Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det är inte så mycket för min skull som för TS. Då du tillhör en, av vad jag har uppfattat, minoritetsgrupp som menar att feminismen inte bör ägna sig åt mansfrågor så är det just dina åsikter som egentligen efterfrågas, inte de teorier som jag eller andra tidigare skribenter har. Det sista stycket var snarare ett sätt att konstatera att även om jag inte på något sätt godkänner dig som en representant för feminismen och inte har mycket till övers för dina åsikter, så vill jag inte avskräcka dig från att skriva här. Vilket tyvärr tycks vara vad jag har lyckats åstadkomma.
Inom vilka feministiska teorier så framhåller man mannens perspektiv eller anser det viktigt att lyfta mäns problematik?
Vilken majoritet talar du om?
Jag menar att man måste skilja på när en människa talar ur ett feministiskt perspektiv och ur ett annat. Att någon är feminist hindrar inte att personen ser annan problematik - men att lyfta mansfrågor ingår inte i det feministiska perspektivet.
Att alla parter däremot måste göra eftergifter för att uppnå vinster i långa loppet, det är en annan sak - men det är skilt från uppdraget att driva frågorna.
Edit:
Jag definierar mig inte som feminist, och struntar faktiskt blankt i vad feministiska organisationer vill ägna sig åt - men börjar de driva mansfrågor så förlorar de givetvis sin trovärdighet som feministiska organisationer.