på.

Mvh Kaitsu
Citera
2012-10-15, 21:28
  #2
Medlem
DanteAlighieris avatar
Vet du om det kostar dig när han ringer?

Om inte så skulle jag spela väääääldigt intresserad i flera samtal och börja prata om dittan och dattan. Fråga om hans familj, om han är sportintresserad, fråga om han fru är het. Berätta om vad du åt till frukost i morse eller vad du åt till middag igår kväll. Sen när du tröttnat så berättar du för honom att du just förlorat dessa 500kkr i en scam och att du inte har några pengar att investera.
Citera
2012-10-15, 21:29
  #3
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaitsu
Hej!

Hamnar denna tråd rätt nu??

Behöver som rubricerat, hjälp att "blåsa" / jävlas med den där jävla bedragaren...

Låt mig förklara:

En otroligt påstridig och irriterande j*vel ringde mig för 2 veckor sedan. Han påstod sig arbeta för en mäklarfirma i england som nu fått tag i mitt nummer då jag "visat intresse" för aktiehandel och deras tjänster?!

Kan noteras att jag ej handlat aktivt med aktier de senaste 7 åren.

Hur som helst, så fattade jag ju direkt att det så klart var en hoax och att han försöker kräma ur mig på massa pengar. Först blev jag irriterad och sa att jag inte har tid. Asså hur puckad tror dom att man är när dom ringer från ett annat land och försöker sälja in en produkt och lovar guld och gröna skogar? Varför inte ringa personer i samma land?

Men när han sen ringde dagen efter blev jag riktigt irriterad då det faktiskt finns blåögda människor som går på det här och tror dom ska göra sig ett riktigt klipp!

Hur som helst så börjar jag nu att spela med och försöker verkligen verka intresserad. Han börjar ställa frågor om familj, jobb etc samt hur mkt pengar jag har på banken..

Så här har det pågått i ca 2 veckor.

Konversation oss emellan, han kallar sig för Peter (översatt i runda drag):

Peter: Oss emellan, har du rätt att handla med aktier utan att din far, fru etc har något att säga?
Jag: Självklart Peter!
Peter: Låter strålande.. säg mig, hur mycket pengar har du tillgängligt du kan handla för.. för låt mig berätta att jag nu kan ge dig ett "första-gångs-erbjudande" och du får max köpa 3000 aktier. Den här chansen kan du inte gå miste om, eller hur?
Jag: Nu låter jag ännu mer intresserad "vet du vad Peter.. jag avvyttrade halva aktieportföljen för ca 1 månad sedan och har nu runt 500.000 svenska kr att handla för,, men vet inte riktigt vad.
Peter: (Nu låter han riktigt uppspelt och vill egentligen sätta igång direkt, men ger mig en webadress och dylikt att titta på över helgen)
Jag: Ok, jag lovar att titta.
Peter ringde idag igen och frågade om jag tittat på sajten och på länkarna.
Jag: Nääe, barnen har varit magsjuka så har inte hunnit, men kanske kan göra det i veckan så återkom på fredag.
Peter: Nej nej, du måste förstå att det gäller att handla kvickt.. annars kommer du att gå miste om den här otroliga chansen jag nu ger dig. Jag kan ge dig ett unikt erbjudande, du kan få köpa lite fler aktier än de 3000 st jag först nämnde.. låter inte det bra?
Jag: Peter, låt mig klargöra en sak för dig.. jag prioriterar först och främst min familj.
Peter: Men självklart, det är bra.. men du måste väl ha 30 min över på kvällen? Jag sätter också familjen främst men man tackar ju inte nej till extra pengar, eller hur? Aaaaargh vad irriterande att han hela tiden håller på att tjata om de där pengarna.
Jag: Kanske, kanske inte...
Peter: Jo du måste, du vill väl tjäna 60000$ enkelt och inom 3-6 månader??
Jag: Jo men visst, låter allmänt nonchalant.
Peter: Kolla ikväll så ringer jag dig imorgon igen, ok? Nu har jag bråttom, det ringer på alla telefonerna här på kontoret..
Jag:Visst visst....


Det är nu jag behöver era råd: Hur ska jag fortsätta? Vad ska jag ställa för frågor?
Ska jag ställa honom mot väggen och hur?

Han ringer som sagt imorgon så behöver råd snabbt..

Eller så säger jag bara att han är en bluff och polisanmäld och lägger på.

Mvh Kaitsu

Fråga varför han inte lyckats sälja till alla som han känner om det nu är en så bra investering.
Och han själv? Varför tar han inte ett lån och köper alltihop med en så fin vinst som han beskriver?

Gör han det inte själv så varför skulle DU göra det?

Lycka till!
Citera
2012-10-15, 21:30
  #4
Medlem
endures avatar
Han ska ju enligt lag uppge en rad olika grejer, så det är bara att fråga på!

"Nu ska jag skriva ned här... Vad heter du mer än Peter? Vilket är ditt företags organisationsnummer, adress, telefonnummer, e-postadress? Har er verksamhet tillstånd från tillsynsmyndighet, isf vilken?" osv, osv.

Vore ju imponerande om han kunde svara på allt ^^
Citera
2012-10-15, 21:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaitsu
Hej!

Hamnar denna tråd rätt nu??

Behöver som rubricerat, hjälp att "blåsa" / jävlas med den där jävla bedragaren...

Låt mig förklara:

En otroligt påstridig och irriterande j*vel ringde mig för 2 veckor sedan. Han påstod sig arbeta för en mäklarfirma i england som nu fått tag i mitt nummer då jag "visat intresse" för aktiehandel och deras tjänster?!

Kan noteras att jag ej handlat aktivt med aktier de senaste 7 åren.

Hur som helst, så fattade jag ju direkt att det så klart var en hoax och att han försöker kräma ur mig på massa pengar. Först blev jag irriterad och sa att jag inte har tid. Asså hur puckad tror dom att man är när dom ringer från ett annat land och försöker sälja in en produkt och lovar guld och gröna skogar? Varför inte ringa personer i samma land?

Men när han sen ringde dagen efter blev jag riktigt irriterad då det faktiskt finns blåögda människor som går på det här och tror dom ska göra sig ett riktigt klipp!

Hur som helst så börjar jag nu att spela med och försöker verkligen verka intresserad. Han börjar ställa frågor om familj, jobb etc samt hur mkt pengar jag har på banken..

Så här har det pågått i ca 2 veckor.

Konversation oss emellan, han kallar sig för Peter (översatt i runda drag):

Peter: Oss emellan, har du rätt att handla med aktier utan att din far, fru etc har något att säga?
Jag: Självklart Peter!
Peter: Låter strålande.. säg mig, hur mycket pengar har du tillgängligt du kan handla för.. för låt mig berätta att jag nu kan ge dig ett "första-gångs-erbjudande" och du får max köpa 3000 aktier. Den här chansen kan du inte gå miste om, eller hur?
Jag: Nu låter jag ännu mer intresserad "vet du vad Peter.. jag avvyttrade halva aktieportföljen för ca 1 månad sedan och har nu runt 500.000 svenska kr att handla för,, men vet inte riktigt vad.
Peter: (Nu låter han riktigt uppspelt och vill egentligen sätta igång direkt, men ger mig en webadress och dylikt att titta på över helgen)
Jag: Ok, jag lovar att titta.
Peter ringde idag igen och frågade om jag tittat på sajten och på länkarna.
Jag: Nääe, barnen har varit magsjuka så har inte hunnit, men kanske kan göra det i veckan så återkom på fredag.
Peter: Nej nej, du måste förstå att det gäller att handla kvickt.. annars kommer du att gå miste om den här otroliga chansen jag nu ger dig. Jag kan ge dig ett unikt erbjudande, du kan få köpa lite fler aktier än de 3000 st jag först nämnde.. låter inte det bra?
Jag: Peter, låt mig klargöra en sak för dig.. jag prioriterar först och främst min familj.
Peter: Men självklart, det är bra.. men du måste väl ha 30 min över på kvällen? Jag sätter också familjen främst men man tackar ju inte nej till extra pengar, eller hur? Aaaaargh vad irriterande att han hela tiden håller på att tjata om de där pengarna.
Jag: Kanske, kanske inte...
Peter: Jo du måste, du vill väl tjäna 60000$ enkelt och inom 3-6 månader??
Jag: Jo men visst, låter allmänt nonchalant.
Peter: Kolla ikväll så ringer jag dig imorgon igen, ok? Nu har jag bråttom, det ringer på alla telefonerna här på kontoret..
Jag:Visst visst....


Det är nu jag behöver era råd: Hur ska jag fortsätta? Vad ska jag ställa för frågor?
Ska jag ställa honom mot väggen och hur?

Han ringer som sagt imorgon så behöver råd snabbt..

Eller så säger jag bara att han är en bluff och polisanmäld och lägger på.

Mvh Kaitsu
Kolla på filmen Boiler Room, det är ju en figur som kunde varit klippt och skuren därifrån!
Citera
2012-10-15, 21:41
  #6
Medlem
Kaitsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Vet du om det kostar dig när han ringer?

Om inte så skulle jag spela väääääldigt intresserad i flera samtal och börja prata om dittan och dattan. Fråga om hans familj, om han är sportintresserad, fråga om han fru är het. Berätta om vad du åt till frukost i morse eller vad du åt till middag igår kväll. Sen när du tröttnat så berättar du för honom att du just förlorat dessa 500kkr i en scam och att du inte har några pengar att investera.


Kostar inget, han ringer mig på mitt jobbnummer.

Men ska kanske börja fråga honom massa saker och kolla om han är lika intresserad av att prata! haha..

Citat:
Fråga varför han inte lyckats sälja till alla som han känner om det nu är en så bra investering.
Och han själv? Varför tar han inte ett lån och köper alltihop med en så fin vinst som han beskriver?

Gör han det inte själv så varför skulle DU göra det?

Lycka till!

Eller hur, det ska jag.. tack för tipset! Han lär väl påstå att dom inte får "göra insideraffärer" eller liknande..

Citat:
Han ska ju enligt lag uppge en rad olika grejer, så det är bara att fråga på!

"Nu ska jag skriva ned här... Vad heter du mer än Peter? Vilket är ditt företags organisationsnummer, adress, telefonnummer, e-postadress? Har er verksamhet tillstånd från tillsynsmyndighet, isf vilken?" osv, osv.

Vore ju imponerande om han kunde svara på allt ^^

Aaah, perfekt! Det ska jag göra! Han lär ju bli paff då han säkert har något formulär han läser rakt av ifrån?!

Dom har en hemsida, telnummer (till spanien), osv... Han sa att dom egentligen inte har tillstånd att göra affärer i Sverige för att de är utländska mäklare, och sa också "du är väl ganska less på att betala så mkt i skatt i Sverige"?

Citat:
Kolla på filmen Boiler Room, det är ju en figur som kunde varit klippt och skuren därifrån!

Jaså? Får ta mig en titt om jag hittar den.. Tack för era snabba svar!
Citera
2012-10-18, 16:34
  #7
Medlem
Sigstens avatar
Haha! Har själv blivit uppringd av en sån här lirare. Då ringde de först från Irland och frågade lite allt möjligt och om jag hade pengar att investera och i så fall hur mycket. Sedan ringde de från Hong Kong eller nåt sånt påstod de och började gaffla om att investera i Japansk solcellsenergi teknik.

Jag spelade också intresserad bara för att jag var nyfiken på hur dessa skojare jobbar men det ångrar jag. De jävla idioterna gav inte upp utan ringde mig flera gånger i veckan i ett par månaders tid fast jag sa till dom att jag inte var intresserad längre.

Det hela eskalerade och i slutändan så var det någon typ av "boss" som jagade mig och han var faktiskt jävla bra på att övertala och ljuga. Jag kom med många bra motfrågor men han kunde fan svara på allt. De är fan rent jävliga dessa människor, de borde ha blivit politiker i stället!
Citera
2012-10-18, 16:51
  #8
Avstängd
demiurg2s avatar
Boiler Room är för övrigt obligatoriskt att titta på som del i utbildningen på dessa företag.

Klassisk scam, jag lovar att det inte finns en enda fråga de inte kan svara på.
Det absolut bästa är att om det är ett företags aktier de säljer så finns bolaget, och det bolaget är målvakten för pengarna. Därefter överförs pengarna från bolaget genom ett avancerat upplägg där de köper ett bolag i ett annat land. Det svenska bolaget konkas därefter på någon teknikalitet. Att inte betala en lön till en av ägarna är inte ovanligt.
Konkursboet blir då köpt på exekutiv av någon av de andra ägarna för lönekostnaden och därmed har småspararna förlorat aktierna i det lukrativa bolaget som förvärvats för pengarna.

Per Brännhammar Special... IFS, Instrument Furnishing Scandinavia gjorde exakt detta. Uppringande bolag hette Branex. Båda företagen ägdes av Per Brännhammar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback