Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-10-15, 17:10
Medlem
123psyks avatar
Hej Flashback,

Har precis slutat röka och snusa och även dragit ner REJÄLT på mitt tidigare (på tok för höga) alkoholintag.

I samband med detta har jag noterat att jag är konstant och oändligt törstig. Jag dricker ovanligt mycket och vaknar även mitt i natten av att jag behöver gå upp och pissa. Dricker säkert runt 3-4 liter per dag även om jag försöker ta små klunkar, munnen torkar liksom igen.

Alla internetsökningar jag gjort hittills leder mig till att göra ett diabetestest, vilket jag självklart kan göra. Känns dom som diabetes inte bara uppstår helt plötsligt såhär utan faktiskt kommer mer och mer i perioder, men kan såklart ha fel.

Vad tror ni? Får man ökad törst om man snabbt bara bryter från högt nikotin och alkoholintag till noll och ingenting? Vågar inte helt förlita mig på Dr. Google då jag har bristande kunskap inom ämnet.

Alla råd är välkomna - stort tack på förhand!
Citera
2012-10-15, 17:18
Medlem
regndroppens avatar
Jag varken röker eller snusar men ett annat symptom på Diabetes är att man kissar väldigt ofta typ var 10e minut. Är även trött och har ont. Möjligt att du bara blivit törstig för du dragit ner på tobaken.
Citera
2012-10-15, 17:21
Medlem
Bellossoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123psyk
Hej Flashback,

Har precis slutat röka och snusa och även dragit ner REJÄLT på mitt tidigare (på tok för höga) alkoholintag.

I samband med detta har jag noterat att jag är konstant och oändligt törstig. Jag dricker ovanligt mycket och vaknar även mitt i natten av att jag behöver gå upp och pissa. Dricker säkert runt 3-4 liter per dag även om jag försöker ta små klunkar, munnen torkar liksom igen.

Alla internetsökningar jag gjort hittills leder mig till att göra ett diabetestest, vilket jag självklart kan göra. Känns dom som diabetes inte bara uppstår helt plötsligt såhär utan faktiskt kommer mer och mer i perioder, men kan såklart ha fel.

Vad tror ni? Får man ökad törst om man snabbt bara bryter från högt nikotin och alkoholintag till noll och ingenting? Vågar inte helt förlita mig på Dr. Google då jag har bristande kunskap inom ämnet.

Det absolut viktigaste är att ta ett blodsocker eller urinprov. Om det är typ2 diabetes kan den ha legat och lurat en längre tid och det är inte alls ovanligt att man upptäcker törst och kiss-symtomen ganska plötsligt.
Det här kan du göra på lättakuten på VC eller hos distriktsköterska. Dra inte ut på det.
Citera
2012-10-15, 17:34
Medlem
ProfessorDilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123psyk
Hej Flashback,

http://sv.wikipedia.org/wiki/Polydipsi

" Det förekommer också vid förändringar i vätskebalansen och saltbalansen, hypokalemi, minskad blodvolym, och som biverkning av läkemedel eller vätskedrivande medel."

Kan även vara som sagt symptom på diabetes. Föreslår det Bellossom säger, kolla upp det snarast.
Better be safe then sorry right?
Citera
2012-10-15, 18:07
Medlem
pizzanisses avatar
Diabetes och diabetes, han lär nog märka om han har diabetes..

Det är definitivt för att du har slutat med all snus/cigg/alkohol
Speciellt snuset, det ökar salivet..om man då slutar återgår det till sämre salivproduktion.
Citera
2012-10-15, 18:25
Medlem
lithionits avatar
Citat:

Låter inte som nåt abstinenssymptom. Nikotin höjer blodsockret, så det kanske har "maskerat" din diabetes och gjort att du kan hålla blodtrycket någorlunda jämt. Sen när du tagit bort nikotinet så funkar inte blodsockerregleringen längre.
Citera
2012-10-15, 18:40
Medlem
Att snabbt och radikalt minska sitt giftintag (som både tobak och alkohol bör liknas vid) bör kunna ge samma symptom som vid en detox-kur. Kroppen har börjat rensa ut gifterna och det sker i stor utsträckning via urinen, alltså behöver du dricka mycket. Det här jobbet sköts ofta nattetid, det är alltså fullt normalt att du vaknar på natten, både för att dricka och kissa.

Gå du och kontrollera att du inte har diabetes, men det här är den troligaste förklaringen om symptomen började när du lagt av med tobak och alkohol.

http://www.ehow.com/about_5522291_symptoms-body-detoxing.html
Citera
2012-10-15, 18:46
Medlem
Bellossoms avatar
Fast nu står du TS och väljer mellan ett snabbt och enkelt prov som kan vara skillnad mellan att hamna på sjukhus eller ej,

och å andra sidan några mer långsökta funderingar på om besvären är abstinensrelaterade.

Förelår en tur till VC.

Eller så kan man strunta i decennier av teknisk utveckling och helt enkelt smaka på urinen!
Protip: det ska inte smaka socker.
Citera
2012-10-15, 21:50
Medlem
123psyks avatar
Tacksam för alla svar.

Ska trots allt till läkaren nu i veckan så passar på att kolla upp diabetes ändå. Håller tummarna för att det inte är det dock. Wish me luck.
Citera
2012-10-18, 11:21
Medlem
123psyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
Fast nu står du TS och väljer mellan ett snabbt och enkelt prov som kan vara skillnad mellan att hamna på sjukhus eller ej,

och å andra sidan några mer långsökta funderingar på om besvären är abstinensrelaterade.

Förelår en tur till VC.

Eller så kan man strunta i decennier av teknisk utveckling och helt enkelt smaka på urinen!
Protip: det ska inte smaka socker.

Tack till dig, och alla andra som gav råd. Visade sig tyvärr att vara diabetes och blev akut skickad till sjukan med 35+ i blodsocker.

Finns någon samlingstråd här för diabetiker kanske? Ska resa till Indien om ca. 1 månad och stanna där i 6 mån. Rådfrågar såklart läkare, men övriga råd känns också bra att söka.
Citera
2012-10-18, 13:11
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Visst finns det en tråd om diabetes: https://www.flashback.org/t149864p16. Läs den bakifrån, det en massa irrelevant snack i starten. Innan du åker - se till att du är stabil i ditt blodsocker ( insulinberoende eller tablettbehandlad?) Försök också få ett journalsammandrag (epikris) på engelska (om inte Google gör jobbet så kan jag - ta bort alla personuppgifter först så blir du inte outad . Skicka PM i så fall ) som du tar med dig ifall du skulle råka ut för någon blodsockerkris utomlands.
Citera
2012-10-18, 13:52
Medlem
123psyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Visst finns det en tråd om diabetes: https://www.flashback.org/t149864p16. Läs den bakifrån, det en massa irrelevant snack i starten. Innan du åker - se till att du är stabil i ditt blodsocker ( insulinberoende eller tablettbehandlad?) Försök också få ett journalsammandrag (epikris) på engelska (om inte Google gör jobbet så kan jag - ta bort alla personuppgifter först så blir du inte outad . Skicka PM i så fall ) som du tar med dig ifall du skulle råka ut för någon blodsockerkris utomlands.

Tack så mycket - lägger jounalhjälp-erbjudande på minnet.

Är insulinberoende. Har det betydelse rörande stabilitet i blocksockernivå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in