• 1
  • 2
2012-10-15, 15:54
Medlem
Jawmosts avatar
Hej gottfolk!
Jag ska jobba ett år i England nu och jag vill skicka pengarna hem till banken jag har hemma.
Nu undrar jag bara om det kostar mycket att skicka pengarna direkt till kontot hemma? Vad finns det för avgifter?
Hur fungerar det med skatt, om jag betalar skatt här?
Det handlar om rätt mycket pengar. Då jag sparar det mesta.

Tacksam för alla svar.
Citera
2012-10-15, 15:57
Medlem
bomhulls avatar
du kommer att förlora på att skicka pengar hem till sverige då kronan är starkare än pundet
Citera
2012-10-15, 16:00
Medlem
Jag skulle ta ut överskottet i pund när du är i England och spara i sedlar. För att sen växla mot Svenska pengar i Sverige. Gratis på den bank du har.
Citera
2012-10-15, 17:37
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
du kommer att förlora på att skicka pengar hem till sverige då kronan är starkare än pundet

är den verkligen starkare?
Pund är ju starkare än Euro.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
Jag skulle ta ut överskottet i pund när du är i England och spara i sedlar. För att sen växla mot Svenska pengar i Sverige. Gratis på den bank du har.

Men blir de inte misstänksamma om jag kommer med 70 tusen i sedlar?
Eller på flygplatsen?
Citera
2012-10-15, 17:42
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull

är den verkligen starkare?
Pund är ju starkare än Euro.

Citat:

Eller på flygplatsen?
Citera
2012-10-15, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jawmost
Eller på flygplatsen?

Du kan ju alltid öppna ett bankkont i någon engelsk bank. Sätta in där sen föra över till ditt Svenska konto.
Citera
2012-10-15, 20:55
Medlem
Se bara till att växla allt till sedlar så blir inte portot så dyrt .

Nä helt allvarligt så har jag svårt att se att någon skulle bry sig om du tar 70 000 i kontanter med dig finns inga såna restriktioner längre och 70 000 är ju en ganska "liten" summa trots allt. Spara dina lönenotor ifall banken frågar när du vill ha in dem där bara .
Citera
2012-10-15, 21:04
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Du kan ju alltid öppna ett bankkont i någon engelsk bank. Sätta in där sen föra över till ditt Svenska konto.

Men jag har ett bankkonto här, det är från kontot jag tänker sända pengarna till mitt konto.
Citera
2012-10-15, 22:38
Medlem
Bongomans avatar
Det kommer att bli problem med Skatteverket om man tar in så mycket pengar för att sätta in på bank. Banken frågar mycket och sedan kommer alla formulären. Enda sättet är att skaffa massa polare som sätter in småsummor och sedan flyttar runt lite.

Flyttar man pengarna via banken flaggas kontot och det kommer en massa formulär och de kommer att vilja ha sin andel av summan även om de är lagligt intjänade inom EU. De har så klart ingen rätt men folk lägger sig och betalar in för att de vågar/orkar inte slåss för sin rätt.

Banken kan räkna ut vad det kostar. Det är inte så dyrt faktiskt. Några hundra.
Citera
2012-10-16, 02:48
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det kommer att bli problem med Skatteverket om man tar in så mycket pengar för att sätta in på bank. Banken frågar mycket och sedan kommer alla formulären. Enda sättet är att skaffa massa polare som sätter in småsummor och sedan flyttar runt lite.

Flyttar man pengarna via banken flaggas kontot och det kommer en massa formulär och de kommer att vilja ha sin andel av summan även om de är lagligt intjänade inom EU. De har så klart ingen rätt men folk lägger sig och betalar in för att de vågar/orkar inte slåss för sin rätt.

Men om jag betalar skatt här borde jag väll slippa betala i Sverige?
Dåligt system tycker jag isåfall. Läste något om man jobbade mer än 6 månader kunde man slippa, men jag vet inte.
Citera
2012-10-16, 08:47
Medlem
Om du stadigvarande vistas i England under mer än 6 månader, och har angett detta till Skattemyndigheten (blankett anmälan om utflyttning), samt saknar väsentlig anknytning till Sverige i form av lägenhet osv, så blir du skattskyldig i England. Annars skall du enligt dubbelbeskattningsavtalet med England betala mellanskillnaden mellan engelsk och svensk skatt till Skatteverket, i det fallet den engelska skatten är lägre. Och det är den troligtvis. Bevisbördan åligger dig för de 5 första åren du bor utomlands.

Vad gäller transaktionsavgifter, så är det olika från bank till bank. Du kan kanske öppna ett konto i GBP med din nuvarande svenska bank, och överföra pengar dit. Då utgår inga avgifter eller kursförluster, beroende på banken förstås. Däremot kan det vara krångel med avgifter för att få ut GBP kontant i Sverige, för växling hos vald valutaaktör.
Citera
2012-10-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman

Avgiften är ett par hundra, det stämmer, men resten av kommentarerna är inte korrekta.
Om beloppet är över 150.000:- får man en blankett att fylla i, nämligen betalningsanmälan. Den går i så fall också till skatteverket, men om pengarna skattats i England och är en överföring från ett eget bankkonto så lär det inte bli något mer att fylla i och inte heller några frågor att svara på.

Ja, jag har gjort sådana överföringar själv vid ett par olika tillfällen så jag har praktisk erfarenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in