• 1
  • 2
2012-10-16, 17:08
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cig35
Avgiften är ett par hundra, det stämmer, men resten av kommentarerna är inte korrekta.
Om beloppet är över 150.000:- får man en blankett att fylla i, nämligen betalningsanmälan. Den går i så fall också till skatteverket, men om pengarna skattats i England och är en överföring från ett eget bankkonto så lär det inte bli något mer att fylla i och inte heller några frågor att svara på.

Ja, jag har gjort sådana överföringar själv vid ett par olika tillfällen så jag har praktisk erfarenhet.

Men om jag överför ungefär 50 tusen tex. från banken HSBC till Swedbank blir det inga större problem?
Citera
2012-10-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jawmost
Men om jag överför ungefär 50 tusen tex. från banken HSBC till Swedbank blir det inga större problem?

Kommer du att bo och arbeta i England under mer än 6 månader?
Citera
2012-10-16, 19:46
Medlem
Jawmosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sneddon
Kommer du att bo och arbeta i England under mer än 6 månader?

jag kommer jobba i ett år!
Citera
2012-10-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jawmost
jag kommer jobba i ett år!

Så länge du inte har någon väsentlig anknytning till Sverige, och stadigvarande vistas i England under den perioden, så kan du sedan föra över precis hur mycket du vill till ditt svenska konto. Du har ju inget fuffens för dig.

Vid överföringar över 15k EUR, samt mindre belopp som går under samma klassificering och kan klumpas samman till 15k EUR, typ 2x7500EUR två dagar i rad, kommer banken automatiskt rapportera detta till skatteverket, som kanske kommer att fråga dig om överföringen. Då anger du bara att det är besparingar från förvärv under utlandsvistelse, så är det bra med det.

Tips: Glöm inte att skicka in anmälan om utflyttning till Skatteverket i tid. Utflyttningsdatum räknas tidigast från det datum anmälan kommer in. Se också till att ha koll på din sjukförsäkring i England.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in