Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-13, 12:42
  #1
Medlem
leffe.js avatar
i bilar. Frivilligt säger Folksam. Då undrar man vilka som frivilligt låter sig spioneras på hur de kör? De mest korrekta väglusarna kanske.
Folksam vill införa en bilförsäkring där bilföraren betalar en premie efter körstil. Bolaget har av Datainspektionen fått godkänt att registrera en försäkringstagares eventuella fortkörningar.
Folksam har testat det nya systemet det senaste året. Utrustningen i bilen läser av hur ofta en förare går över hastighetbegränsningen, och premien beräknas därefter.
Tur man inte har det bolaget då hade jag bytt genast.
Registrera kundernas körstil.
Citera
2012-10-13, 12:47
  #2
Medlem
Hellre att de som gör vårdslöst får högre premie än att alla i en viss demografisk grupp får det, pga "fördomar".

Betyder det här att jag faktiskt kan komma att påverka min egen premie genom att göra lagligt? Eller kommer dom att dra slutsatsen att män 18-25 år kör för fort i större utsträckning och ska därför ha högre premie?
Citera
2012-10-13, 12:54
  #3
Medlem
leffe.js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh-Bjornie
Hellre att de som gör vårdslöst får högre premie än att alla i en viss demografisk grupp får det, pga "fördomar".

Betyder det här att jag faktiskt kan komma att påverka min egen premie genom att göra lagligt? Eller kommer dom att dra slutsatsen att män 18-25 år kör för fort i större utsträckning och ska därför ha högre premie?

Jag tror inte att de som kör för fort kommer att då välja Folksam. Och de som kör vårdslöst är polisens problem att lösa. Varför inte gå efter efter olycksfria försäkringsår? Premiera dem som inte nyttjar försäkringen istället för att installera spionutrustning.
Vad Folksam kommer att dra för slusats vet i tusan. Motormännen menar: "ju längre det går och ju fler som börjar använda det här, desto dyrare kommer den vanliga försäkringen bli."
Citera
2012-10-13, 12:57
  #4
Medlem
Krafses avatar
Frivilligt heter det i början, sen glider det över i tvång. Detta slår ALDRIG fel, det är bara en tidsfråga innan sånt påhitt går över i tvång.

Titta bara på TV/radioavgiften, nu ska man ju tvingas betala för statens hjärntvätt vare sig man vill ha med skiten att göra eller inte.
Citera
2012-10-13, 13:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leffe.j
Jag tror inte att de som kör för fort kommer att då välja Folksam. Och de som kör vårdslöst är polisens problem att lösa. Varför inte gå efter efter olycksfria försäkringsår? Premiera dem som inte nyttjar försäkringen istället för att installera spionutrustning.
Vad Folksam kommer att dra för slusats vet i tusan. Motormännen menar: "ju längre det går och ju fler som börjar använda det här, desto dyrare kommer den vanliga försäkringen bli."

Om alla företag skulle införa det här, och det skulle vara tvång på alla försäkringar skulle vi faktiskt få en rättvisare premie tror jag. Istället för att det ska antas att jag som ung man ska köra vårdslöst och därför får jag en skyhög premie. Nu skulle jag istället kunna visa att jag faktiskt kör försiktigt och förtjänar en låg premie
Citera
2012-10-13, 18:16
  #6
Medlem
White.Sauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh-Bjornie
Om alla företag skulle införa det här, och det skulle vara tvång på alla försäkringar skulle vi faktiskt få en rättvisare premie tror jag. Istället för att det ska antas att jag som ung man ska köra vårdslöst och därför får jag en skyhög premie. Nu skulle jag istället kunna visa att jag faktiskt kör försiktigt och förtjänar en låg premie

Som dem flesta tjommar tror du fel. Om detta förslag skulle fotfästa och bli lyckat skulle det i slutändan innebära slutet på hela försäkringsystemet. Varför det är så får ni suga på. Skolboksexempel.
Citera
2012-10-18, 19:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leffe.j
Jag tror inte att de som kör för fort kommer att då välja Folksam.


Motormännen menar: "ju längre det går och ju fler som börjar använda det här, desto dyrare kommer den vanliga försäkringen bli."


Det är ju exakt det som är poängen för försäkringsbolaget. Man jagar bort alla dåliga försäkringstagare till andra försäkringsbolag, som kommer få höja sina premier då de får en större andel idioter i försäkringsleden.

Att hålla på att premiera skadefria år och dylikt fungerar inte speciellt kraftfullt. Har de en försäkringstagare som har 10% i allvarlig olycksrisk under 30 år, istället för 1 %, kommer du inte kunna identifiera 9 av 10 av dessa på 30 år. En bilolycka med allvarliga personskador kostar mångmiljonbelopp. Du vill inte ha dessa som försäkringstagare då deras rimliga premie är 50k-100k per år.
Försäkringspremierna för sporthojar kanske är en bra prediktior på vad premien utan black-box kommer ligga om några år.
Citera
2012-10-18, 20:11
  #8
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh-Bjornie
Om alla företag skulle införa det här, och det skulle vara tvång på alla försäkringar skulle vi faktiskt få en rättvisare premie tror jag. Istället för att det ska antas att jag som ung man ska köra vårdslöst och därför får jag en skyhög premie. Nu skulle jag istället kunna visa att jag faktiskt kör försiktigt och förtjänar en låg premie

Du har en poäng där.
Citera
2012-10-21, 17:38
  #9
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Detta är INTE ok. Hur länge tror ni att det dröjer innan:

1: Alla andra försäkringar blir så dyra att ingen har råd med dem?
2: Polisen får tillgång till det, så att de kan bötfälla alla fortkörare?
3: Det kommer att kopplas till bilen så att den stannar om man försöker köra för fort?
4: Det kommer att utvidgas så att staten har koll på allas rörelser?
Citera
2012-10-22, 03:26
  #10
Medlem
Intellectuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
Detta är INTE ok. Hur länge tror ni att det dröjer innan:

1: Alla andra försäkringar blir så dyra att ingen har råd med dem?
2: Polisen får tillgång till det, så att de kan bötfälla alla fortkörare?
3: Det kommer att kopplas till bilen så att den stannar om man försöker köra för fort?
4: Det kommer att utvidgas så att staten har koll på allas rörelser?

Som med mobilerna och datorerna idag. Alla sidor du besöker och vilka du pratar med sparas i 2 år. Datalagringsdirektivet. Samma sak kommer staten sedan använda på dessa GPS positioner. Allt ska loggas så ifall någon begår ett brott så kommer de synas vart bilen var då. Sen kommer det en tid då det automatiskt kommer en böteslapp på posten om du råkat köra för fort.
Citera
2012-10-22, 04:45
  #11
Avstängd
Melange5738s avatar
Jag kör med en dosa av det amerikanska försäkringsbolaget Progressive. Jag gillar ert resonemang men det stämmer inte riktigt vad ni säger.

1. Man får en betydligt lägre premie om man kör med dosan. Man behöver inte köra med den och om man anmäler sig så behöver man bara köra med den under en begränsad tidsperiod.

2. Dosan kollar körhastighet och inbromsningar och skickar informationen trådlöst men den har inte någon GPS och kan inte kolla upp var den befinner sig. Den kan räkna ut ungefärligt var den befinner sig men inte tillräckligt väl för att kunna låsa en till väg och hastighetsbegränsning.
Citera
2012-10-22, 21:43
  #12
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectus
Som med mobilerna och datorerna idag. Alla sidor du besöker och vilka du pratar med sparas i 2 år. Datalagringsdirektivet. Samma sak kommer staten sedan använda på dessa GPS positioner. Allt ska loggas så ifall någon begår ett brott så kommer de synas vart bilen var då. Sen kommer det en tid då det automatiskt kommer en böteslapp på posten om du råkat köra för fort.

Precis vad jag menar. PP nästa val?

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag kör med en dosa av det amerikanska försäkringsbolaget Progressive. Jag gillar ert resonemang men det stämmer inte riktigt vad ni säger.

1. Man får en betydligt lägre premie om man kör med dosan. Man behöver inte köra med den och om man anmäler sig så behöver man bara köra med den under en begränsad tidsperiod.

2. Dosan kollar körhastighet och inbromsningar och skickar informationen trådlöst men den har inte någon GPS och kan inte kolla upp var den befinner sig. Den kan räkna ut ungefärligt var den befinner sig men inte tillräckligt väl för att kunna låsa en till väg och hastighetsbegränsning.

Är bilen speciellt modifierad för att dosan ska kunna känna av signalen till hastighetsmätaren? Eller litar man på masttriangulering för att få hastigheten? Jag tror att du missförstått det, och att dosan visst innehåller GPS.

Oavsett bör du genast säga upp avtalet. Du vet inte hur datan används. Masttriangulering positionerar dig ofta inom 50m. Ibland inom 10 eller till och med enstaka meter. Räkna med att bolaget loggar din position kontinuerligt och sparar det väldigt länge. Är det sedan baserat i USA kan du också räkna med att amerikanska staten har full tillgång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback